• Kala

Finns det någon existerande tråd för oss som planerar litet men "dyrt" bröllop?

Har har surfat runt här på BT och letat efter en tråd för oss som planerar ett litet bröllop (säg ex. max 30 pers) men hittar endast trådar som fokuserar på litet bröllop i kombination med "enkelt" eller "budget". Finns det någon existerande tråd som jag missat för oss som gärna har få gäster men som också gärna spenderar lite extra? Jag skulle gärna vilja bolla idéer med andra i samma situation.Vi har inte bestämt exakt format för vårt bröllop än men det blir iaf ett borgerligt efterrmiddagsbröllop, troligtvis i Leksand (Dalarna) och utan klassisk bröllopsfest med dans. Frågan är vad man gör efter vigseln tillsammans med gästerna? När jag googlar "litet bröllop" för idéer och input handlar nästan allt om "budget bröllop" och "enkla bröllop" och det är liksom inte aktuellt för oss.

• Svar på tråden Finns det någon existerande tråd för oss som planerar litet men "dyrt" bröllop?
  • Principisessan

Jag var ju den som startade "vi med små bröllop", numer gift och glömt bort tråden lite. :) 

Vi hade inte något dyrt bröllop så, men inte heller någon direkt budget att gå efter. Hade bara barnen, två vittnen, prästen och vi närvarande. Finklädda upp till tänderna och hade afternoon tea efteråt i ett bibliotek.
    Efteråt var vi på en restaurang och sen sov vi på Clarion Hotell. Superfint rum med bastu och sittgrupp mm.
    Ingen vansinnig lyx direkt, men vi räknade inte på allt så hårt heller, utan hade så som vi ville ha det bara.
    Vi hade ingen musik på vårt afternoon tea, tänkte ha lite bakgrundsmusik men struntade i det sen. Hann inte med det helt enkelt och det blev väldigt trevligt ändå.
    Under vigseln hade vi en duett däremot som var helt fantastiskt bra.

• MH2014

Kala - vi kommer antagligen ha ett band som jammar, alternativt en duett. Annars skulle vi kunna tänka oss Spotifylista,,, vi får se, men klart live underhållning sätter en viss stämning!

• Tessa

Hämta inspiration från exklusiva bröllop, kanske kändisbröllop eller liknande. Finns inget som säger att en hel del kan appliceras på ett mindre sällskap. Glad
    Tänk personligt, något som verkligen passar er. Tänk dekoration, där det syns att det är påkostat (design, färgmatchning mm). 
    Om det är den exklusiva känslan ni vill få fram så tycker jag att cocktailpartyt är en bra variant. Jag skulle dock välja en DJ istället för trubadur. Alternativt en slot under kvällen där man har en pianist och ev någon som sjunger. Svårt att förklara känslan - men om du tänker dig den där "svala" loungemusiken, men inte så pass intetsägande att det bli hissmusik. Något som ändå går att dansa till.
    Hur stämningen och själva festen sedan blir beror mycket på gästerna. Hurdana personer är dem? Uppskattar de det exklusiva precis som ni så kommer det bli fantastiskt.
    Vill ni slösa pengar så tänk limousiner, helikoptrar, premium-champagne, avsmakningsmeny (istället för trerätters)... Satsa pengar på fotograf för hela kvällen, kanske ta in en koordinator som hjälper till under dagen.

Hoppas det kan ge lite inspiration! 

