Buspejflii skrev 2014-01-05 18:04:43 följande:
Hallå alla bröllopsplanerare!
Vi har också tänkt gifta oss 2015, lutar åt den 8:e maj någonstans i Linköpingstrakten.
Vi är i full gång med att leta efter kyrka och lokal och har även börjat ta kontakt med några om kostnadsförslag.
Det är så himla mycket mer med ett bröllop än vad man först kan tro :o, man vet knappt vilken ände man ska börja i haha än så länge har de stora diskussionerna gått åt budgeten, hur stor budget har ni på ett ungefär?
välkommen! :D och jag tycker att "kan det inte bli närmare snart så man kan börja planera!" för mig känns det som att mycket kan man inte göra förrän tidigast ett år innan (5sept) och mycket av dekorationerna gör man ju på en vecka :P men det är ju jag det. :Pvi har just nu 30 000 i budget. vi försöker hålla ner det allt vad vi hinner.men som trattkantarellen säger så är det dyrare än man tror! trodde jag skulle kunna hålla nere det på 15-20 000. men icket, speciellt då min vigselring kostar 10 000! såg nu dock att den var på 20 %rabatt.. men vet inte om vi ska slå till redan...
vi har nu sagt att om vi inte får jobb i någon ordning, och kanske inte har så mycket pengar när det närmar sig, så gifter vi oss ändå, vi kan ju hoppa över middagen och bara köra tårta, och jag kan ta en näve björk/granris till brudbukett exempelvis.
frkmaria skrev 2014-01-05 19:11:25 följande:
Ja, jag vet precis vad du menar! Började plugga till ingenjör och efter två år kastade jag tillslut in handduken. Dels för det inte var vad jag ville, så jag var inte så motiverad, och det resulterade i att jag hade ett par kurser efter. Sjukt segt att ta 4 år till då för att bli lärare, sitter med sura studiebidrag och jag tycker inte heller alltid om skrikande barn ;) men det är inte alltid de skriker! :)
Jag rekommenderar dig verkligen att plugga lite småkurser för skojs skull! Även om du inte tar csn.. Jag har pluggat massa kvällskurser både under och efter min studietid. Det har gett mig mycket mer än vad jag väntat mig! Vänner och mer behörighet t.ex. Så vad du än tänker göra sen kan det vara kul att komma in, vem vet, kanske får det dig att utvecklas så pass mycket att det som saknades under utbildningen kommer tillbaka och du hoppar på igen, om det nu är det du vill. Jag menar inte att vara någon översittare som kan eller vet bättre, men jag tänker hur jag utvecklats (nu vet jag inte hur gammal du är iofs) från att jag var 19-20 och började plugga och hur jag är nu 10 år senare. Jag har absolut många gånger satt mig i situationer jag ansett obekväma bara för att utvecklats själv och jag tror faktiskt jag har förändrats (även om jag ibland fortfarande ser mig själv som den blyga och tysta.. haha.).
Och hantverk är ganska häftigt också. Det är ju lite tillbaka i trenden att göra saker själv och att köpa handgjort/ekologiskt. Är man en bra företagare och nischar sig tillräckligt så kan det ju bli riktigt populärt!
jag är 23 i sommar. har pluggat konstant i princip. många säger att plugg kan komma senare. och det är ju sant, men samtidigt hade jag ju som planen att vara färdigutbildad, ha en "titel", lön, innan man skaffa barn. men som det känns nu kanske barnet hinner komma före jobb.. men det har då funkat för min äldre syster. :P en del av mig säger att jag ska jobba ett tag innan plugg, och kanske är det det som behövs.
jo och att ha småkurser och träffa folk, ja mena man kan ju få kontakter! :) har nästan inga vettiga kontakter just nu.
har broderat sen jag var.. 10-11. tog faktiskt hem bland mina första broderier från mamma och pappa för inte så längesen. ^^ den var hemsk.. :P kan tyvärr inte virka och sticka så bra. men jag vill hemskt gärna lära mig väva mattor och dukar. tur då att jag fick en bordsväv av svärfar i julklapp :P nu bara att sätta ihop den och hitta någon som kan dra upp varpen (tråden man väver i) haha. är kanske inte så företagssam av mig dock, men kan ju göra som mamma och sälja på julmarknader och om folk beställer :)