• Cajo

Ni som gift er; Hur många tackade nej?

Flyktig fråga kanske och jag förstår såklart att ni inte kan tala för våra gäster, men vi tänker bjuda runt 95 personer.
    Ni som gift er och haft bröllop i den storleken, hur många fick förhinder och var tvungen att tacka nej?

• Svar på tråden Ni som gift er; Hur många tackade nej?
  • Chicita

För oss blev det ungefär 30 personer som föll bort, varav 4 på kvällen innan bröllopet då en (fd) kompis sms:ade och talade om att hon och hennes familj inte skulle komma för att hon inte orkade.
    Men de flesta kom alltså (vi hade bjudit 88 personer i första vändan och vi blev 64 i slutänden, men då bjöd vi in några på "B-listan" när mina farbröder med fruar inte orkade + min låtsasfarmor som hade fått en stroke ett par månader innan inbjudningarna gick ut. 

• Alyllyra

Vi har 96 gäster efter bortfall (inte räknat barn då...). Endast 8 personer har tackat nej, varav 4 var sådana som vi visste från början inte skulle kunna komma. Så vi har ganska bra närvaro-statistik.

• Allis

Jag tror att sex tackade nej i tid (utlandsstudier, stroke! och andra helt legitima skäl).

En av mannens äldsta vänner hörde av sig samma vecka som bröllopet och tackade nej. Pinsamt.

En av ungarna blev sjuk. Sånt händer.

Ett av paren fick en ny placering (de är jourhem) så mannen stannade hemma - hustrun kunde inte göra det eftersom hon var vår vigselförrättare :)

Vi blev till slut 63 på bröllopet.

• jenniferochaugust

Några par har gjort slut och några som inte bor i Sverige tackade nej.
    Totalt blev det 12 personer som tackade nej och vi kommer sammanlagt att vara 79 personer som det ser ut nu.

• Cajo

Tack till er alla för att ni tog er tid att svara på min fråga!
    Det är till hjälp då vi sållar och sållar och aldrig blir nöjda med gästlistan. Vi är rädda att bjuda för många - inte för pengarna egentligen utan snarare lokalen vi bokat. Så därför hör jag mig för lite så vi kanske kan få en liten bild av vad vi kan förvänta oss.

Alla era gäster som tackade nej verkar ju ha goda skäl i alla fall, som ni säger.

Allis skrev 2013-08-23 12:59:03 följande:
    En av mannens äldsta vänner hörde av sig samma vecka som bröllopet och tackade nej. Pinsamt.
    Verkligen, vad gav han för skäl med så kort varsel!? Rynkar på näsan
  • nelja

Vi har bjudit 84 och det kommer totalt bli 64 som kommer, så 20 tackade nej. Av dessa var 5 personer vi visste på förhand inte skulle kunna komma. Andra hade helt legitima skäl (flytt utomlands precis innan, redan bokad jorden runt-resa, ett par som gjorde slut efter osa (och vi egentligen bara kände den ene). Två personer tackade nej rätt sent och vi vet inte varför, men de är de enda. Vi hade såklart gärna haft alla där! Men samtidigt känns 64 pers lite mer lagom så vi är nöjda ändå :)

• Milli

Intressant fråga, funderar också på de. Då vi hade dop i mars så bjöd vi 115st men de var ca 75 som kom så 40st avbokade eller hörde inte av sig över huvudtaget :( Så nu funderar man ju igen hur många som tackar nej till bröllopet, känns som de borde vara fler som åker längre för ett bröllop jämfört med dop. Vi har många långväga gäster, även utomlands. Vi får se vad de blir i slutändan. Jag hoppas bara att de verkligen förstår vikten av hur viktigt de är att meddela om de kan komma eller inte innan osa datum gått ut, annars får de ingen bordsplats eller mat. självklart förstår jag att de kan komma återbud i de sista dagarna, sånt får man räkna med då man inte kan rå för de..

• jonsar02

Vi bjöd 55 st. 3 st visste vi från början att de inte skulle komma men ville ändå bjuda dem. Det kom 43 gäster. De som tackade nej gav ingen anledning och vi behövde heller ingen. Det är bara en av de som tackade nej som vi blev irriterad på. Han velade fram och tillbaka och vi gav honom mer tid efter att osa-datumet gått ut. 2 veckor efter osa var min man tvungen att ge ett ultimatum för vi ville ha svar. Han tackade då nej.

• daniiel

Vi hade nog ca 20 personer som tackade nej, eller struntade i att svara öht i vissa fall och dök ju inte upp på bröllopsdagen. Det beror på att någon familj hade endast en semestervecka den sommaren och hade redan hunnit boka en utlandsresa innan inbjudningarna gick ut, vilket jag har full förståelse för. Ett par, där är en person kroniskt sjuk och orkar inte med sådana saker som bröllopsfester tackade nej, men dom kom dock till kyrkan. Ett annat par som har en bra bit att resa kunde inte få ledigt eller kattvakt just då (en av dom har ett lite speciellt jobb och dom bodde då i en stad där dom inte kände någon alls, vilket gör att såna saker som kattvakt inte är tvärenkelt), men dom gratulerade oss ett par veckor före när dom var hit. Några i min släkt har jag inte alls någon relation med, men eftersom jag bjöd in hela släkten, så bjöds även dom in. Även om vi visste att dom inte skulle dyka upp. En person, sambo till makens kusin, meddelande dagen innan bröllopet att han inte skulle komma. Då hade han fått reda på att makens kusin träffat någon annan och hon flyttade ut. Han orkade inte sitta mitt emot henne ett helt bröllop, vilket vi också förstod. En av marskalkernas sambo kunde inte följa med, ett annat par gjorde slut före bröllopet och då kom den ena, som kanske stod oss närmast kan man väl säga. Den andra gav oss dock en bröllopspresent ändå.

Ja, det var lite blandad kompott av anledningar. Dom flesta helt godtagbara tycker jag. Livet händer, man kan inte alltid styra över saker och ting och majoriteten av gästerna kom ju ändå :) Vi hade bjudit in ca 80 personer och blev ca 60 personer.

• Cajo
    jonsar02 skrev 2013-08-23 15:36:02 följande:
     Det är bara en av de som tackade nej som vi blev irriterad på. Han velade fram och tillbaka och vi gav honom mer tid efter att osa-datumet gått ut. 2 veckor efter osa var min man tvungen att ge ett ultimatum för vi ville ha svar. Han tackade då nej.
    Så respektlöst!? Så gör man inte ifall man är bjuden på bröllop. Usch så tråkigt.
  • Allis
    Cajo skrev 2013-08-23 14:36:24 följande:
    Verkligen, vad gav han för skäl med så kort varsel!? Rynkar på näsan
    Han jobbade. Eller hade inte råd. Eller de som han skulle åka med hade ändrat transportsätt så han fick inte plats. Och förresten så passade det inte just nu. Och han skulle ha barnen i helgen.

Hade jag satt en hundring i pant på vem som skulle ha fallit ifrån så var det han. Skriande och långvarig fyrtiårskris är nog det riktiga skälet :).
Svar på tråden Ni som gift er; Hur många tackade nej?