• 20140222

Tog Ni ledigt?

Tog/tar ni ledigt ifrån jobbet då ni planerade/planerar erat bröllop? Och hur länge tog ni ledigt i så fall? Själv är jag sjuk och hemma och på sjukhus. Men jag frågar för jag är "nyfiken" på hur ni löser/löste det med planerandet. För det tar ju sådan tid! tycker jag i alla fall. Om jag inte var hemma/sjukhus och sjuk. Så vet jag inte hur jag hade hunnit att planera bröllop med ett heltidsjobb att sköta också. Plus att sköta hemmet med.

• Svar på tråden Tog Ni ledigt?
  • kärlekensbrudpar

Tre veckor före bröllopet var vi lediga :)

• sommaren13

Vi har faktiskt bara tagit ledigt dagen innan, men vi har hyrt en lokal med personal, så vi behöver inte fixa så mycket själva, behöver bara åka dit med alkohol, stolsöverdrag, rosetter mm så fixar dom iordning allting.
    Vi har planerat vårat bröllop i 1,5år så vi har kunnat ta lite i taget, så då har det gått rätt bra och vi har inte känt nån press. 

• Slilja

Vi gifter oss nästa sommar, kommer bara ta ledigt dagen innan o ha semester efter! Har dock ägnat stor tid av årets semester framför paddan plus har ett helt år på oss så vi ska nog hinna (även om jag jobbar mycket övertid) :)

• amerika

När jag gifte mig första gången var det i slutet på min sommaresemester, så jag hade gott om tid att fixa det sista. Och på den tiden (stenåldern, typ...) fanns inga forum som dessa där man kunde spendera timmatals, utan själva planerandet handlade mest om att prova klänningen (som min mamma sydde), min dåvarande blivande man provade sin väst (som min mamma sydde), vi lagade all mat till buffén och jag köpte väl en eller två bröllopstidningar att bläddra i!

Den här gången kommer jag att ta en veckas semester före och en efter själva bröllopsdagen i maj. Resten av planeringen sker kvällstid och helger. 

• Chicita
    Planera kan man ju göra när man vill. Även om man är på jobbet så kan man ju fundera på hurdana inbjudningskort man vill ha, vilken formulering man ska göra på vissa saker, klädkoden osv...
    Men att genomföra planerna är ju en helt annan sak. 
    Dock om man har en röd tråd och följer den så att man inte behöver lägga massa tid på att vela, så går det rätt snabbt att ta beslut och agera.
    Vi var i princip klara med allt (vi gjorde inbjudningar, placeringskort, en hel del dekorationer mm själva + att jag sydde kläderna till både maken och mig + 12 till) någon vecka innan bröllopet. Men vi var ändå båda lediga sista veckan för säkerhets skull.
    Vissa saker kunde jag faktiskt göra på jobbet då det kan vara lite dö-tid där man annars bara sitter och passar telefonen i princip, och chefen ville då hellre att vi satt i receptionen vid datorn än att vi gick bakom och läste tidningen eller kollade på TV. Men det var en spott i havet om man ser till det stora hela Flört 
  • stormhelen

Nej, jag kommer inte ta ledigt. Det kan jag inte då jag är student. Jag har massor av föreläsningar, gruppövningar och ett seminarium samma vecka som bröllopet.

Men min blivande man tar ledigt från sitt arbete 2 dagar innan bröllopet och på måndagen veckan efter (vi gifter oss på en lördag).

• Kaffegrus

Jag var student under planeringstiden och då hade jag en del tid att disponera som jag ville. Sepciellt senaste halvåret då jag skrev min D-uppsats. Då var jag väldigt effektiv med arbetet i vissa perioder och väldigt effektiv med bröllopsplanering i andra. 

En och en halv månad innan bröllopet tog jag dock min examen och fick jobb på direkten och då tyckte jag det blev riktigt svårt. Så jag valde att jobba 50% ett par veckor och ta helt ledigt en vecka innan och en vecka efter bröllopet.

Tycker jag har varit väldigt bortskämd med planeringstid och jag vet inte helt hur jag skulle klarat mig om jag hade ett heltidsjobb ett helt år innan bröllopet. För det är väldigt svårt i mitt jobb att tänka på vilka inbjudningskort jag vill ha på arbetstiden. Med mindre jag effektivt sätter av tid till det. Men då känns det ju mer rätt att gå ner i tid. 

• knackamackadam

För att planera behövdes ingen ledighet. Dock hade vi sett till att gifta oss under semestern så att sista dagarna skulle vara fria att fixa det sista. Det var väldigt skönt att ha det så och då hade vi ändå folk som fixade i princip allt åt oss..

• Stoxoz

Jag tog ledigt två dagar innan bröllopet. Vi hade en restaurang som fixade mat, dukning osv. Sen hade vi försökt förbereda så mycket som möjligt på helger och kvällar. Och så fick vi hjälp av nära och kära

• Lavelii

Jag och fästmannen tar ledigt veckan innan och veckan efter bröllopet (smekmånaden är planerad i februari, bröllopet är i slutet på oktober). Vi har anlitat en festarrangör som fixar det mesta...så vi behöver inte duka, dekorera, åka och inhandla saker (förutom sprit och kläder) osv själv. Men likväl är det en massa rännande och godkänna och bekräfta etc så det ska bli skönt med en veckas ledighet innan så man kan vila ut (förhoppningsvis) och inte stressa med jobb ända in i det sista. 

Däremot har vi använt mer eller mindre varenda helg sedan december månad (och en hel del kvällar) för planering, möten osv vid sidan om heltidsjobb varav den ena av oss är egen företagare och jobbar mer än heltid typ. Det går hur bra som helst att planera trots det  

Svar på tråden Tog Ni ledigt?