Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Ni med alkohol till självkostnadspris...

Vi tog 20:- rakt av för allt med alkohol (förutom till middagen då det var fritt, med fri påfyllning).
    I baren på kvällen var allt alkoholfritt gratis också eftersom vi ville uppmuntra folk att dricka sånt (6 olika alkoholfria drinkar fanns exempelvis).
    Då hade vi köpt relativt dyr öl och cider. Och inte det billigaste lådvinet om man säger så... 

• Chicita
    sommaren13 skrev 2013-07-19 17:28:43 följande:
    Vi tänkte ju lite samma sak som ni, dock så kommer vi kanske köra lite begränsat till våran 3-rättersmiddag:
    typ 1 glas/1 öl till förrätten och två glas/2 flaskor öl till varmrätten.

Och det alkoholfria i baren är gratis, kommer finnas fanta, sprite, cola och mineralvatten. Dock så hoppar vi över drinkarna. Vet inte om man ska erbjuda flera sorters öl än tre sorter och samma med cidern. Vinet blir nog bibar.
    20kr är ju lite lättare så slipper man allt småskrammel med femmor. Vi får fundera på det...
    Jag skulle rekommendera någon juice i alla fall eller typ flädersaft blandat med bubbelvatten som alkoholfritt alternativ. Läskedryck är rätt trist när man är nykter ;)
    Ett bra drinkrecept på en alkoholfri drink är
    50% apelsinjuice
    50% 7-up eller liknande
    2 cl grenadin
    Häll i grenadinet sist så ser drinken ut som en Tequila Sunrise. Har fått många kommentarer att den smakar som en drink med alkohol, trots att den är helt alkoholfri Glad 

Vi köpte bara en sorts öl.
    Det fanns 1 sorts öl, vitt eller rött vin och en hel del olika drinkar (vi hade en riktig bartender, eller tja två blev det då ena servitrisen/ bartendern stannade kvar för att hon ändå skulle lifta med honom hem)
    Drinkarna var mest uppskattade Glad 
  • Chicita
    Sofie R skrev 2013-07-19 20:12:36 följande:
    Man kan kanske sälja drinkbiljetter. 6 st för 100 eller nått. För att det inte ska bli för fel och en massa växelskrammel.
    Vi valde att sälja öl och vin i kannor också. 100:- för en kanna, vilket motsvarade ca 6 glas så dom fick liksom 1 glas "på köpet".
    Det kan också vara ett alternativ Glad 
  • Chicita
    Sofie R skrev 2013-07-20 09:00:15 följande:
    Jag tycker att 20kr låter mycket! Men nu hör ju jag till dem som aldrig skulle ta betalt när jag bjudit in till fest.. Så då tycker jag det låter ännu värre att man tjänar på det. Jag skulle hellre tagit 10kr, då får man ju ändå ett bidrag till drickan, tror tom att det kan täcka ganska mycket, så länge man inte har de allra dyraste sorterna.
    Vi tjänade inte på det. Men då kunde ju gästerna också köpa whisky, likör och lite sånt i baren. Och då betalade dom ju bara en tjuga för typ 6 cl där också.
    Vi valde att ta ett snittpris eftersom det blev enklare för både oss och gästerna.
    Största anledningen att vi tog betalt på kvällen var för att kunna ha en erfaren och utbildad bartender där som kunde blanda drinkar. Så vi stod för bartendern och gästerna fick stå för det dom själva konsumerade på kvällen så att säga. 
    Att ta betalt är också ett sätt att reglera alkoholintaget eftersom man tänker lite till om man ska betala. I alla fall om man vet om i förväg att det kostar. Våra gäster hade med sig ett antal tjugor, lika mycket som dom hade planerat att dricka liksom...
    Sen visste bartendern om att det var ok att bjuda på en drink eller öl eller vin om någon hade handlat upp de pengar dom hade med sig (eller glömt pengarna).
    Det var aldrig viktigt att få betalt eller på något sätt gå med vinst (vilket är olagligt som privatperson).

