ModighWestlund skrev 2013-08-01 21:19:46 följande:
Det är just biten med antalet gäster som går i hand med att anlita den här restaurangen med skitcool lokal, som gör att det stramar lite. Jag har inte hittat klänning eller något sådant ännu och har inte ambitionen att ha något dyrt, kan tänka mig hyra för 1000 kr om jag bara hittar en som faller mig i smaken. Vi har turen att ha många bra kontakter, en nära vän är florist och har bett om att få göra blommorna till materialkostnad och min syster är konditor och vill göra tårtan också mot materialkostnad. Min andra syster är fotograf och makeupartist och vill ha det uppdraget mot billigare än vanligt. Men så är det andra saker som gör det dyrare då min m2b är militär och ska ha en uniform som kostar 8000, kuvertavgiften tycks landa på ca 1000kr/pers och i nuläget är vi uppe i 73 personer.. väldigt många av dessa är dessutom nära släkt så det är inte så enkelt att välja bort några..
Mina funderingar är om det blir så himla mycket billigare att hyra en billigare lokal, ordna med catering och köpa allt vid sidan av själv, som dukar o sånt där, o ordna med serveringspersonal.. Eller?
För att du ska få lite perspektiv gällande kostnaden kan jag kort ge vår budget för vårt relativt enkla och "billiga" bröllop.
Då har vi ansträngt oss för att hålla kostnaderna nere då jag är student, vi är småbarnsföräldrar och sambon har just fått nytt jobb.Lite kort om bröllopets utformning:
Lokal: släktnings trädgård, bord+ stolar+ tält får vi hyra gratis genom kontakt, porslin + glas får vi hyra men får kostnaden i present, linnedukar finns inom familjen, och övriga dekorationer såsom ljusslingor, ljusstakar och pompoms betalar vi själva.
Blommor, hår, tårta och fotografering får vi till ett billigare pris genom kontakter (materialkostnader eller generöst rabatterat).
Mat är genom catering, alkohol köpt i Tyskland.
m2b's kläder har vi sedan tidigare, min klänning betalades till hälften av min mor. Brudföljes kläder betalar vi hälften för och de betalar själva resten.
Transport står vi för själva, inbjudningarna har vi gjort själva.
Personalen får 100:- i timmen, två personer i 8 timmar.
Ljudanläggning hyr vi. Vi sover på hotell på bröllopsnatten.
Vi kommer ha 55 gäster plus personal som äter.
Den slutliga prislappen kommer landa på ca 50 000:-.
Ringar och bröllopsresa är ej inkluderat i konstnaden.
Min syn på det hela är att nej, det är inte alltid billigare att ordna allt själv och även om vårt bröllop troligtvis hade kostat mycket mer om vi inte hade haft turen att få hjälp med så mycket så har det inneburit mycket jobb att ordna allt själv. Det är mycket detaljer som kostar pengar som vi inte hade tänkt på alls i början av planeringen och vi hade en väldigt naiv budget på 25' -30' i början på planeringen, men den budgeten fick vi ganska snabbt slopa.
Ni gör som ni själva vill med att låna eller inte, jag tycker inte man kan säga ifall det är en bra eller en dålig idé, folk lånar ju till allt möjligt så varför inte till sitt bröllop?
Däremot så tycker jag att ni ska komma överens vad ni vill ha för bröllop, vad ni tycker att det kan få kosta som allra mest och sedan bestämma er utifrån det. Ni kanske kan spara ihop hälften och låna hälften?
Och för guds skull, gör en realistisk budget från start! Försök tänka er in i minsta lilla detalj och skriv upp det som en budgetpost. Hellre att ni får över lite pengar i slutändan än att bröllopet blev dyrare än ni hade tänkt er.
Slutligen: Grattis till förlovningen!