Inlägg från: September2014 |Visa alla inlägg
  • September2014

september 2014

sofiemagdalena skrev 2014-06-10 23:02:48 följande:

Kommer ha tre-rätters med vin (vitt-rött-dessert) dessa på flaska och sen avec till tårtan..och sen kommer vi ha en bar, ingen kostnad, men dock en bartender som serverar.. har bestämt oss för att ha tre olika drinkar, en med gin en med bacardi och en med vodka.. och cider, vin (på box) och öl... hehe.. jag blir yr bara jag tänker på det..men kanske finns det någon med jättebra tips på hur vi ska tänka när vi handlar? ;)

:)

Hahaha, vi har tänkt precis likadant med drycken! Det finns så många "såhär mycket har vi köpt"-trådar men mindre hur mycket som gick åt så det är ju inte helt lätt att veta hur mycket man ska köpa. 
    Vi har 70 inbjudna (alla har ju inte osat ännu) men vi räknar i överkant på att ca 60 personer kommer dricka, och det tror vi ger en rätt bra sömsmån.
    Vi tänker hellre lite för mycket än för lite;
    - 1 glas med påfyllning till brudskålen (15 flaskor bubbel)
    - 1 glas vin till förrätten (15 flaskor vitt)
    - 1 glas rött vin med 2 påfyllningar till varmrätten (30 flaskor rött)
    - 1 glas (5 cl) dessertvin till efterrätten (5 flaskor)
    - Avec 3 cl, whiskey och baileys, till tårtan (2 av varje sort)

I baren kommer vi med ha rött och vitt boxvin, en drinklista med fyra drinkar och öl/cider på burk.
    Här planerar vi att köpa 2 vita boxar, 3 röda, 6 flak öl, 2 flak cider. Det blir ca 12 liter sprit till drinkarna; 2 L Gin, 2 L rom, 2L vodka, 2 L passoa, 2 L vaniljvodka, 2 L Sourz Apple. 

Både till maten och i baren kommer det även finnas alkoholfria alternativ. Tycker själv att det är så tråkigt när man går bort och inte vill dricka och det enda som finns är kranvatten eller coca-cola. 
  • September2014
    Förälskade skrev 2014-06-12 21:20:03 följande:

Jag blir så glad! Bokade pensionat för hunden nu under bröllops helgen betala bara 500:- för att ha honom där fredag-söndag hade räknat med det dubbla. Det känns så skönt för vi har världens godaste rottis men det är tyvärr inte alla som tar emot den rasen pga att dem anses som kamphundar. Vilket är så löjligt, men nu är det löst och jag kan checka av en till punkt från listan.

Åh vad najs! Vi har med hund som jag letar pensionat till. Jag har räknat med en tusenlapp för helgen som minst så altt under är ju toppen! Detta du har bokat ligger inte i närheten av Malmö? Vi bor i Malmö men bröllopet går av stapeln utanför Ängelholm så vi är borta fredag-måndag. 

Igår skickade vi in hinderprövningen och blanketten om efternamnsbyte! Har varit lite kluven på sistone om det här med byte av efternamn... I början så kändes det som en självklarhet och jag har ett "vanligt" -sson namn men jag kommer sakna det. Tror jag bara behöver lite tid att vänja mig helt vid tanken. Vill ju att vi ska ha samma efternamn. :)

Behöver också hitta ett hårsmycket som passar mitt hår. Hade beställt ett par från Jenjen men de var alldeles för tunga för mitt hår. Jag har kort hår och vill gärna ha det lite såhär och då en fin kam/smycke på den kortare sidan. Tips?

• September2014
    Rin skrev 2014-06-17 21:40:20 följande:

Jag har inte velat skriva innan, det känns som om alla har kommit så långt jämfört med oss.

Välkommen hit! Väntade också att skriva under en lång tid för att våra planer kändes som nja... planer. :P Sen insåg jag dock att jag kanske ville diskutera bröllopet liiiiite för ingående med mina nära och kära och då jag redan fått massa tips härifrån tog jag till sist steget och dök in! 

