Inlägg från: Annisen |Visa alla inlägg
  • Annisen

Vi som gifter oss 2015!

josefjun skrev 2014-02-10 09:55:08 följande:
    vad tror ni? Nu har ni ju sett lita av lokalen vi ska ha. De är ju en lada, med högt i tak, bjälkar och sånt annats fantastiskt ;)

Vi kommer duka med runda bord, ha vit fiberduk som duk, även hängades i taket. Stolarna kommer vi klä i vitt.. Sen tänkte ja visa er lite inspo bilder jag hittat på dekorationer.. Som jag isåfall kommer köra på i temat Säckväv.
    Tror det blir toppenfint, passar er lokal :) Vi hade samma tanke först, men blev ju ingen "finlada" för oss då de tog lika mycket för den här i Sthlm som för hela slottet inkl. sängplatser i västergötland  ^ ^. Det är ju ett väldigt praktiskt och bra tema också då man kan pyssla det mesta själv till en relativt billig peng :)

Vi/jag har ju fått tänka om lite nu så just nu är jag mer inne på pastell toner i rosa, lila, grönt och creme, spets och "gammla" detaljer tänker att det kanske kan passa i ett 1700-tals slott med lite slitna golv och så... Har ni några idéer? Gärna sådant man kan pyssla långt innan har ju tid på vår sida men även en liten bebis som jag gissar på kommer vilja ha mer och mer uppmärksamhet ju större hon blir <3

Vår "matsal"/festlokal

• Annisen
    camwic skrev 2014-02-10 15:38:46 följande:
    Idag kom första bröllopsgrejen. Tyget till brudbuketten. Ohh vad härligt nästa veckan eller veckan därpå kommer mina broscher så jag kan sätta fart med min bukett (är ju bara 1,5år kvar) :). Beställt allt från e-bay och etsy så brudbukett plus dekorationer blir ca 800:-. Däremot ska allt göras som pappersblommor, broschbukett mm. Men nu är jag verkligen i bröllopsmode :)
    Åå va kul att börja pyssla, jag resonerar som så att ju tidigare = desto mindre stress ;)

• Annisen
    Salt skrev 2014-02-11 10:46:55 följande:
    Hej annisen! Vart är detta någonstans??
    I Västergötland ca 1 mil från Hjo Glad
  • Annisen
    Salt skrev 2014-02-11 13:49:25 följande:
    Aha, ser trevligt ut! Kollar nämligen runt efter både slott och andra lokaler själv. Hur hittade du detta ställe? 
    Googlade runt många nätter när jag ammade Tungan ute Men sen avgränsade jag sökningen till området som vårt sommarhus ligger i och sprang på det i en blogg å sen ringde jag helt enkelt dit. Vet att priserna generellt är mycket bättre där nere än här Sthlm där vi bor och att det finns så mycket fina lokaler, slott m.m. i området... Hellekis säteri är ett annat tips, ser fint ut när man googlar det och där har de en smedja man kan ha fest i med! 

Hoppas du hittar något fint! Glad
  • Annisen

Hej alla!

Har varit tyst från mig länge men tappade helt enkelt "bort" bröllopstorget när de gjorde om, haha lite lat av mig men hade autoinlogg å så försvann allt men idag tänkte jag kika in igen och här har det fyllts på, kul! Har inte hunnit läsa allt men ska bläddra igenom sen vi tillfälle när lillan sover :)

Vi var ialf och tittade på slottet där vi tänkte gifta oss och ha festen samt övernattning för två veckor sedan och det var precis som vi tänkt oss, tillpchmed lite bättre! Så nu är det spikat 15 augusti på Hjällö slott, vigsel vid Vättern :)

Efter bokningen av slottet har även blivande mannen börjat prata och fundera kring bröllopet, så härligt! Även om det mesta av hans fokus ligger på bröllopsresan så kommer han med idéer till vigsel och fest! Väldigt mysigt!

På plussidan kommer också att jag får en härlig skatteåterbäring på 25 000 kr vilket är min del av budgeten till bröllopet :) så glad för allt känns som det börjar falla på plats och bli verkligt!!

• Annisen
    Trattkantarellen skrev 2014-05-15 13:23:29 följande:

Välkommen tillbaka!

Så trevligt med skatteåterbäring!

Jag får 8.000kr på skatten , och en jobbbonus på ca 7.000kr efter skatt. Så känns som att min del i vår budget klaras av väldigt snabbt också :)

Ja det är verkligen ett plus särskilt när man är mammaledig för då är det inte lätt att spara!
  • Annisen
    Trattkantarellen skrev 2014-05-15 13:23:29 följande:

Välkommen tillbaka!

