• amerika

Balkan-tråden

amerika skrev 2013-07-08 22:19:11 följande:
     Har sett det förut på nötet, 
    Har sett det förut på nätet ska det ju stå!!
  • amerika

Förresten, Blivande brud 2014: har du börjat göra dina pompoms än? Blev de bra?

• amerika
    Blivande Brud 2014 skrev 2013-07-08 22:48:35 följande:
    jag har testat. vad tycks? vet inte exakt vilken kombo med färger jag ska ha men köpta bara lite silkespapper för att testa först.Glad
    Åh, dina var fina!!! Grattis! Du är en riktig hejare på pompoms! Flört jag tror att mina blev fula för att jag hade billiga skitservetter som var för små plus att jag glömde klippa av hörnen innan jag vecklade ut den Förvånad

Hur många lager silkespapper hade du per styck och var det hela ark eller delade du på dem?
  • amerika

Hur många har du tänkt kommer behövas?

Jag hittade en säljare på ebay (från Kina givetvis) som sålde "färdigveckade och färdigtillklippta" pompoms, 5 st 20 cm i diameter i valfri färg för 34 kr, fraktfritt! Du får alltså 25 st i fem olika färger för 170 kr, det priset kan man inte klaga på! Man vecklar ut dem själv och fixar sidenband själv.

Hur är annars dekorationerna på typiska Balkan-bröllop, har du nån aning? När jag googlat lite och ser bilder verkar det som att det ska vara mycket ballonger, färglada servetter och överdådiga blomsterarrangemang. Inte riktigt i min smak, men smaken är ju bekant som baken.... Flört

• amerika

Ja visst var det billigt på e-bay??!!

Okej, blommor alltså på bosniska bröllop. Äkta blommor eller typ sidenblommor, vet du det? 

• amerika

ebay är ett trevligt ställe!! etsy.com likaså men där är det nog inte så billigt, men det finns ALLT och sånt som är lite annorlunda. Har hittat pompoms där oxå men de var dyrare.

Hämtade förresten ut paketet från myheart.se. Två st vimpelspel à 3,5 meter, minigriffeltavlor och ett paraply Glad  tänkte ha griffeltavlorna att skriva ut maträtterna på på buffébordet. De är riktigt små men jag tror det räcker. Hade jag gjort skyltar i papper istället hade de inte blivit mycket större. Men jag måste hitta en sån där fejkkrita som egentligen är tuschpenna, med smal spets, annars går det inte att skriva på tavlan, tror jag. Inte läsligt i varje fall Cool

• amerika

Paraplyet var riktigt fint och stort, faktiskt. Det var inte så jättedyrt plus att det var lila - min favoritfärg som givetvis kommer vara ett återkommande tema på bröllopet! 

Det här paraplyet var det:
    http://www.myheart.se/cache/61/500x500-brollopsparaply_brollopsparaply-fodral-ljuslila.jpg
    och det kan man ju faktiskt använda som riktigt paraply sedan efteråt, lite för gulligt kanske, men de blåser ju ändå sönder så what the heck Tungan ute 

• amerika
    Blivande Brud 2014 skrev 2013-07-10 22:56:08 följande:
    gud etsy asså.... skulle kunna göra av med en årslön på en kvart där hahaTungan ute
    hehe ja det skulle inte vara svårt alls faktiskt!

Igår hade den svenska frun till en av min sambos morbröder frågat om vi skulle gifta oss och sambon svarade ja. Hon hade då förhört sig om datum och om de kommer bli bjudna. När han berättade det för mig blev jag jätteförvånad: det är väl självklart att just de blir bjudna, de är de enda släktingar min sambo har här i Sverige! Och om vi nu ska ha fest vill vi ju att de kommer annars kan vi ju lika gärna gifta oss i hemlighet... Men å andra sidan sprang de in på Stadshuset en vanlig torsdag och bara fick det överstökat, så hon kanske tänkte annorlunda....

Nu längtar jag nästan ihjä'l mig efter sambon, men det är bara tio dagar kvar tills han kommer hem. Han har inte alla papper klara att stanna här hur lä'nge som helst och vi väntar och väntar på att byråkratiska beslut ska bli klara... Men därför måste han åka tillbaka t hemlandet då och då *suck* Tur att det finns WizzAir!!
  • amerika

Hur har ni tänkt när ni dragit gränsen?

Vi har tänkt våra närmaste familjer och de släktingar (t ex hans morbröder m familjer som bor i Sverige) samt några vänner som är gemensamma till oss båda. Men det blir ju mest släkt. Men vi kan malla på och bjuda dubbelt, tiodubbelt så många, om vi vill, men det pallar i alla fall inte jag med! Jag hade gärna haft max 30 pers men redan med enbart släkt blir vi 40....

• amerika

Ja kära nån, min blivande har också gigantisk släkt: massor med kusiner och 2-300 sysslingar (som de oxå kallar kusiner, alla är kusiner!!) Förvånad går ju inte att bjuda alla dem!

Vi tänkte först ha det uppdelat med afternoon tea för alla och sedan fest för ännu fler vänner och utan barn. Men det kändes så krångligt för vart ska barnen ta vägen till de vänner som kommer långväga (min bror t ex) samt mina egna barn - var gör vi av dem? Känns lite väl magstarkt att be exet ta hand om barnen medan jag gifter om mig! haha

Så nu blir det mat & fest för alla, inkl vissa barn. Det finns någon slags naturlig gränsdragning vilka barn som ska bjudas, det är helt enkelt dem som mina barn umgås med! Jag tror faktiskt inte att det kommer bli några sura miner.

Svar på tråden Balkan-tråden