Åh, vilken fantastisk resa, på alla plan, i såväl själ som i hjärtat och på vägarna
Hade sällskap på flyget och bussen Belgrad-Berane av släktingar t fästmannen som festligt nog bokat samma flyg som jag, så jag fick skjuts t flygplatsen oxå - super! Flyget tar bara 2h 20 min men bussresan tar 8 timmar...
Sen kom min fästman och hämtade oss vid bussen på kvällen, han hade lånat en bil under hela min vistelse. Vi skulle bo på hotell i Berane första natten men det hade varit problem m vattnet där dagarna innan så A ville inte att vi skulle riskera att bli sjuka. Så vi åkte till den lite större staden Bijelo Polje istället och sov i hans fasters hus, perfekt!
Dagen därpå tog vi oss upp för de slingriga grusvägarna 5 km rakt upp i bergen till hans lilla by Kostici. Blev bemött och behandlad som en prinsessa: bara sitta i soffan och äta av allt gott som bjöds (ost, salami, prosut, inlagd paprika, burek m spenat & nässlor), fick inte lyfta ett finger - fick t o m sängen bäddad på kvällen!!
Nästa dag besökte vi hans mormor och annan släkt (som dessvärre bjöd frikostigt på förkylningsbacillerna!) i en annan bergsby och sedan bar det av mot kusten. Vi kom fram t Budva på kvällen och fick fatt i en apartman där A dealade m hyreskvinnan och vi fick tre nätter för 80 €, det var helt okej tycker jag.
Vi strosade i Budva stari grad, åkte t Sveti Stefan (som numera är privat och ägs av en rik kines fr Singapore, man får bara tillträde om man bor på hotellet där, skumt!) och upp i bergen till en liten liten kyrka med en vidunderlig utsikt! Dagen därefter blev det Kotor och Herceg Novi, Budva boulevard på kvällen.
På kvällen fick jag en febertopp och var jättedålig, A blev orolig och ville åka t sjukhuset med mig, men jag vägrade, så han hällde ouzo på mina strumpfötter istället och jag vrålade högt för det blev så kallt!!
Tyvärr badade vi inget i Budva eftersom vi båda blev sjuka
På väg tillbaka besteg vi Lovcen och tittade på Njegos mausoleum och på kvällen åt vi mat på lyxkrog i Cetinje för 14 € och sedan sov vi i fasterns hus igen.
Efter det två nätter hemma hos hans familj och vilka underbara människor de är! Det finns inte mycket pengar men så generösa, varma och härliga!
Sen gjorde A sällskap med mig på bussen t Belgrad (8h), vi sov på ett billigt hotell nära flygplatsen och han vinkade av mig där kl 05 på morgonen för att sedan åka bussen tillbaka igen (8h) - det är kärlek det!
Vi pratade lite om bröllpsplanerna och A oroar sig mest för att vi inte ska ha pengar att kunna fixa en bra fest. Nu ska vi ju bara bjuda ca 60 pers och inte 300 Balkan style, men självklart vill vi att det ska vara fint, festligt och stämningsfullt. Men han vet inte att jag och min mamma är suveräna festfixare och kan ordna ett party av en varmkorv! Så det är inget som oroar mig...
Nu väntar vi med spänning på att Migrationsverket ska fatta beslut, för jag har varit där för min intervju och då bör det gå snabbt. Så kan han äntligen komma hit och vi kan bo tillsammans som en familj! Och på riktigt planera för bröllopet!
Hur går det för er??