• Kalaspinglan

Så har det ändå hänt! Barn anmälda till barnfritt bröllop...

Tja, tyvärr är er formulering tvetydig -- jag tolkar den också som att det är ok om barnen är med på middagen, men att "efterfesten" (eller vad man ska kalla det) är barnfri.

Vi skrev "tyvärr kan vi inte ta emot våra gästers barn" på våra inbjudningskort, men ändock var det ett par som anmälde sin tvååring. Då svarade vi vänligt men bestämt att vi inte hade möjlighet att ta emot barn, och påpekade att alla andra gäster lyckats ordna barnvakt till sina barn. Vi påpekade också att det är ganska orättvist om ett par får ta med sitt/sina barn när resten inte får det. (Om barn varit välkomna på vårt bröllop, skulle vi ha kommit upp i 25 barn, varav 20 st under 5 år...)

Det bästa är att vara tydlig och säga att det är en missuppfattning att barnen är välkomna, inte linda in det eller så. Det kommer sannolikt att bli sura miner, men det är inte så mycket att göra åt det.

• Kalaspinglan
    paisley skrev 2013-07-05 13:10:25 följande:
    Åh men SUCK!! Vi har haft exakt samma problem och jag höll på att gå i taket!!! Hur svårt ska det behöva vara för folk att förstå vad det står? Om det finns utrymme för tolkning kan man väl fråga! Dessutom tycker jag att man borde kunna känna efter själv, är det så roligt att ha barnen med på middag/fest på ett bröllop?

Jag tycker inte att det är otydligt formulerat. Du skriver ju att barnen är välkomna på dagen och på kvällen är det fest för de vuxna. Eftersom det inte står något om middagen (men man äter ju inte middag på dagen utan på kvällen) så skulle jag säga att man räknar med middag och fest som samma sak. 
    Jag tror att många föräldrar är så vana vid att alltid ha barnen med sig, att de inte tänker på att barnen inte är välkomna om det inte står rakt ut i inbjudan. Kanske svårt att förstå för oss barnfria, men tyvärr funkar många föräldrar på det viset.
Svar på tråden Så har det ändå hänt! Barn anmälda till barnfritt bröllop...