FrökenErika skrev 2013-07-21 16:55:15 följande:
Detta vore ett jättebra förslag, om det inte vore så att de tre värsta "suputerna" inte skämms ett dugg för sitt drickande. Dom har redan börjat prata om att "på erat bröllop, då jäklar ska vi festa ordentligt!" (och med festa menas då dricka hejdlöst). Så jag tror tyvärr inte att dom skulle ha några problem med att be om fler (och fler och fler) biljetter, och även att dom inte skulle ha några problem med att bråka med toastmastern när han säger att dom fått tillräckligt.
Det här låter hemskt i mina öron...
Jobbigt med sådana människor
Min lösning skulle dels ha varit då (om din blivande ändå ville bjuda på spriten) att köra med ett visst antal drinkbiljetter och att helt enkelt säga att utan biljett = ingen alkohol och att om någon börjar tjafsa så får dom gå därifrån helt enkelt.
Ge sen ut relativt många drinkbiljetter så det känns generöst, men se till att bartendern blandar svagare drinkar.
Det går att lura folk även om dom står och tittar på en när man blandar - genom att exempelvis använda måttglas som inte är graderade och inte genomskinliga (ser ut ungefär som två olika stora metalltrattar ovanpå varandra)
Om man är snabb när man mäter upp och använder stora sidan på glaset så kan personen tro att den har fått en 6:a eller till och med en 8:a då stora måttet i ett sånt mätglas är 4 cl. Men man häller bara halva måttet gånger två liksom... Och är personen riktigt på lyset så kan man till och med prata bort dom och bara hälla i 1 mått (eller två halvor från lilla sidan
)
Om dom inte betalar så kan dom ju inte bli allt för lurade liksom...
Om dom bara serverar upphällda öl också av principen "du får ingen ny drink / öl / vin om du inte lämnar in ditt gamla glas" så kan man dessutom servera mellanöl istället för starköl utan att någon reagerar på det
Nu menar jag inte att ni ska göra detta med bara vissa personer, utan om du ville ha ett helnyktert bröllop så tycker jag gott och väl att ni kan köra det rakt av på alla... Alltså mellanöl och svaga drinkar + inte de starkaste vinerna