• 20140222

Tog Ni ledigt?

Tog/tar ni ledigt ifrån jobbet då ni planerade/planerar erat bröllop? Och hur länge tog ni ledigt i så fall? Själv är jag sjuk och hemma och på sjukhus. Men jag frågar för jag är "nyfiken" på hur ni löser/löste det med planerandet. För det tar ju sådan tid! tycker jag i alla fall. Om jag inte var hemma/sjukhus och sjuk. Så vet jag inte hur jag hade hunnit att planera bröllop med ett heltidsjobb att sköta också. Plus att sköta hemmet med.

• Svar på tråden Tog Ni ledigt?
  • Carina10
    TheD skrev 2013-08-12 21:03:07 följande:
    Ta ledigt? Är inte det liiite överdrivet? Jag har svårt att se varför man skulle ta ledigt.
    Hmm...funderade på om du skrev det ironiskt...

Skulle jag INTE ta ledigt sista veckan skulle det innebära att jag skulle jobba till 22.00 dagen innan bröllopet OCH från morgon till em på bröllopsdagen!Förvånad...OCH hela söndagen efter bröllopet.
    Tror jag hade varit en VÄLDIGT sönderstressad brud som kommit inrusande i kyrkan...

Fast är jag snabb så kanske jag hinner till 16.00 om jag kör mc i 260 km/h hela vägen ner till kyrkan Tungan ute

Sen tror jag att man ska ledigt om man vill. Har man inget jobb så behöver man ju inte ta ledigt heller eller har man mån-fre-jobb på kontor kanske man känner att man har ork att avstå?! Alla är vi olika.Flört
  • Carina10
    Eleya skrev 2013-08-12 12:52:06 följande:
    Jag tar ut tor-fre och mån-tisdag..men jag skulel vilja ha mer efter bröllopet för jag kommer vara känslomässigt utmattad!
    Eller går du kanske på små rosa moln Flört
  • Chicita
    Carina10 skrev 2013-08-13 10:05:52 följande:
    Hmm...funderade på om du skrev det ironiskt...

Skulle jag INTE ta ledigt sista veckan skulle det innebära att jag skulle jobba till 22.00 dagen innan bröllopet OCH från morgon till em på bröllopsdagen!Förvånad...OCH hela söndagen efter bröllopet.
    Tror jag hade varit en VÄLDIGT sönderstressad brud som kommit inrusande i kyrkan...

Fast är jag snabb så kanske jag hinner till 16.00 om jag kör mc i 260 km/h hela vägen ner till kyrkan Tungan ute

Sen tror jag att man ska ledigt om man vill. Har man inget jobb så behöver man ju inte ta ledigt heller eller har man mån-fre-jobb på kontor kanske man känner att man har ork att avstå?! Alla är vi olika.Flört
    Jag tror TheD syftade mer på att ta ledigt för planeringen av bröllopet inte för genomförandet Flört
  • Alyllyra

Nej, vi har båda heltidsjobb men har planerat efter hand när andan fallit på. Det är knappast ett 8-h-om-dan-jobb att planera bröllop, så vi har hunnit med det vi vill utan stress.
    Vi la väl lite mer tid än normalt på det under semestern när vi kunde passa på att ha möten med folk, och det var skönt, men annars har vi fixat det vi vill på kvällar och helger.
    Och nu under de återstående 4 helgerna har vi försökt att boka in så lite som möjligt så att vi kan göra klart det sista.

Inför bröllopet har vi tagit ledigt tors-fre för att "fixa", mest eftersom vi ska vara 35 mil bort och gästerna kommer och bor där hela helgen. Om vi hade varit här hemma hade jag nog bara tagit fredagen. 

• boda

Jag är frilans och råkar ha ledigt nu under veckorna före vårt bröllop. Sambon tar ledigt fr.o.m. nästa torsdag, alltså en dryg vecka före bröllopet. Han ville egentligen ta ledigt tidigare, men då hade vi fått korta ner vår bröllopsresa, så vi gjorde så här istället.

Vi har inga barn, vilket förstås gör en enorm skillnad. Men vi vill vara lediga före bröllopet ändå, för det känns skönt att inte behöva stressa sönder sig med planeringen. Vi vill hinna umgås med vänner, njuta av sommaren etc. också, och inte bara sitta och planera vareviga kväll.

• Sailergirl

Vi hade sådan tur att jag var ledig dagen innan (fast arbetstidsförkortningsdag på min arbetsplats). Min man tog dock ledigt dagen innan, just för att fixa det sista och känna att man kunde koppla av lite och ta det lugn dagen innan. Det hade gått utan att ta ledigt också men det blev lite vardagslyx att vara ledig den dagen. Två dagar innan var det röd dag och då blev det en möhippa för mig! Det var ju lite nervöst så tätt inpå men det gick bra :)

• FrökenCitron

Vi har tagit semester veckan innan och veckan efter bröllopet.

Vi hoppas på att kunna njuta av veckan innan bröllopet och "bara vara".
    Vi ska på SPA en dag och sedan på fjällvandring en dag under veckan innan bröllopet. LÄNGTAR!!  

Brud anno 2013
  • TheD

Jag menade för planering som Chicita skrev.Jag jobbade 21.30-02.30 och 07.00-16.00 maj till augusti den sommaren vi gifte oss. Så nej, jag var inte ledig för planering.  

• JIEB

Jag hade två veckors ledigt den här sommaren, veckan innan och veckan efter bröllopet. Annars har jag jobbat som vanligt under hela planeringsstadiet, likaså maken (som hade fyra veckors semester dock, tre veckor innan och en vecka efter). Så nej, ingen extra ledighet här inte. Det låter lite väl - tja, överdrivet? - att ta ledigt för själva planeringen. Men gör man det så har man säkert sina skäl.

• 20140222

Vad duktiga alla är! Jag hade inte klarat av allt bröllopsbestyr om jag jobbat heltid.Förvånad Det är för mig som är sjuk ett helt företag med bröllopsplanering och bröllopsbestyr.

• 20140222

Kan tilläggas att jag gör allt själv i princip.Glad Men det gör mig inget! Flört

Svar på tråden Tog Ni ledigt?