• Kala
    Tessa skrev 2013-07-05 12:55:19 följande:
    Om det är den exklusiva känslan ni vill få fram så tycker jag att cocktailpartyt är en bra variant. Jag skulle dock välja en DJ istället för trubadur. Alternativt en slot under kvällen där man har en pianist och ev någon som sjunger.
    Tack för input Tessa! Det är mest det att jag trodde vi skulle ha 50-60 gäster men min MTB vill absolut ha det litet så nu har jag liksom budget för ett "normalbröllop" att spendera på mindre än hälften antal gäster (ca 20 pers).  Angenämt problem även om det är tråkigt att inte bjuda alla som jag egentligen velat. Det är ju inte så att vi dräller av slantar så vi kan flyga in folk med helikopter  Förvånad men jag noterade att så många små bröllop fokuserar på "det enkla" av typen BBQ, picnic, mingel i trädgården etc. Precis som att ett litet bröllop är synonymt med buget bröllop liksom. Bra tips att leta efter extravaganta bröllop och sen få idéer därifrån fast i mindre skala. Jag har hittills mest googlat just små bröllop för jag var så fokuserad på antal gäster.
    Vidare vägrar min MTB bröllopsfest (/party) med dans. Jag tänkte att vi kanske kunde ha ett cocktailparty med lite loungekänsla ist, precis den känslan du nämner. Är det inte lite överkurs med DJ på ca 20 pers tycker du? Tänkte det kunde va fint med lite aukustisk gitarr och sång i bakgrunden när man minglar och softar med champagne eller drink i handen.  Hade JÄTTEGÄRNA haft piano och sång men det finns ingen piano på plats. Då är ju en gitarr lite mer portabel. Är ev. inne på att hyra ångbåt.
  • Tessa
    Kala skrev 2013-07-05 13:44:32 följande:
    Tack för input Tessa! Det är mest det att jag trodde vi skulle ha 50-60 gäster men min MTB vill absolut ha det litet så nu har jag liksom budget för ett "normalbröllop" att spendera på mindre än hälften antal gäster (ca 20 pers).  Angenämt problem även om det är tråkigt att inte bjuda alla som jag egentligen velat. Det är ju inte så att vi dräller av slantar så vi kan flyga in folk med helikopter  Förvånad men jag noterade att så många små bröllop fokuserar på "det enkla" av typen BBQ, picnic, mingel i trädgården etc. Precis som att ett litet bröllop är synonymt med buget bröllop liksom. Bra tips att leta efter extravaganta bröllop och sen få idéer därifrån fast i mindre skala. Jag har hittills mest googlat just små bröllop för jag var så fokuserad på antal gäster.
    Vidare vägrar min MTB bröllopsfest (/party) med dans. Jag tänkte att vi kanske kunde ha ett cocktailparty med lite loungekänsla ist, precis den känslan du nämner. Är det inte lite överkurs med DJ på ca 20 pers tycker du? Tänkte det kunde va fint med lite aukustisk gitarr och sång i bakgrunden när man minglar och softar med champagne eller drink i handen.  Hade JÄTTEGÄRNA haft piano och sång men det finns ingen piano på plats. Då är ju en gitarr lite mer portabel. Är ev. inne på att hyra ångbåt.
    Då förstår jag scenariot vad gäller budgeten Glad
    Vad gäller DJ så är det vanligt att associera det till stora fester och dans/klubb/party. Men det behöver egentligen inte betyda mer än att det är en person som sköter musiken, ser till att det är passande låtar med fina övergångar. 
    Ja ett piano eller en flygel kräver ju x antal kvadratmeter, och är svårt att bära med sig Flört Gitarr är absolut mer portabelt. Men titta även på mer "ovanliga" trubadurkonstellationer. Tänk harpa, saxofon, tvärflöjt. Att ta in en liten grupp som har mer än en gitarr gör att man slipper pub-känslan som kan komma av en person med gitarr (kanske bara är jag som tycker det då jag själv trubadurat i ett litet band med fokus på gitarr och i princip endast spelade på pubkvällar och 50-årsfester där alla ville lyssna Creedence Obestämd).
    Ångbåt är ju en jättekul idé! Solig 
    Och ett annat tips: hyr in en grym bartender. Någon som kan göra riktigt bra drinkar. Om ni är förtjusta i ett speciellt märke och spritsort (säg Absolut, Bacardi, Grey Goose) så finns det ju speciellt utformade varumärkesdrinkar och utbildade bartenders för detta. De brukar även kunna bygga upp en riktigt snygg loungebar! 
  • MH2014

Tessa - din beskrivning låter nästan precis som det vi planerar :) en mingelvigsel i lite art deco/20s/glamour stil med lite jazzigt/bluesigt gung

• Pippilångstump

insåg att vårt bröllop INTE blir billigt, även om det blir ungefär så litet det kan bli (vi två och vår bebis).

Ingen aning vad det kommer sluta på, men bara hittills är det inte billigt.

2000€ klänning
    1600€ fotograf
    1000€ ringar

flyg till paris
    hotell i paris

Officiant ungefär 200-850€

Slöja och skor och ev smycken till mig
    Kläder till maken (ev återvinning på något plagg)
    Kläder till bebisen
    Hår och make-up
    Blommor
    Middag på restaurang
    Champange till oss
    Transport? 

Vi har väl ingen budget och frågan är om vi vill veta efteråt vad det kostade 

• Kala

Pippilångstump skrev 2013-07-08 15:16:56 följande:
    flyg till paris
    hotell i paris
    @pippilångstrump: Det låter spännande! "Rymmer ni" eller vet folk om att ni ska gifta er i Paris?

Är det helt galet att ha utomhusvigsel i slutet av september, tycker ni? Isf känns det som att vi måste gardera oss och de ca 20 gästerna mot vädret på något sätt dvs erbjuda skydd ifall det regnar. "Partytält" känns ju himla trist. Har ni någon bättre idé? Är det ens värt besväret för en 10-20min lång borgerlig ceremoni?
  • MH2014

Kala - vi tänkte ett tag ha utomhusvigsel i december eller februari så Nej, jag tycker inte det är tokigt med utomhusvigsel i september :)

• FruNyfiken

När vi gifte oss (för 6år sen) så var vi ca 30 stycken och det gick på strax över 80.000:- utan resa inräknad.
    var på ett mysigt ställe och serverade 3 rätters + tårta.