Så trevligt med skatteåterbäring!

Jag får 8.000kr på skatten , och en jobbbonus på ca 7.000kr efter skatt. Så känns som att min del i vår budget klaras av väldigt snabbt också :)

Å vad bra! :)

Det är verkligen ett plus särskilt när man är mammaledig för då är det inte lätt att spara (iofs är det ju ens pengar man betalat för mycket tidigare men staten är nog bättre på att spara än jag ;))
  • Annisen
    ViskesLopme skrev 2014-05-17 20:48:56 följande:

Jag håller på att bli galen!

Nu inom några dagar vet jag att min sambo kommmer fria.

På fredag reser släkt från bådas håll hit och vi ska ut och äta och då är det underförstått att vi ska berätta.

Jag är ett kontrollfreak och vanligtvis har jag  ansvaret för att planera minsta detalj men nu kan jag bara sitta och vänta.

Hans som är så dålig på att ljuga och luras... Han har nått planerat men jag blir galen på att jag inte vet! Men åh andra sidan så är det ju egentligen min största önskan att få en riktig överraskning...

Jaja, nu har jag klagat av mig!

Försök att njuta, är också kontrollfreak och ville ha ett överraskningsfrieri vilket jag fick men istället blev jag typ chockad å fattade noll ,(iofs var jag gravid med väldigt lågt blodsocker som kanske också påverkade..) i efterhand har vi sagt att jag nog trots allt inte är så bra på att hantera överraskningar , så kontentan försök och njut och tänk inte hur du skulle planerat/gjort för din blivande måste få göra på sitt sätt :)
  • Annisen

Är det någon som har kollat på catering av mat? Först tänkte vi att man skulle göra förrätt själva (vi vill gärna ha 3-rätters, egentligen mest för att det på de flesta bröllop vi varit på är buffé och kul och ha annat plus att det har blivit ganska mycket spring på buffébröllopen vi varit på) för att hålla ned kostnaden, vi har vänner som erbjudit sig att stå för tillagningen så vi slipper å sedan catera huvudrätt och göra egen glass med jordgubbar typ till efterrätt.. Vi kommer va 50 st.

Men så hittade jag en 3-rätters meny för 270kr/pers å jag tyckte det kändes billigt (men sen är allt så mycket dyrare här i Sthlm och vi ska tack och lov på landet i Västergötland) Menyn är;

Förrätt: Räk- Spikenlöjromspannacotta serveras med oststänger

Huvudrätt: Hjortytterfilé bräserad i porter och rökig maltwhisky, serveras med sås, grön sparris, halstrade cocktailtomater samt potatisbakelse

Dessert: Chokladmoussecylinder med maräng

Vad tycker ni? Verkar det prisvärt?

• Annisen
    Plättis skrev 2014-05-19 08:57:32 följande:

Det låter prisvärt, men kan vara bra att få referenser till tidigare kunder som Himla skriver. 

Jag blir lite skeptisk när jag läser pannacotta i samband med löjrom. Det är helt nytt för mig att man kan ha det som förrätt. För mig är det (och kommer alltid vara) en efterrätt :P

Förstår din reflektion, hade samma, men har ätit som förrätt en gång och det va smaskigt.. Men kan bli så att vi väljer något annat också till förrätt (finns ca 8 st val) men ska försöka höra runt om kvalitén och höra med dem om man kan beställa 2 st 3 rätters så vi kan få provsmaka :)

Tack för responsen! ??
  • Annisen

Så glad! Här rullar planeringen på :) Jag å blivande mannen har diskuterat igenom hur vi vill ha middag, fest, vigsel, satt en budget, bokat lokal, bestämt en gästlista, bestämt tema/färger, berättat för våra familjer som känns jättepositiva, jag har frågat en av mina två brudtärnor och hon blev jätteglad, hittat vad jag tror är min drömklänning till bästa priset någonsin :) ca 2000 kr (även om mamma står för den så känns det bra att vi kommer billigt undan), hittat brudtärneklänningar å tänkte börja med pysslet!

Känns nästan som vi ligger för bra till i planeringen, haha.. Men jag älskar att planera och vet att vi kommer ha mycket nästa vår med inskolning, jobba 100% båda två osv så lika bra att passa på nu när jag är hemma med lillan!

• Annisen
    Miss BW skrev 2014-06-01 13:08:36 följande:

Hej hej

Här planeras för fullt men jag kan fortfarande inte bekräfta någonting eftersom kyrkan jag vill ha inte tar emot bokningar förrän i augusti *mutter*.