Var i landet håller ni till? Hur många har ni inbjudna? Har du hittat din klänning? :) 
  • September2014
    Rin skrev 2014-06-17 22:01:19 följande:
    Hihi Ja, ens omgivning blir ju lite trött på en. Men jag har tur, har ett par kollegor som av en eller annan anledning inte har så många vänner i bröllopstagen, så de lyssnar gärna.
    Vi bor i Lund och ska gifta oss i Sjöbo. Har sett är det är en del överlappning mellan denna tråden och Skånebröllop 2014. Extra poppis att gifta sig på hösten i Skåne kanske?
    Jag har efter mycket velande bestämt mig för denna klänning från Jenjenhouse: www.jenjenhouse.com/A-Line-Princess-Off-The-Shoulder-Court-Train-Satin-Wedding-Dresses-With-Embroidery-Sashes-Beadwork-Flower-S-002011760-g11760
    Till skillnad från med ringen så har det inte "klickat" så där totalt, men det blir nog bra. Enda tråkiga är att man inte kan få en annan accentfärg, hade velat ha mörkgrönt som är en av våra temafärger, men men. Ja, och sen hade jag egentligen velat ha snörning och lite högre rygg. Men jag har letat och letat efter den perfekta klänningen och till sist insett att nej, den finns inte och jag vill inte ta risken att beställa något för konstigt fråna Kina. Upplever att det är vanligare att folk är missnöjda med specialbeställningar.
    Knappt 40 gäster räknar vi med, har fått begränsa oss lite eftersom det är väldigt viktigt för oss med fullservice för festen. 
    Vad fin den var! Roligt med accentfärg även om det inte blev den du tänkt. Jag beställde en från DHGate först men den blev inte bra... Felsydd med snea sömmar och billiga detaljer. Så jag gick runt på butiker i stan och hade tur att springa på en på nästan 40% rabatt i min storlek. 

Haha, har också märkt överlappande september/skåne-tråden. Vi bor i Malmö men gifter oss utanför Ängelhom där vi hittade en fantastisk skånsk gård som var precis vad vi sökte. Vi valde september för att vi båda älskar sensommaren och juli/början på augusti kan på fina år vara sjukt varma och med tanke på den mängd kläder man ändå har på sig. :P
  • September2014

Hinderprövningen är inskickad och vi fick tillbaka den efter bara 4-5 dagar. Och under datumet stod även "anmälan om efternamn har gjorts". Så jag skulle nog höra av mig att fråga vad som hänt. 

Igår var vi och köpte fluga och snusnäsduk till mannen samt hämtade min ring. Den är så fin! Får skäll för att jag går och provar den hela tiden. :P 

Var hemma hos mina föräldrar över midsommar och då letade vi fram ett fint pärlhalsband med matchande örhängen i min mammas smyckeskrin som jag kan få låna om jag vill. Nu är det bara det där förbannade hårsmycket kvar. Lite sugen på detta från Etsy som går i samma färger som mannens fluga samt den tänkta buketten. 

• September2014
    Förälskade skrev 2014-06-29 18:56:41 följande:

Var ute i gbg och letade efter slöja, helt omöjligt att hitta det jag vill! En vanlig slöja, utan kantband men med ett litet omräknat avslut utan spets, stenar och pärlor. Den ska vara till fingersättning eller till armbågen som kortast, Det finns inte, lutar mot att jag åker till Helsingborg och köper slöjan jag hittade där, den kostade bara 600 och med väldigt lite stenar. Men vill ju helst ha utan!

Åh vad synd! Varför är det så att när man letar efter något finns det ingenstans? Var själv ute och kikade efter hårsmycke på varenda tänkbar butik/kedja i förra veckan då jag helst ville undvika att beställa igen. (Blev väldigt besviken på de 3 som jag beställde från Jenjen) JAG HITTADE ETT ENDA! Och det var inte ens snyggt. :P Så jag beställde från Esty iaf, samma säljare jag lade upp bild på tidigare fast en något sobrare färgsättning. 

Annars har vi nu;
    - Bokat menyn
    - Bestämt musik till vigseln
    - Skrivit och beställt vigselprogram
    - Bestämt vinmenyn samt det alkoholfria alternativen
    - Påbörjat festprogramet

Härnäst;
    - Prova klänningen. Lämnade in den för en månad sen och då vet jag att sömerskan hade mkt att göra men har fortfarande inte hört något... :/
    - Boka tid med frisör för provuppsättning, boka blommor, boka möte med festarrangören och se över hur vi ska dekorera/hur vi ska placera folk. Ska ta det på samma dag eftersom vi bor typ 10 mil från lokalen.
    - Tårta. Harr hör med en nära väns kompis som är grym på tårtor, hon skulle fundera på det. :)

En månad till OSA går ut iaf, hoppas att folk tar tummen ur. Tycker att det har stått bra still ett tag nu... 