Det folk reagerade på var att vi var så några, men varken jag eller mannen har stor släkt och vi har ju typ samma umgängeskrets. 

Jag tycker personligen att små bröllop är mysiga, och vi hade tid att prata med alla efter middagen  

• Tessa
    Kala skrev 2013-07-10 10:04:28 följande:

Är det helt galet att ha utomhusvigsel i slutet av september, tycker ni? Isf känns det som att vi måste gardera oss och de ca 20 gästerna mot vädret på något sätt dvs erbjuda skydd ifall det regnar. "Partytält" känns ju himla trist. Har ni någon bättre idé? Är det ens värt besväret för en 10-20min lång borgerlig ceremoni?

Ni ska alltså bara ha själva vigseln utomhus och inte festen/minglet? Då kanske ett tält är överflödigt. Annars finns det snygga partytält som inte ser ut som stora vita presenningar. (se bild)

Att dekorera inne i dessa tält med t.ex. hängande ljuslyktor, lampor och liknande tar också udden av "presenningskänslan".

Att ha utomhusbröllop i september är inte alls dumt! Risk för regn finns ju i Juli också Flört
    Om ni bara har vigseln ute, köp in stora fina paraplyer till gästerna. Genomskinliga paraplyer tycker jag är fint! Ni kan säkert få tryckt era namn eller bröllopsdatumet på dessa också om det känns som en kul snits på det hela.
    För er själva kan ni sätta upp någon form av större "båge" med lite tak så ni skyddas av eventuellt regn.

Annars kanske det finns ett hus med veranda och tak i anslutning till vigselplatsen som kan agera som plan B vid ev regn?
  • Kala

Tessa skrev 2013-07-14 18:24:28 följande:

Ni ska alltså bara ha själva vigseln utomhus och inte festen/minglet? Då kanske ett tält är överflödigt. Annars finns det snygga partytält som inte ser ut som stora vita presenningar. (se bild)
    Om ni bara har vigseln ute, köp in stora fina paraplyer till gästerna. För er själva kan ni sätta upp någon form av större "båge" med lite tak så ni skyddas av eventuellt regn.
    Annars kanske det finns ett hus med veranda och tak i anslutning till vigselplatsen som kan agera som plan B vid ev regn?
    @Tessa: Stort tack för tipsen! Ja, vi kommer bara ha vigseln utomhus och det är långt till närmsta hus/tak/veranda. Just eftersom det är sån kort stund känns det överkurs att hyra in tält för bara vigsel men nu har jag funderat lite och man kanske skulle kunna ta brudsålen utomhus vid vigselplatsen??? Då är man ju där lite längre.
    Jag googlade tält (topptält tror jag dem kallas dem där på din bild) och du har alldeles rätt ;det finns små tält som är lite elegantare än dem där stora partytälten som man ofta ser. Jag hittade dessutom ett segeltak som var syggt (se bild nedan). Om det fortfarande känns som överkurs när vi funderat mer så får det nog bli en plan B i stil med vad du föreslår. Stora paraplyer till gästerna och nån "båge" av något slag till oss.
  • Kala

Kanske ett sånt här segeltält ist för ett mindre topptält? (Fast just den här var ju nästan för stor...)
  • Pippilångstump

Vi halvt rymmer och halvt att folk vet. För min mamma beh hjälpa till att fixa papper (semestertider) och jag kunde inte hålla tyst för två vänner heller. Och han berättade för sin syster igår då vi är hos hans pappa och den stora klänningen hänger på dörren här och igår var hon med och köpte ny kostym och hämtade slöjan. Hans pappa kommer få veta nu också

• Tessa

Varsågod, Kala Glad, kul att kunna hjälpa till! Jobbar som projektledare och eventkoordinator och det där med risk för regn är alltid ett problem vid utomhusaktiviteter! 

Det låter som att du börjar hitta formerna för bröllopet. Och absolut, ta brudskålen utomhus! 

Jag tyckte segeltaket var ganska snyggt faktiskt. Med några enkla dekorationer (t.ex. blommor) blir det ännu finare. Och passar ju bra om ni gifter er nära vattnet. Har ni satt något annat tema kring bröllopet? Färg, årtal, en viss "stil"? 

• Pippilångstump

Vi gifter oss på tisdag . Inte allt klart ännu

Svar på tråden Finns det någon existerande tråd för oss som planerar litet men "dyrt" bröllop?