Och själv betalar jag hellre en tjuga och får något vettigt för det - än en tia och får det billigaste man kan hitta på systemet Flört 
  • Chicita
    Sofie R skrev 2013-07-20 11:05:17 följande:
    Vi ska inte heller ha det absolut billigaste, men för mig känns det konstigt att ta betalt för dricka på en fest. Så därför känns det som en lite konstig mentalitet, att man inte vet vad man ska sätta för pris. Det är ju bara att dela upp flaskpriset till pris per drink då. Jag personligen hade nog hellre gått lite minus än att sitta med ens en tia i vinst. Men det är ju återigen som jag tycker. Och jag bara förmedlar en känsla som kanske några av gästerna också får. För många med mig kan se det som lite konstigt att betala för sig när man är bjuden på fest. Ett extra perspektiv bara :)
    Jag håller med dig om att man inte ska gå i vinst. 
    Så... nu har jag sagt det 3 gånger Flört 
  • Chicita

Mycket bra poäng Sara 120707 och tidigare inlägg var till Sofie R hade glömt att jag inte kan citera från telefonen

• Chicita
    FrökenErika skrev 2013-07-21 16:55:15 följande:

Detta vore ett jättebra förslag, om det inte vore så att de tre värsta "suputerna" inte skämms ett dugg för sitt drickande. Dom har redan börjat prata om att "på erat bröllop, då jäklar ska vi festa ordentligt!" (och med festa menas då dricka hejdlöst). Så jag tror tyvärr inte att dom skulle ha några problem med att be om fler (och fler och fler) biljetter, och även att dom inte skulle ha några problem med att bråka med toastmastern när han säger att dom fått tillräckligt.

Det här låter hemskt i mina öron...
    Jobbigt med sådana människor Obestämd 

Min lösning skulle dels ha varit då (om din blivande ändå ville bjuda på spriten) att köra med ett visst antal drinkbiljetter och att helt enkelt säga att utan biljett = ingen alkohol och att om någon börjar tjafsa så får dom gå därifrån helt enkelt.
    Ge sen ut relativt många drinkbiljetter så det känns generöst, men se till att bartendern blandar svagare drinkar.
    Det går att lura folk även om dom står och tittar på en när man blandar - genom att exempelvis använda måttglas som inte är graderade och inte genomskinliga (ser ut ungefär som två olika stora metalltrattar ovanpå varandra)
    Om man är snabb när man mäter upp och använder stora sidan på glaset så kan personen tro att den har fått en 6:a eller till och med en 8:a då stora måttet i ett sånt mätglas är 4 cl. Men man häller bara halva måttet gånger två liksom... Och är personen riktigt på lyset så kan man till och med prata bort dom och bara hälla i 1 mått (eller två halvor från lilla sidan Tungan ute )

Om dom inte betalar så kan dom ju inte bli allt för lurade liksom...
    Flört
    Om dom bara serverar upphällda öl också av principen "du får ingen ny drink / öl / vin om du inte lämnar in ditt gamla glas" så kan man dessutom servera mellanöl istället för starköl utan att någon reagerar på det Glad 

Nu menar jag inte att ni ska göra detta med bara vissa personer, utan om du ville ha ett helnyktert bröllop så tycker jag gott och väl att ni kan köra det rakt av på alla... Alltså mellanöl och svaga drinkar + inte de starkaste vinerna Glad 
  • Chicita
    FrökenErika skrev 2013-07-22 21:40:07 följande:

Men drinkbiljetter var i allafall en bra idé. Men hur menar du riktigt Chicita? Man delar ut ganska många drinkbiljetter, och sen får man köpa flera, eller, när drinkbiljetterna är slut så har man fått tillräckligt, punkt?

Jag menar det sista...
    Antagligen kommer "suputerna" att tigga nykteristerna om att få deras biljetter. Och vissa kommer säkert ge bort en eller flera. Så i princip så har dom nog fri tillgång till baren.
    Så om ni inte serverar allt för starka drinkar och bara har mellanöl och lite svagare vin så borde dom kunna bli lite sådär lagom packade (så att dom blir nöjda) men utan att dom känner sig lurade 
Svar på tråden Ni med alkohol till självkostnadspris...