• eberg

Vart börjar jag?

Hur börjar jag?
    Jag och min sambo är ännu inte förlovade men ska förlova oss senare under sommaren. Jätte roligt!
    Eftersom vi båda är lite konservativa vad gäller bröllop, vill vi gärna gifta oss redan nästa sommar. I augusti som vi tänker nu och har planerat för en stor fest. En budget på 60.000 har vi satt som max.  
    Har dock mycket släktingar som "måste" bjudas och många trevliga vänner vi inte vill vara utan. Så ca 90 personer för själva middan. Funderar på att låta de 90 få komma på middag (förrätt och varmrätt kanske även mindre efterrätt). Och sedan bjuda in fler vänner/ arbetskompisar på efterföljande bröllopstårta och fest.  
    Lokal får vi hyra billigt och porslin/dukar och bord likaså.
    Men hur börjar jag?  Har någon annan där ute haft "delade" inbjudningar som vi tänkt? Kom gärna med tips och ideer, hur tar jag första steget vidare i min planering...

• Svar på tråden Vart börjar jag?
  • marsmat

Jag tror första steget är att titta på olika lokal och kyrkor/vigselsplatser. Hitta en eller flera ni gillar och fundera lite smått på logistiken. Hur ska folk komma sig dit, komma sig mellan de två ställerna, hur mycket tid tar det, och hur många ungefär som ska vara med under hela dagen. Vad blir mest praktiskt? Glöm inte att på vissa ställen som är dyrare får man mycket för pengarna- så ni kan säkert kolla på en rad olika ställen. På bakgrund av allt detta tar man ju fram de tidpunkterna och den information som sen ska in i inbjudan. 

Ta en sak i taget, ta det lugnt, och GRATTIS! Glad 

• schmock

Budgeten har ni ju redan börjat med. Men sen gäller det att kolla på hur ni vill ha det. Utomhus? Kyrka? Restaurang? Trädgård?
    När ni bestämt er, boka! Sen tycker jag man inte behöver stressa. Vi har bokat lokal, kyrka och fotograf. Nu känns det som om det inte går att göra så mycket mer förrän det närmar sig. Mer än att spara pengar och samla på sig lite grejer som smycken, skor, dukningsgrejer och sånt.

Grattis förresten Glad

• eberg

Tack schmock och marsmat!
    Eftersom ingen av oss är medlemar i Svenska kyrkan får vigseln ske på annan plats. Och för att underlätta har vi tänkt att ha den på samma ställe som festen. En trevlig festplats med utsikt över en sjö. På festplatsen finns möjlighet att duka inomhus. Kanske kan vigseln ske på någonplats med sjön i bakgrunden.
    Tack för tipsen! Har ju lång tid kvar att planera och fundera på. Eller snarare bli ännu mer förvirrad av allt med mat, klänningar och ringar. Puh!Glad

• ThereseV

Gör en prioriteringslista och se till att ni är överrens/kan kompromissa, för vissa saker kommer man ju behöva spara in på. Gör gärna en detaljerad budget över vad varje sak får kosta..det kan vara svårt att inse hur mkt alla småkostnader faktiskt blir. Min sambo blir fortfarande helt chockad varje gång han kollar på budgeten och kan knappt förstå hur alla struntsummor kan bli så mkt hehe...

Börja iaf att räkna på mat & dryck redan nu. Vi har ungefär samma budget som er och vi tänkte bjuda 50-60 personer till middagen (och ca 90-100 totalt till festen) , och det var riktigt klurigt att få det att gå ihop.. (tillslut så var vi ändå tvugna att ändra vigseltid pga tidsbrist under dagen så vi löser det med att ha sen vigsel utan middag (enbart mingel/fest) och så får alla vara med hela tiden) 

• Rosorochkärlek
    eberg skrev 2013-06-24 15:18:29 följande:
    Tack schmock och marsmat!
    Eftersom ingen av oss är medlemar i Svenska kyrkan får vigseln ske på annan plats. Och för att underlätta har vi tänkt att ha den på samma ställe som festen. En trevlig festplats med utsikt över en sjö. På festplatsen finns möjlighet att duka inomhus. Kanske kan vigseln ske på någonplats med sjön i bakgrunden.
    Tack för tipsen! Har ju lång tid kvar att planera och fundera på. Eller snarare bli ännu mer förvirrad av allt med mat, klänningar och ringar. Puh!Glad
    Det där tror jag kan bli klurigt när ni då inte tänker bjuda alla på middagen. Det är en sak om folk efter vigseln åker åt olika håll - några till middagen och några hem - men om alla är på vigseln och sedan några skall åka och några skall vara kvar så finns det nog risk att det blir lite oklart.

Det är ganska ovanligt med delade inbjudningar i Sverige, så det är en bra idé att vara riktigt, riktigt tydligt kring vad som gäller. Räkna med att någon kommer att ta illa upp, men lär dig att bara strunta i det. Formulera det på ett bra sätt.

Om jag skulle ge ett råd till saker att börja tidigt med (förutom det uppenbara i form av lokal, budget etc) så är det att se över temat på inbjudningskort, program, middagsprogram etc. Jag väntade alldeles för länge med det och fick inte alls till någon snygg röd tråd på det. Är fortfarande missnöjd med det och det var mycket svårare än jag trott att komma på det.
    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
Svar på tråden Vart börjar jag?