Kan man bjuda människor som man inte känner?
Om ni känner att ni får en god relation med dem som hjälper er på vägen, så visst, varför inte?
Jag skulle inte göra det, om det inte var några som är vänner till mig redan innan. Skälet till det är att min frisör, som är jätteduktig och som jag pratar om allt möjligt med, träffar många, många brudar varje år. För henne är det inte hållbart att gå på allas bröllop, hon skulle varken hinna eller orka. Och då skulle hon behöva känna sig dum varje gång hon tackar nej.
Jag vill bjuda dem som är viktiga för mig. Inte arbetskamrater, även om jag trivs jättebra med mina kollegor, men vi umgås inte privat. Inte heller avlägsna släktingar som jag aldrig träffar annars, vad skulle det tillföra?? Jag vill ha mina nära och kära omkring mig på min bröllopsdag, dem som jag älskar och står nära och som jag vet ger mig stöd och kärlek tillbaka. Det får jag inte riktigt från frisören, tårtmakaren eller sömmerskan. De gör sitt jobb. För mig är inte en bröllopsfest det tillfälle där jag träffar nya människor och stiftar nya bekantskaper, utan alla är där för brudparets skull, enbart.
Förr var det obligatoriskt att bjuda med prästen på bröllopsfesten, idag tvivlar jag på att det görs (om man inte känner prästen privat, förstås) och skulle de bli bjudna, tackar de flesta nej, av samma skäl jag angav med frisören ovan.