filibustern skrev 2013-12-28 10:04:40 följande:
Igår blev jag lite förvånad på något vis, när min blivande tog upp en liten fundering, eller vad man nu ska säga, kring bröllopet. han tyckte, att om vi nu inte lyckades spara ihop till den budget vi har, att vi ändå skulle gifta oss det datum vi sagt. och Jag höll fullständigt med! för annars blir det ju at man skjuter fram och skjuter fram tyckte han.
då börja ju mina kugghjul snurra. OM det skulle bli så, vad skulle man spara in på? brudbuketten tänker jag, det är inte så noga, kan lika gärna ta björkris. :P antalet gäster definitivt, och kanske ta en lätt lunch/tårta bara istället för en hel middag. och skippa alkoholen. eller att vi håller alkoholfritt och om gästerna vill ha alkohol får de skaffa själv. den ev. "köksan" kan vi hoppa över. etc.
nu är jag ju lite nyfiken - hur skulle NI gjort? om ni upptäcker att det aldrig i stenen går att få ihop pengarna, skulle ni skjuta fram bröllopet eller köra på? och vad känner ni att ni skulle kunna spara in på? :)
Åh! Fler som har ekonomiska funderingar.
Min sambo är för tillfället arbetslös. Haft lite ströjobb (spelningarn, kort vik osv.) under hösten. Förra hösten såg likadan ut men i våras jobbade han ändå 40-50% så det var okej. Jag har haft panik över att vi typ gått bakåt i sparandet och känt att vi aldrig kommer ha råd, även om vi kommer ha budget (laga maten själv, köpa alkoholen i tyskland, ingen dyr klänning eller ring osv..). Men han börjar plugga nu i januari och jag tjatar på honom om sommarjobb så tror vår inkomst kommer öka c:a 4000-5000/månaden och det är ju bra sparpengar! :)
Men jag vet att om det skulle saknas 10-20.000 så får jag hjälp av mina föräldrar, antingen att de sponsrar oss eller att vi lånar av dem. Det är skönt att ha den tryggheten, även om jag tror vi klarar oss själva. :)