En sån här bukett funderar jag på iaf:
  • September2014
    Rin skrev 2014-06-27 10:46:48 följande:

Nu är ringen hämtad. Iii! Kan knappt låta den ligga i sin ask.

Tyvärr har det blivit lite strul med tärnorna. En av dem är höggravid och ville vänta tills efter födseln med att ses och titta på klänningar (detta meddelade hon för typ två månader sedan). Fine. Men nu är hon snart två veckor över tiden och det börjar bli lite nervöst.
    Men visst, inget att göra åt, bebisar följer ingen annans schema. Men nu säger hon att hon nog inte kommer kunna åka någonstans sen heller! Jag blir så frustrerad. Det var hon som tyckte det var bättre att vänta, och nu vill hon liksom ändå inte. 
    Det kommer blir svårt nog att koordinera eftersom en i följet bor i London. Så just nu känner jag mig lite grining.

Åh vad trist! Förstår att du blir lite stressad. Har ni pratat mer om hur ni ska fixa det? Jag skulle nog frågat rakt ut (men snällt såklart :) ) hur hon föredrar att lösa det? Vad funkar för henne? Jag skulle nog gett en möjlig "out" också. Typ "jag vill ju såklart hemskt gärna att du ska ingå i följet, annars hade jag ju inte frågat, men jag förstår om du känner att du kommer ha fokus på annat". Bäbisar följer ju som sagt ingen annans planer. :P
  • September2014
    klonk skrev 2014-06-30 10:40:20 följande:

Vi har bestämt vad vi ska ha för slags bukett också, och det lutar åt någonting sådant här. Det är min syster som skall göra buketten. Hon är utbildad florist, men har aldrig arbetat som det. Och bröllopet skall vara enkelt, och då känns det här som en enkel, men samtidigt väldigt fin liten bukett. Vi skall även i våra dekorationer ha tema vitt och grönt.

Den var jättefin! :D 
  • September2014

Mindre än 2 månader kvar! WIIIIIIE! Var ju bara ett par dagar sen (????) jag skrev "3 månader kvar!!!" haha! :) 

Har i alla fall bokat tid för hår och make-up konsultation och pratat med floristen, samt börjat fundera lite över vad vi ska ha med i festhäftena. 

• September2014
    Förälskade skrev 2014-07-07 19:33:24 följande:
    Jag hade oxå jätte svårt att hitta skor, men snubblade över mina på brandos med rätt klackade för mig. Och då har jag tittat där 100 ggr innan!

Jag hittade äntligen min slöja i lördags! För inga pengar alls! Så hela mitt klädsel med slöja, skor och klänning har gått på 2500:- Känner mig stolt över att ha lyckats fynda så mycket!
    Åh vad roligt, som du har letat! :D Och vilka megafynd, good work! 
    Ninisen skrev 2014-07-07 13:16:09 följande:

Ägnade gårdagen åt intensivt skoletande. Är färdig att ge upp och acceptera att jag kommer att vara barfota på bröllopet. Hittar INGENTING jag gillar och som har rätt höjd på klackarna! Har kollat i snart sett hela södra delarna av landet och på nätet. Det går inte så bra alls måste jag erkänna. Måste ta tag i det här med frisören den här veckan (vet inte vilken vecka i ordningen som jag säger det) 

VARFÖR är det alltid så här?? :P Så fort man verkligen behöver något så finns det inte... Jag har letat som en besatt efter ett hårsmycke. Har alltid det så fort vi har en tillställning och har haft det de senaste 4-5 åren och givetvis nu när jag behöver ett så finns INGA... Beställde som sagt ett från Etsy, dyrt var det med, och de hade satt klippet på fel håll, det stack ut och var alldeles för klent för att sitta kvar mer än 2 min... :( Håller med Förälskade, fortsätt dammsuga alla nätshoppar, de får ju nyheter nästan varje dag. Var är det du är på jakt efter? :)
Svar på tråden september 2014