Inlägg från: Sofia2015 |Visa alla inlägg
  • Sofia2015

Vi som gifter oss 2015!

Plättis skrev 2014-07-16 20:56:57 följande:

Tack Himla, just nu växlar jag mellan att vara mig själv och någon konstig version av mig som får panikattacker så fort jag slappnar av :( Ja, en berlock skulle vara lagom. Det blir inte för mycket mormor över dagen, men hon får ändå vara med.

Nu är jag bara rädd för övriga äldre familjemedlemmar. Morfar är diabetiker som haft stora problem med hälsan, farfar är nyfyllda 89 bast och farmor fick en stroke för några år sedan och lyckades ramla och bryta bäckenet för två veckor sedan.

Tur min sambo vet hur han ska hantera mina panikattacker efter fem stundtals jävliga år. Ursäkta språket. Mitt i all den här skiten blir jag bara mer kär i honom.

Jag beklagar verkligen sorgen Plättis! Jag har lite samma farhågor för min egen mormor. Hälsan är helt enkelt inte bra. =/ För min del hade jag nog tagit mormors vita handskar som hon hade på sitt bröllop och gjort dem till ett bukettomslag. Då håller man som mormor i handen hela dagen, plus att det kan bli jättefint.

Såg även nån som sydde in sin släktings initialer i klänningen, precis över hjärtat. Också jättefint!

• Sofia2015
    Plättis skrev 2014-07-22 11:56:35 följande:

Jag har pratat med min sambo och ÄNTLIGEN lyckats få honom att förstå vikten av att ha en professionell fotograf. Bilderna är ju ändå det som kommer finnas kvar och påminna om dagen. 

Men... jag har kollat en del på fotografer i stan som jag har jobbat med eller hört bra om, och det är dyrt. Så min sambo föreslog att han skulle kolla med en bekant som är bröllopsfotograf. Eller inte ens bekant. Min sambo gjorde slut med en tjej för att bli ihop med mig (de hade precis blivit tillsammans och sedan åkte hon som utbytesstudent till USA), och hon har sedan dess träffat en jättetrevlig kille och gift sig med honom. Det är HAN som är fotografen. Och min sambo verkar inte förstå att det är liiite konstigt att be sin exflickväns man att fotografera bröllopet. 

Så igår pratade vi igen, och jag hade kollat den här killens priser. Han tar superfina bilder, men ligger lite över vår budget. Och jag frågar min käre sambo hur han tänkt lägga fram det. Prata med killen och säga "Hej, jag var ihop med din fru, kan du ge oss ett bra pris för att fota på bröllopet?" eller prata med exflickvännen och fråga "Hej, du vet tjejen jag lämnade dig för, vi ska gifta oss, kan vi få kompispris på fotografering?" 

Visserligen är det en superfin tjej, och jag tror inte att hon är arg på min sambo. Men det känns väldigt konstigt. Så min sambo tittade på mig en stund och sa "Ja du... Det kanske slutar med att vi får betala extra." Så exflickvännens man är nu struken från listan och vi kollar fotografer som vi inte haft att göra med privat Cool

Visst bodde du i Umeå Plättis? I så fall, kolla med Picture Lake Fotografi, Samuel är grym! Vi jobbar för samma företag. =)
  • Sofia2015
    Elenaproblema skrev 2014-08-02 14:55:23 följande:

Oj vad ni alla är duktiga och välplanerade! Jag har själv bara idéer än så länge men datum är satt och lokal är spikad, vi skall vara i min pappas lada och ha dans på logen efter middagen. Jag är en sådan som gillar loppisar och tänkte fynda det mesta på landets olika guldgruvor. :) Eftersom vi tänkt oss ett ganska enkelt, lantligt och bohemiskt bröllop, är det alldeles för tacky att köra vigseln barfota? Sen har jag en tanke om att ha långt lockigt hår, men vill ha tjockare då och skulle behöva sätta in extensions..

Jag hade också en tanke på om jag skulle sy klänningen själv men jag är inte speciellt bra på att sy så jag kanske får släppa den idéen och köpa mig något, alternativt sy upp hos en sömmerska..

Är det någon som planerar en borgerlig vigsel och har tips på hur man skall "fylla ut" den? Det går ju ganska fort.. Och toastmasters, vad verkar bäst? Två par som kan planera och som man lämnar lekar och sånt till? Eller ett par? Känns ju enklast om två par kan bolla med varandra?

