Alkohol från Tyskland eller Danmark?
Hur mycket skiljer sej priserna i Danmark från de Tyska? Lönar det sej att åka till Tyskland med färja osv? Vi har ca 90 gäster och tänkte servera öl, vin, whiskey, drinkar och likör.
Hur mycket skiljer sej priserna i Danmark från de Tyska? Lönar det sej att åka till Tyskland med färja osv? Vi har ca 90 gäster och tänkte servera öl, vin, whiskey, drinkar och likör.
Nu vet jag inte hur priserna är i Danmark, men vi körde till Tyskland och tjänade massor på det. Och detta trots att vi körde hela vägen från Stockholm. Vi kommer vara ca 80 pers på vårt bröllop, och vi kommer servera vin, öl, cider och starksprit i alla dess olika form. När vi hade handlat allt, och vi handlade jättemycket, så satte vi oss och jämförde med dom svenska priserna på Systemet, mycket för skojs skull... När vi hade dragit bort bensinpengar (ToR Sthlm-Tyskland), båtbiljetten, brobizzen så hade vi ändå tjänat ca 15000 kr i runda slängar mot att handla hemma i Sverige... Absolut värt att köra till Tyskland! Jag rekommenderar det! Nu vet jag visserligen inte vart ni bor... Men som sagt, vi bor i Stockholm och tjänade ändå så mycket trots lång resväg. Och jag tror nog absolut att det är billigare i Tyskland än i Danmark. O visst, nu har vi köpt på oss en massa alkohol. Men vi vill absolut inte riskera att det råkar ta slut under kvällen. Så vi sa det att, om det blir nåt över så kan gästerna få köpa det av oss dagen efter, för den billiga pengen vi har gett för det =)
Beror väl lite som Tessan o Tobbe skrev vart ni bor. Jag rekomenderar Tallin om ni bor i Stockholmstrakten. Bor ni vid Göteborg så är danmark och Tyskland närmast.
Spriten i Tallin är super billigt och man kommer billigare undan speciellt om man tänkt åka långa vägar till Tyskland. Dem har hemsidan www.viinarannasta.ee som man kan beställa från och sen hämta upp och betala när man är på plats. Super smidigt och enkelt, vi ska dit. Har handlat där tidigare utan problem och har vänner som åker flera ggr om året. Man tar sig en liten spa dag eller har en mini semester samt köper spriten billigt. Men det lönar sig som sagt om man bor nära Stockholm, Då är det en enkel båtresa iväg och superalko ligger jätte nära båten.
Tack för svaren! Vi bor utanför Örebro men sambon ska på jobb i Helsingborgtrakten. Så han åker ner då. Men sedan kollade vi på två olika ställen igår ett hette Border Shop och det andra Calle, eller liknande. Vad rekommenderas?
Jag skulle absolut säga att det är värt att åka till Tyskland, t.om. danskarna åker till Tyskland för att spara pengar!
När det gäller Calles vs Bordershop så har båda fördelar. Bordershop är gigantiskt och har typ ALLT. Det ligger precis när man kör av båten så man kan, om man är effektiv, vara väldigt snabbt klar.
Calles ligger en bit längre in i Tyskland. Inte lika stort men vissa menar att det är billigare och man kan spara mer där. Det beror nog lite på hur mycket ni orkar/vill köra och hur kräsna ni är i sortimentet. Men ett tips är att kolla hemsidor och jämföra priser och sortiment. Lycka till! =)
Jag vet inte om vi har räknat helt tokigt men vi har kommit fram till att vi bara kommer spara ca 2000 kr efter att bensin och färja är betalt, och då bor vi i Göteborg. Visserligen har vi då valt att inte köpa billiga märken som vi aldrig hört talas om, utan räknade på sådant som även finns på bolaget i Sverige och som vi vet smakar bra. Vi blir ca 70 gäster. Vi kom fram till att det inte var värt mödan att sitta i en bil en hel dag för 2000 kr så vi kommer handla på systemet.
Får jag fråga vad ni har för budgett för drickat och ungefär mängd och sorter?
Vi kommer köra till Calles i Flensburg, bor strax utanför Helsingborg.
Tar kortare tid att köra dit än ta båten som inte är så billig heller, kör vägen går över två broar så de avgifterna tillkommer.
Fördelen med både Bordershop och Calles är att du kan göra beställningen via nätet så ställer de fram pallen den dagen ni ska hämta så slipper man hålla på lasta och ha sig inne i butikerna.
Som någon annan skrev, kolla hemsidorna och jämför.
stealmystyle skrev 2013-06-25 22:06:09 följande: CJ5 skrev 2013-06-25 21:56:56 följande: Får jag fråga vad ni har för budgett för drickat och ungefär mängd och sorter? V har en budget på 7000 kr. Ca 11 flak öl, 2 flak cider, några flaskor sprit, 17 bag in box vin och 18 flaskor bubbel. hur många gäster?
Vi har nog ingen budget för detta.... Det får kosta det det kostar Men det är heller inte meningen att vi ska köpa på oss ett stort lager. Kollade hemsidorna igår kväll, får fortsätta kolla.
Jag ska kanske tillägga då att vi bor i Stockholm, men jag kommer från Skåne, så vi var nere i Skåne på besök. Så då planerade vi in turen till Tyskland. Jag vet inget om Estland, för det alternativet har jag aldrig kollat upp, men trots att vi körde hela vägen från Stockholm så sparade vi ändå jättemycket pengar. Om man ändå kör och tar färjan Rödby-Puttgarden så skulle jag rekommendera Calles i Burg. Det ligger 6 km från båten, tar 10 minuter att köra. O det ni inte hittar där, kan ni kompletera med från Border Shopen. Border Shopen är billig, och ja, har större utbud... Men Calles är ännu billigare och har ett bra utbud dom också =)