• sommaren13

Ni med alkohol till självkostnadspris...

Vad tog ni för er alkohol?

Vi kommer ha tre sorters öl, rött och vitt vin, 2 olika cider och alkoholfritt.
    Vi kommer köpa från systemet men tycker det är svårt att sätta ett pris.... 

• Svar på tråden Ni med alkohol till självkostnadspris...
  • Sofie R

En öl kostar väl ca 15kr i butik, cider kanske lite dyrare.. Vinet är det ju bara att slå ut antal glas per flaska och dela det med priset. Det är ju trots allt väldigt fult att tänka sig gå plus på det när ni säger självkostnadspris.

• NinaH

Det smidigaste är ju ändå om man kan ha så jämna priser som möjligt typ 10, 15 el 20 kr. Lättast för gäster att betala. På nån sort kanske man går back medan på nån tjänar man nån krona. Totalt bör ni inte gå med vinst tycker jag.

• Chicita

Vi tog 20:- rakt av för allt med alkohol (förutom till middagen då det var fritt, med fri påfyllning).
    I baren på kvällen var allt alkoholfritt gratis också eftersom vi ville uppmuntra folk att dricka sånt (6 olika alkoholfria drinkar fanns exempelvis).
    Då hade vi köpt relativt dyr öl och cider. Och inte det billigaste lådvinet om man säger så... 

• sommaren13
    Chicita skrev 2013-07-19 16:32:46 följande:
    Vi tog 20:- rakt av för allt med alkohol (förutom till middagen då det var fritt, med fri påfyllning).
    I baren på kvällen var allt alkoholfritt gratis också eftersom vi ville uppmuntra folk att dricka sånt (6 olika alkoholfria drinkar fanns exempelvis).
    Då hade vi köpt relativt dyr öl och cider. Och inte det billigaste lådvinet om man säger så... 
    Vi tänkte ju lite samma sak som ni, dock så kommer vi kanske köra lite begränsat till våran 3-rättersmiddag:
    typ 1 glas/1 öl till förrätten och två glas/2 flaskor öl till varmrätten.

Och det alkoholfria i baren är gratis, kommer finnas fanta, sprite, cola och mineralvatten. Dock så hoppar vi över drinkarna. Vet inte om man ska erbjuda flera sorters öl än tre sorter och samma med cidern. Vinet blir nog bibar.
    20kr är ju lite lättare så slipper man allt småskrammel med femmor. Vi får fundera på det...
  • Sofie R

Man kan kanske sälja drinkbiljetter. 6 st för 100 eller nått. För att det inte ska bli för fel och en massa växelskrammel.

• Chicita
    sommaren13 skrev 2013-07-19 17:28:43 följande:
    Vi tänkte ju lite samma sak som ni, dock så kommer vi kanske köra lite begränsat till våran 3-rättersmiddag:
    typ 1 glas/1 öl till förrätten och två glas/2 flaskor öl till varmrätten.

Och det alkoholfria i baren är gratis, kommer finnas fanta, sprite, cola och mineralvatten. Dock så hoppar vi över drinkarna. Vet inte om man ska erbjuda flera sorters öl än tre sorter och samma med cidern. Vinet blir nog bibar.
    20kr är ju lite lättare så slipper man allt småskrammel med femmor. Vi får fundera på det...
    Jag skulle rekommendera någon juice i alla fall eller typ flädersaft blandat med bubbelvatten som alkoholfritt alternativ. Läskedryck är rätt trist när man är nykter ;)
    Ett bra drinkrecept på en alkoholfri drink är
    50% apelsinjuice
    50% 7-up eller liknande
    2 cl grenadin
    Häll i grenadinet sist så ser drinken ut som en Tequila Sunrise. Har fått många kommentarer att den smakar som en drink med alkohol, trots att den är helt alkoholfri Glad 

Vi köpte bara en sorts öl.
    Det fanns 1 sorts öl, vitt eller rött vin och en hel del olika drinkar (vi hade en riktig bartender, eller tja två blev det då ena servitrisen/ bartendern stannade kvar för att hon ändå skulle lifta med honom hem)
    Drinkarna var mest uppskattade Glad 
  • Chicita
    Sofie R skrev 2013-07-19 20:12:36 följande:
    Man kan kanske sälja drinkbiljetter. 6 st för 100 eller nått. För att det inte ska bli för fel och en massa växelskrammel.
    Vi valde att sälja öl och vin i kannor också. 100:- för en kanna, vilket motsvarade ca 6 glas så dom fick liksom 1 glas "på köpet".
    Det kan också vara ett alternativ Glad 
  • sansun

Vi kommer att ha 3 sorters öl, 2 cider, 3 drinkar, 1 vitt & 1 rött vin, wiskey och dooelys i vår bar och kommer ta 20 kr för allt! Inte fasen kommer någon tycka att en 20a e för dyrt för en drink/öl. Å tycker dom det så kan dom va utan! Vi kommer också ha alkoholfria alt så klart, 1 öl, 1 cider, 1-2 drinkar och mineralvatten/läsk. 
    Vi tänker inte att vi ska gå med vinst, utan att det ska vara smidigt, för alla!  

• Sofie R

Jag tycker att 20kr låter mycket! Men nu hör ju jag till dem som aldrig skulle ta betalt när jag bjudit in till fest.. Så då tycker jag det låter ännu värre att man tjänar på det. Jag skulle hellre tagit 10kr, då får man ju ändå ett bidrag till drickan, tror tom att det kan täcka ganska mycket, så länge man inte har de allra dyraste sorterna.

• Marione

Viktigt att tänkanpå är att ni inte enligt lag får ta ut ett högre pris för alkoholen än vad ni har betalt för den, det gäller oavsett om det är systempriser eller privatimport.

Svar på tråden Ni med alkohol till självkostnadspris...