Ni ser vad velig jag är, och det känns som att ni alla har sån koll! Tipsa mig! ;)

Jag vill också ha en lada eller en loge! Men jag hittar ingen som lånar ut och jag har ingen i släkten =/ Annars har vi tänkt ganska lika som dig, vi loppisfyndar så mycket vi kan. Jag skulle lätt kunna tänka mig gå barfota, men jag tror jag ska ha typ converse eller sandaler på mig, beroende på väderleken. Högklackat går i alla fall bort!

Vi ska också ha borgerlig vigsel och jag hade tänkt peta in lite sång och kanske tvinga folk att läsa nåt. =P Håller mig gärna borta från religiösa inslag eftersom jag inte alls är troende eller tycker att kyrkan har nåt med mitt äktenskap att göra.

Gällande toastmasters så skulle jag tro att två personer räcker, kanske lätt blir rörigt annars? Många kockar... osv. =)
  • Sofia2015

Vad duktiga alla är med planering och pyssel! Jag har köpt in papper till Save-the-date och inbjudningar, men väntar på lite prylar från ebay innan jag kan sätta igång.

Dock fick jag veta i helgen att vi väntar barn och efter att ha försökt till och från i typ 1,5 år kan man ju inte vara annat än överlycklig, men det ställer onekligen till det! Om vi fortsätter planeringen som tänkt kommer bebisen vara typ två månader när vi gifter oss. Vad tror ni om det? Är det för tätt inpå? Orkar man? Vi har inga barn sedan innan, så det känns svårt att förutse. =P
    Och hur gör man med klänningen?!

Jag tror att om vi skjuter upp bröllopet ett år så finns det risk att vi bara fortsätter skjuta upp det, och det vill jag inte. Jag hatar dessutom vinter och kyla, så ett vinterbröllop innan magen blivit för stor vill jag inte heller ha. =P

Tips eller förslag någon?

• Sofia2015
    litenkaka skrev 2014-09-01 20:15:47 följande:
    Grattis! När är bebisen beräknad :) jag har två små varav den minsta är 4,5 månad och nä, jag hade inte klarat att gifta mig när hon var 2mån... Vi har haft tur med en bebis som sover men det ät det inte alla som har och krångla med amning i brudklänning ät heller ingen dröm. Måste ni gifta er på sommaren? :) eller kör ett vårbröllop med mage?
    Tack! =)
    Enligt mina egna beräkningar i början på maj, vi har satt datum på bröllopet till 11e juli. Men näe, jag tror som du att det blir svårt med en tvåmånadersbebis...
    Vi får nog tänka om helt enkelt. =/
  • Sofia2015
    cecbj195 skrev 2014-09-02 14:44:00 följande:
    Jättegrattis! Jag har inte heller barn, men jag hade nog skjutit upp det till sommaren därpå (om det är viktigt att det är ett sommarbröllop). Då har ni varken en pytteliten att ta hand om och inte heller riskerar du att må skit på din bröllopsdag :) Kolla om du inte kan boka nytt datum redan nu, då har ni ett datum att jobba mot och kanske inte skjuter upp det hela?

En helt annan fråga: får ni aviseringar från den här tråden? Jag fick det i början, men inte längre. Får från andra trådar, men inte denna. Har både klickat i och ur "Favorittråd"-knappen flera gånger :(
    Tack! Just nu väger jag åt att bara köra på som planerat ändå. Vi har ändå tänkt oss en rätt avslappnad historia, så jag tror att om jag ser till att leja bort allt arbete så kanske det går bra ändå. Eventuellt att vi skjuter på det till augusti så bebis hinner bli en månad äldre. ;) Ska samspråka lite med den tilltänkta huvudtärnan (som för övrigt kommer ha en 5-månaders bebis då också) och höra vad hon tycker.

Tack för alla era inputs!

Btw, jag fick inte heller aviseringar förut, men avföljde och omföljde (märkliga ord) ett par gånger och nu funkar det.
  • Sofia2015

Den var jättefin filibustern! Köp den och berätta hur den ser ut i verkligheten så jag kan beställa en likadan! Skrattande

• Sofia2015

Helgen sämsta nyhet: Vår lokal för både vigsel och fest ska kanske bli asylboende. Vi fick läsa om det i lokalpressen, så det är väl inte 100% säkert än. Vi får väl se om de ringer och talar om det för oss, men det känns som att vi måste börja se oss om efter alternativ ganska snart. =/ Vi som bokade så tidigt och var så nöjda!

• Sofia2015

Ikväll har vi pysslat ihop några Save the Date-kort, mest till våra långväga gäster för att de ska hinna boka resa. Jag blev nöjd sånär som på några missöden med klistret...
    Mest nöjd är jag med spetsremsan!

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!