Ni med alkohol till självkostnadspris...
Vad tog ni för er alkohol?
Vi kommer ha tre sorters öl, rött och vitt vin, 2 olika cider och alkoholfritt.
Vi kommer köpa från systemet men tycker det är svårt att sätta ett pris....
Vad tog ni för er alkohol?
Vi kommer ha tre sorters öl, rött och vitt vin, 2 olika cider och alkoholfritt.
Vi kommer köpa från systemet men tycker det är svårt att sätta ett pris....
Mycket bra poäng Sara 120707 och tidigare inlägg var till Sofie R hade glömt att jag inte kan citera från telefonen
Efter att ha läst alla råd och tankar, så har vi nu bestämt oss för att sätta priset 15kr per dryck, dock så är dom alkoholfria alternativen gratis.
Kort sagt har vi skjutit oss i foten redan från början?
Det går helt enkelt inte att få det hela lagligt, det fattar jag. Men just nu så bryr jag mig inte så mycket om det, vi tänker ju inte starta en verksamhet, och tanken har aldrig varit att tjäna på det. Jag vill ha tips om hur man gör det på ett snyggt sätt utan att "lura" gästerna på pengar, samtidigt som jag vill ha betalbar för att bromsa in drickandet lite, precis som många andra kommer ha vad jag sett så kommer alkoholfritt vara gratis för att uppmuntra folk till att dricka mer alkoholfritt.
Vill någon anmäla mig, varsågod. Festen börjar klockan 19.00 den 3 augusti, någonstans i Sverige.
Men drinkbiljetter va en ganska bra idé. Det får jag fundera ett varv kring.
Ge folk gratis drinkbiljetter, ca 4-5st per person. Och vill någon sen ha mer får de gå till toastmastern och be om fler. Då kan ju den "skämmiga" biten avskräcka från att dricka så mycket mer. Till middagen kan ni ju ha dricka som inte innefattas av biljettsystemet..
Detta vore ett jättebra förslag, om det inte vore så att de tre värsta "suputerna" inte skämms ett dugg för sitt drickande. Dom har redan börjat prata om att "på erat bröllop, då jäklar ska vi festa ordentligt!" (och med festa menas då dricka hejdlöst). Så jag tror tyvärr inte att dom skulle ha några problem med att be om fler (och fler och fler) biljetter, och även att dom inte skulle ha några problem med att bråka med toastmastern när han säger att dom fått tillräckligt.
Nu låter jag väldigt negativ hör jag själv, men jag tror tyvärr att det vore så det skulle bli. De som skulle hejdas mest av det vore de som egentligen inte har något problem, som min försynta mamma tex. Jag tror även att de som inte har ett stort behov av att dricka kommer vara ganska nöjda efter middagen då alla kommer få ett glas champange vid ankomsten, 3 glas vin eller 2 öl till maten, och avec till kaffet.
Sen skulle nog jag som gäst varit nöjd med en öl eller en drink till festen efteråt, men några vet jag antagligen kommer dricka mycket mycket mer. Det är så krångligt allt det där med alkohol. Jag ville egentligen ha ett alkoholfritt bröllop, men vi vart inte sams om det, min m2b och jag, så betalbar blir en kompromiss (han ville bjuda på allt).
FrökenErika skrev 2013-07-21 16:55:15 följande: Sofie R skrev 2013-07-21 15:17:54 följande: Ge folk gratis drinkbiljetter, ca 4-5st per person. Och vill någon sen ha mer får de gå till toastmastern och be om fler. Då kan ju den "skämmiga" biten avskräcka från att dricka så mycket mer. Till middagen kan ni ju ha dricka som inte innefattas av biljettsystemet.. Men har ni en bar med bartender så kan ni ju be dem hålla koll på specifika personer som ni vet har svårt med alkoholen. Det brukar ju vara fördelen med att ha någon som serverar just att de kan hålla koll och kontrollera det hela lite.
Hur många tänker "nu måste vi gå efter lagen"? Känns lite överdrivet.
Drinkbiljetter är smart.
Man kan ge ett vist antal gratis drinkbiljetter som kan användas efter middagen och vill man dricka mer får man betala.
FrökenErika: tyvärr tror jag inte att de bryr sig om de för betala för drickan eller inte. Har de bestämt sig för att supa sig redlösa så kommer det ske ändå! Det kan jag nära på garantera dig!
Bartender kommer vi ha, och jag har pekat ut för henne några som hon kan "hålla igen" lite på. Men det blir ju lite samma där, dom har ju inget problem med att stå och tjafsa med henne om hon säger stopp men dom vill ha mer. Jag har skojat lite om att hon kan blanda "virgindrinkar" åt dom istället, men självklart ska hon inte göra det, det är ju inte schysst när dom betalar för det!
Och det har du säkert rätt i Sofie R, men om det finns en chans att bromsa in drickandet så tänker jag försöka. Jag tror inte att dom kommer ta med sig typ 1000 kronor till baren, så förhoppningsvis tar det ju stopp någonstans.
Har även pratat med andra gäster som jag litar på, och dom ska försöka hjälpa oss att hålla lite koll så det inte går över styr. Men precis som någon skrev tidigare blir det ändå "ett moment extra" när dom måste betala för drickat, och inte bara kan gå och hämta, så betalbar blir det i vilket fall.
Detta vore ett jättebra förslag, om det inte vore så att de tre värsta "suputerna" inte skämms ett dugg för sitt drickande. Dom har redan börjat prata om att "på erat bröllop, då jäklar ska vi festa ordentligt!" (och med festa menas då dricka hejdlöst). Så jag tror tyvärr inte att dom skulle ha några problem med att be om fler (och fler och fler) biljetter, och även att dom inte skulle ha några problem med att bråka med toastmastern när han säger att dom fått tillräckligt.
Måste ni bjuda dem? Kan ni säga att håller de sig inte sansade så åker de ut? Det är er dag inte deras. Jag serverade på mammas väns bröllop och hade blivit tillsagd att NN får bara alkoholfritt. Vi försökte få drinken att se likadan ut men han fick ingen alkohol.
Pippilångstump, tyvärr måste vi bjuda dem, av olika anledningar. Annars säger jag lite som Chicita, jäkligt jobbigt med sånna människor på festen. Jag skulle absolut tyckt att det var lika trevligt/roligt med ett alkoholfritt bröllop. Men som sagt så tycker min man att det inte blir en lika rolig fest utan lite alkohol i blodet, och att det var att förstöra för alla bara för att någon enstaka inte kan sköta det snyggt. Kanske har han rätt i att vissa tyvärr blir lite mer avslappnade och glada efter en drink eller två.
Men drinkbiljetter var i allafall en bra idé. Men hur menar du riktigt Chicita? Man delar ut ganska många drinkbiljetter, och sen får man köpa flera, eller, när drinkbiljetterna är slut så har man fått tillräckligt, punkt?
Men drinkbiljetter var i allafall en bra idé. Men hur menar du riktigt Chicita? Man delar ut ganska många drinkbiljetter, och sen får man köpa flera, eller, när drinkbiljetterna är slut så har man fått tillräckligt, punkt?