• sommaren13

Ni med alkohol till självkostnadspris...

Vad tog ni för er alkohol?

Vi kommer ha tre sorters öl, rött och vitt vin, 2 olika cider och alkoholfritt.
    Vi kommer köpa från systemet men tycker det är svårt att sätta ett pris.... 

• Svar på tråden Ni med alkohol till självkostnadspris...
  • Chicita
    Sofie R skrev 2013-07-20 09:00:15 följande:
    Jag tycker att 20kr låter mycket! Men nu hör ju jag till dem som aldrig skulle ta betalt när jag bjudit in till fest.. Så då tycker jag det låter ännu värre att man tjänar på det. Jag skulle hellre tagit 10kr, då får man ju ändå ett bidrag till drickan, tror tom att det kan täcka ganska mycket, så länge man inte har de allra dyraste sorterna.
    Vi tjänade inte på det. Men då kunde ju gästerna också köpa whisky, likör och lite sånt i baren. Och då betalade dom ju bara en tjuga för typ 6 cl där också.
    Vi valde att ta ett snittpris eftersom det blev enklare för både oss och gästerna.
    Största anledningen att vi tog betalt på kvällen var för att kunna ha en erfaren och utbildad bartender där som kunde blanda drinkar. Så vi stod för bartendern och gästerna fick stå för det dom själva konsumerade på kvällen så att säga. 
    Att ta betalt är också ett sätt att reglera alkoholintaget eftersom man tänker lite till om man ska betala. I alla fall om man vet om i förväg att det kostar. Våra gäster hade med sig ett antal tjugor, lika mycket som dom hade planerat att dricka liksom...
    Sen visste bartendern om att det var ok att bjuda på en drink eller öl eller vin om någon hade handlat upp de pengar dom hade med sig (eller glömt pengarna).
    Det var aldrig viktigt att få betalt eller på något sätt gå med vinst (vilket är olagligt som privatperson).

Och själv betalar jag hellre en tjuga och får något vettigt för det - än en tia och får det billigaste man kan hitta på systemet Flört 
  • Sofie R

Vi ska inte heller ha det absolut billigaste, men för mig känns det konstigt att ta betalt för dricka på en fest. Så därför känns det som en lite konstig mentalitet, att man inte vet vad man ska sätta för pris. Det är ju bara att dela upp flaskpriset till pris per drink då. Jag personligen hade nog hellre gått lite minus än att sitta med ens en tia i vinst. Men det är ju återigen som jag tycker. Och jag bara förmedlar en känsla som kanske några av gästerna också får. För många med mig kan se det som lite konstigt att betala för sig när man är bjuden på fest. Ett extra perspektiv bara :)

• Chicita
    Sofie R skrev 2013-07-20 11:05:17 följande:
    Vi ska inte heller ha det absolut billigaste, men för mig känns det konstigt att ta betalt för dricka på en fest. Så därför känns det som en lite konstig mentalitet, att man inte vet vad man ska sätta för pris. Det är ju bara att dela upp flaskpriset till pris per drink då. Jag personligen hade nog hellre gått lite minus än att sitta med ens en tia i vinst. Men det är ju återigen som jag tycker. Och jag bara förmedlar en känsla som kanske några av gästerna också får. För många med mig kan se det som lite konstigt att betala för sig när man är bjuden på fest. Ett extra perspektiv bara :)
    Jag håller med dig om att man inte ska gå i vinst. 
    Så... nu har jag sagt det 3 gånger Flört 
  • Sofie R

Ja du ja, men jag vill att resten också ska va säkra på det!

• FrökenErika

Jag förstår vad alla menar när ni skriver att man inte ska gå med vinst när det är bar till självkostnadspris. Det säger ju sig själv liksom. Men jag har ett litet probem appropå det.

Vi åkte till Tallinn och köpte upp oss på vin och sprit, detta vart ju billigt och bra, och när vi räknade på vad varje platta öl tex kostade kom vi fram till att varje enskilld burk kostade typ 3:50:-

Vi kan ju inte ta 4:- i baren för en öl! Då har liksom hela poängen förvunnit (vi hoppas dämpa de som har en förmåga att dricka lite för mycket, eller åtminstonde fördröja dom lite). Tycker även en femma är för lite för 33cl öl. Även varje glas vin blir väldigt billigt.

Vad ska man göra tycker ni? Ta lite mer för öl/vin och lite mindre för cider och drinkar?

Förslag emottages tacksamt.

• Sofie R

Drinkbiljetter? Fast du får två öl för en biljett. Kanske.

• Sara 120707

För att informera och reda ut lite här . Angående självkostnadspris på alkohol på en privat fest så är det endast lagligt om alkoholen är köpt på systembolaget. Priset ska ligga i nivå med systemets egna priser, dvs du får inte gå med vinst men du får heller inte ta ut lägre priser. Sen får man ju ha en praktiskt aspekt på det hela man kan ju inte ha exakt samma priser av rent praktiska skäl men som sagt generellt får det inte vara varken billigare eller dyrare än systemets egna priser.Jag förtydligar också att detta innebär också att det är olagligt att ta ut självkostnadspriser för importerad alkohol, oavsett pris. 

• Mpta

Vi sätter ut en låda(spargris) sen får folk lägga i precis hur mycket eller lite de vill. Med vinst eller få "tillbaka" pengarna kommer vi inte men vi kommer ju åtminstone få lite tillbaka på alkoholen. Vi bryr oss inte om vissa lägger 1 kr medan vissa betalar lite mer utan det får gästerna göra hur dom vill med :)

• Juli2013

Vi har efter mycket om och men och rådgörande med många i vår omgivning bestämt oss för att ha betalbar efter maten, där allt kommer kosta 20 kr, såväl öl som vin, drink, whisky, baileys osv. Det känns bra nu, efter mycket velande :)
    Vi tänkte först ha allt gratis och var väldigt bestämda på det, men efter många råd så blir det så här :) de får ju dock två glas till brudskål, ett till förrätt, fri påfyllning under huvudrutt, ett glas till efterrätt och avec, så helt lottlösa går de ju inte :)

Svar på tråden Ni med alkohol till självkostnadspris...