Inlägg från: amerika |Visa alla inlägg
  • amerika

Missfall, vill försöka igen men vågar inte

Vill skicka med dig massor med styrkekramar och en enda uppmaning: ge inte upp!!

Jag hade fyra missfall innan vi fick vårt första barn. Det är inte ovanligt med missfall, men det är ovanligt att ha flera stycken utan att det blir några barn därmellan. Så vi blev utredda på längden och tvären med alla möjliga undersökningar. När vi bestämde oss för att sluta försöka skaffa barn (på ett tag) och istället tingade en hundvalp, då blev jag gravid och hade en fantastisk graviditet och vi fick ett välskapt barn! Efter det fick vi ytterligare ett barn, men det är en helt annan historia....

Mina råd när det gäller missfall som jag ger utifrån helt egen upplevd erfarenhet och utan vetenskaplig bevisning:
    - Sörj barnet ni inte fick! Det var måhända "bara" en blodklump och ett tidigt missfall, naturens sätt att avsluta något som inte skulle bli bra, men i era huvuden och era hjärtan, var det redan ett barn. Sörj det för att kunna gå vidare.
    - Försök igen när du inte är så stressad. Jag vet att det inte finns några vetenskapliga bevis för att stress framkallar missfall, men i mitt fall var det så och när jag la planerna på hyllan, gick allt bra.
    - Prata om det! Min erfarenhet är att det är de flesta andra som blir illa till mods när man berättar och det blir nästan så att du får trösta dem istället. Men det är bra att prata om att det har hänt så att folk inte slänger ur sig obetänksamma kommentarer och att de vet varför dukanske ibland verkar ledsen eller så.
    - Försök (ja, jag vet hur svårt det är!) att inte fastna i barntankarna, utan lev ditt liv som vanligt och fokusera på det som är viktigt och bra just nu: din man, relationen, boendet, jobbet eller vad det nu är... 

Jag önskar dig och din man allt lycka till som finns!!

Svar på tråden Missfall, vill försöka igen men vågar inte