Inlägg från: Kaffegrus |Visa alla inlägg
  • Kaffegrus

Barn nu eller vänta...

En utmattningsdepression är något man i värsta (men tyvärr i ganska många) fall har bestående men från rästen av livet. Så det kan bli en lång väntan att vänta tills du är bra. Lyckligtvis blir man i de allra flesta fall bättre och du behöver absolut inte få en förlossningsdepression. Dock kommer du nog vara ganska stresskänslig, så det lönar sig att se över sin situation och hitta vart du kan prioritera bort saker. Jag har aldrig haft en utmattningsdepression, men är mycket stresskänslig och har redan bestämt mig för att jobba max 80% från och med att vi börjar försöka bli gravid. Så finns det säkert andra saker jag kommer behöva plocka bort från schemat också. 

Jag tror att de flesta landsting har någon form för hjälp man kan få under tiden både vid graviditet och vid den första tiden efter födseln. Mödrabarnhälsovården borde nog erbjuda sånt då jag vet de har psykologer. Tror de kan jobba på att starka relationen och främja anknytning vilket kan bli lidande vid depression hos modern. 

Svar på tråden Barn nu eller vänta...