• 20140222

Kan man bjuda människor som man inte känner?

Vi vill förutom nära och kära, bjuda in dem som har hjälpt oss på vägen till våran dag.
    Så som: frisör, sömmerska, tränare, och övriga människor som hjälper oss på alla sätt och vis. 

Är detta helt fel? Obestämd
    Eller kan det bli en trevligt inslag i festen. Att få möjlighet att stifta bekantskap med "nya" människor. 

Vi känner att det inte är så kul att bjuda in exempelvis arbetskamrater/arbetsledare som man ser varje dag.
    (De vet ej att vi skall gifta oss).
    Dock har vi bjudit in våra gulliga chefer ifrån våra jobb. De ser vi inte heller varje dag. 
    (De vet inte heller om vårat bröllop).

Kom med ärliga åsikter. 

• Svar på tråden Kan man bjuda människor som man inte känner?
  • BeatrixKiddo

Det är väl aldrig fel att bjuda någon till ett bröllop. Däremot får ni kanske räkna med att en del av dem tackar nej av olika skäl, men det kommer nog att ses som en fin gest. 

• yavanna81

Jag skulle tycka det var ganska konstigt att bli bjuden på ett bröllop för att jag tex sminkat bruden ifall jag inte känner brudparet och har haft kontakt med dem i övrigt, det är ju liksom sminkösens jobb och hen har blivit anlitad för att göra det. Då skulle jag hellre bjuda in folk jag känner och gillar men som är lite längre bort, tex barndomsvänner man itne direkt träffar längre.

Men man kan ju alltid bjuda om ni känner att ni vill det, det värsta som händer är att folk tackar nej.

• filibustern

jag skulle inte bjuda dem. det är liksom deras jobb om du förstår. skulle även tycka at det känns konstigt att bli bjuden när jag bara gjorde det jag är utbildad och anställd till att göra. det är lite som att jag som sköterska skulle fara på en avliden äldres (som jag tagit hand om) begravning. skulle kännas jätteknasigt.

MEN. det gör ni ju som ni vill. jag gav bara ett svar ur min synvinkel^^

• amerika

Om ni känner att ni får en god relation med dem som hjälper er på vägen, så visst, varför inte?

Jag skulle inte göra det, om det inte var några som är vänner till mig redan innan. Skälet till det är att min frisör, som är jätteduktig och som jag pratar om allt möjligt med, träffar många, många brudar varje år. För henne är det inte hållbart att gå på allas bröllop, hon skulle varken hinna eller orka. Och då skulle hon behöva känna sig dum varje gång hon tackar nej.

Jag vill bjuda dem som är viktiga för mig. Inte arbetskamrater, även om jag trivs jättebra med mina kollegor, men vi umgås inte privat. Inte heller avlägsna släktingar som jag aldrig träffar annars, vad skulle det tillföra?? Jag vill ha mina nära och kära omkring mig på min bröllopsdag, dem som jag älskar och står nära och som jag vet ger mig stöd och kärlek tillbaka. Det får jag inte riktigt från frisören, tårtmakaren eller sömmerskan. De gör sitt jobb. För mig är inte en bröllopsfest det tillfälle där jag träffar nya människor och stiftar nya bekantskaper, utan alla är där för brudparets skull, enbart.

Förr var det obligatoriskt att bjuda med prästen på bröllopsfesten, idag tvivlar jag på att det görs (om man inte känner prästen privat, förstås) och skulle de bli bjudna, tackar de flesta nej, av samma skäl jag angav med frisören ovan.

• PimPim83

Bjuda kan man väl alltid göra, det värsta som kan hända är väl att få ett nej. Jag personligen hade nog tyckt att det skulle vara lite underligt att bli bjuden för att jag gjort ett jobb åt personerna.
    Jag har en väldigt bra relation till min frisör, men även om hon fixar mitt hår på bröllopsdagen har jag inte haft en tanke på att bjuda henne. Jag tror att hon hellre vill spendera sin fritid med sin familj och sina vänner än med oss.

• FruForsmark

Fin gest, men är det inte bättre att ha folk omkring er som står er nära? Bröllop är ju en ganska intim och känslomässig tillställning.

• Chicita

Vi bjöd in smeden som hjälpt oss att smida våra gästgåvor. Hon tog med sig städet och en bärbar ässja och stod och smidde lite på baksidan medan vi hade femkampen där också. Så det var liksom helt givet att hon skulle få vara med och äta och festa kände vi.
    Vi känner henne inte så bra, men hon bor granne med oss. Typ 300 meter ifrån oss eller nåt sånt. Så det hjälpte ju på grannsämjan också Glad

Tjejen som passade barnen under kvällen (TheD Flört) blev också inbjuden att vara med i kykan och början av middagen. 
    Men det var inte bara för att vi ville vara snälla och bjuda in henne, utan det var ifall något barn skulle bli kinkigt i kyrkan så kunde föräldrarna lämna till henne och hon gick ut med barnet.
    Och middag fick hon äta så långt hon hann så att säga. Hon behövde ju ändå äta eftersom det blev en lång kväll. Så då kunde hon lika gärna sitta med oss så hade hon koll på när barnen började tröttna och inte ville sitta kvar mer Glad 

Annars resonerade vi så att vi ville ha människor där som vi har eller vill få en relation med... 

• daniiel

Oj, jag måste säga att personligen förstår jag inte erat resonemang alls faktist TS. Varför vill ni bjuda in människor som ni inte känner? Och varför vill ni inte bjuda in människor som ni känner?, bara för att ni träffar dom varje dag.

Jag hade nog inte gått på någon okänds bröllop, inte ens om jag fick en inbjudan. Som andra skrivit, det är människor som utför sitt jobb och får betalt för det. Jag har alltid haft lite svårt att förstå det där med en present till tex floristen eller frisören om det inte är någon man känner eller som har gjort något helt utöver det vanliga, för hur många ger en present till busschauffören eller butiksbiträdet som tack för att dom utfört sitt jobb? Allt ska helt plötsligt bli så himla speciellt när det är bröllop. Visst, det är alltid kul att få lite extra uppskattning och att visa sin uppskattning osv, men varför gör vi inte det rent allmänt i vardagen då? Till alla yrkesgrupper vi stöter på i olika sammanhang som utför ett jobb?

Jag hade nog tyckt att det var väldigt konstigt att få en inbjudan till ett bröllop när jag bara jobbat för brudparet. Hade jag mot all förmodan valt att gå, så tror jag att jag skulle känna mig väldigt obekväm. Jag känner ju ingen där! Inte ens brudparet. Jag hade nog som gäst på ett bröllop tyckt att det var lite konstigt om jag frågat min bordsgranne hur hon kände brudparet och hon svarade "Det gör jag inte, men jag sminkade bruden imorse".

Men, det är ju bara min åsikt :)

• Allis

Med all största sannolikhet kommer du ha ytterst begränsad tid att öht hinna prata med dem under någon längre stund på just bröllopet. Om syftet är att stifta nya bekantskaper skulle jag i din situation välja ett helt annat tillfälle.

Vill du ge dem någon slags uppskattning för att de är bra på sina respektive jobb hade en blomma/tackkort varit smartare tror jag.

• 20140222

Tack för alla era synpunkter. Min fästman tycker som er. Att det är lite märkligt att bjuda människor som man ej känner. Däremot jag är fortfarande inne på att bjuda de som vi ej känner. Vi har kompromissat. Vi bjuder in sömmerska som gjort ändringar på min klänning. För hon var så rar. Hoppas hon kommer.

Svar på tråden Kan man bjuda människor som man inte känner?