Sitter just nu och planerar middagen som kommer bli en medelhavsbuffé (trädgårdbröllop) och funderar på hur man gör med serveringspersonal. Jag har funderat fram och tillbaka om det verkligen behövs och kommit fram till att alternativet blir att gäster måste springa fram och tillbaka och det är inte så kul.

Ni som inte har personal inkluderat i lokalen, hur har ni gjort?

Vi kommer att "hyra" serveringspersonal från restaurangskolan som finns på orten där vi gifter oss, alltså studenter/restaurangelever.. Det kanske kan vara något?

Igår beställde vi min klänning, Wiehoo! Om ca 3 veckor kommer den ska bli så kul att se den i verkligheten, lite nervös å hoppas den är så bra som jag drömmer om :)
  • Annisen
    filibustern skrev 2014-06-18 11:48:33 följande:

Har nu pratat klart med Tomas från Johansson & schöttle guldsmedsatelje. för det första har han varit otroligt tillmötesgående och tålmodig med mina 700 frågor  och tre mail på raden :P 

sen kunde han göra en fyrkantig infattning om ja ville - caréfattning. skulle se ut som de små stenarna i denna ring. har alltid gillar tanken på en fyrkantig sten, men han kunde inte sätta in princesslipade stenar i min ring, med risk för att förstöra guldinläggen.. så en caréfattning vore ju ett alternativ. 

så.. vad tror ni? jag är väldigt kluven.. det är ju så svårt att helt veta när man inte sett det färdiga resultatet, och kan jämföra.. man kan ju bara föreställa sig egentligen. som sagt, fyrkantig infattning är snyggt, men är det snyggt i MIN ring? den runda infattningen finns det ju bilder på och man ser ju att ja det är faktiskt riktigt snyggt, men är fyrkantig kanske ÄNNU snyggare? eller inte? 

Har du raka skenor som det är på ringarna i översta bilden? Isf tror jag det blir ättesnyggt med caréfattning, då går liksom de raka linjerna igen även i infattningen, tror inte heller det är så vanligt om du vill ha en mer speciell ring :)
  • Annisen
    Sofia2015 skrev 2014-06-17 21:05:37 följande:

I dag hämtade vi ut min ring från guldsmeden där den har varit inlämnad på förstoring. Nu kan jag äntligen ha den på mig och jag ÄLSKAR den!! Tänk att min fina fästman kunde välja en så vacker ring utan hjälp! :)

Vilken underbar ring Sofia!
  • Annisen

Vet ni vad som kom med bud idag?! Min BRUDKLÄNNING från Jenny Joseph/JJHouse så nöjd!! har inte kunnat snöra den själv så det får vänta till midsommarafton när mamma kommer över men man ser ändå när man sätter på sig den och håller om den att den sitter som en smäck, lyfter bysten fint med ringningen (trots amningströtta bröst ;)) och faller väldigt fint!!! Å wow vad jag längtar till att bära den :) Kände mig såååå fin när jag fick på den trots, halvtaskigt hår och osminkad, härlig känsla :) :) :)

• Annisen

Hej alla, längesedan jag tittade in här, men var tvungen att se hur det går för alla. Vi har precis pysslat klart våra Save the date som skickas nu med julkorten, så spännande att se allas reaktioner, vi har nämligen inte berättat för alla ännu så tänkte det var bäst att vara ute i god tid när bröllopet är i semestertider :) 15 aug 2015!

I övrigt är det klart med
    lokal + övernattning (gammal herrgård/slott vi hyrt så två i en ;))
    reserverat rum på hotell till våra gäster
    bokat och provfotat med bröllopsfotograf
    valt och provsmakat bröllopsmenyn
    köpt brudklänning
    dekorationer till borden

och bokat och betalt SMEKMÅNADEN, 10 dagar på Maldiverna med vår då nästam 2 åriga dotter.. UNDERBART!

• Annisen
    filibustern skrev 2014-12-26 18:29:00 följande:

slog mej typ igår att, jisses, snast är det inte nästa år, utan IÅR!

suttit ikv å kollat steninfattningar a sånt i ringar. halv djungel det med... men.. ja tro jag har kommit fram till att MAX 0.02ct stenar. och att fyrkantig infattnin är snyggt, men att det kanske bara ryms 0.01ct stenar med den infattningen? samt att 5stenar är jäkligt nice. (ska sätta in stenar i förlovningsringen)

grattis till dig empa!

Det går jättebra :) Jag har så i min förlovningsring, 14 st rundslipade diamanter 0,02 ct i fyrkantig infattning..
  • Annisen

Om två veckor är det dags!!! :) Spännande och nervöst på samma gång!

Nu pysslar vi det sista med bordsplacering och festprogram, å vad härligt det ska bli!!

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!