Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Vad tycker du om 5:2-dieten?

Ptjadu.. jag tycker egentligen att nästan alla dieter som får en människa att ta tag i en sådan sak som övervikt (jag skulle behöva det) och faktiskt våga och vilja göra något åt det kan vara bra, på det sättet. Jag tror den här dieten är bättre än LCHF, med tanke på att man faktiskt kan/ska/bör äta allt, men mindre under två dagar. Den här dieten handlar inte om att svälta sig själv, som vissa andra, så på så sätt är det väl bättre än vissa andra..

Men, som med alla dieter, så brukar det vara svårt att följa i längden.. Jag tror dock att det här är en av dom enklare att faktiskt följa en tid, utan att må dåligt, och där man faktiskt får resultat.

Jag är dock inte så väldigt insatt i det hela. Ögnat igenom ett par artiklar, hört någon prata om det osv.

• daniiel
    Ello skrev 2013-08-26 15:20:18 följande:
    Jag gick ned i vikt genom att sluta äta godis och börja äta mer grönsaker. Äter i princip inte kolhydrater som potatis, pasta och ris längre, men det blir litegrann ibland. Insåg att min mage helt enkelt inte vill ha det. Jag tror man måste hitta det som funkar för en själv.

Denna diet menar jag låter ganska "galen". Jag tänker att många slänger i sig skit i 5 dagar och äter i princip inget i två dagar. Det skulle inte fungera för mig. Jag äter hellre gott alla dagar men lite mindre. Men, jag är inte heller så påläst för att göra ett förnuftigt uttalande.

Man gör naturligtvis som man vill. Jag tror dock inte att detta är en bra diet.
    Där tänker vi helt olika. Jag tror inte att någon vräker i sig godsaker och onyttigheter 5 dagar i veckan för att svälta sig två dagar. Jag tror att dom flesta går in i alla typer av dieter med tanken på att man ska bli nyttigare och man läser, förhoppningsvis, in sig lite på en diet innan man kastar sig in i det. Skillnaden från tex LCHF är ju dock att det är fritt fram att äta tex pasta, potatis och ris och att man inte behöver utesluta något alls. Tex jag mår jättedåligt på en diet i princip utan kolhydrater. Jag tycker inte den här dieten låter mer galen än någon annan och jag tror inte den är sämre än någon annan, förutsatt att man gör på rätt sätt - som med alla dieter.

Sedan kan man ju tvista i evigheter om någon diet egentligen är bra osv osv. Jag tror det är väldigt olika från person till person, vad som passar, vad som funkar och hur man vill leva och vad man mår bäst av.
    Ello skrev 2013-08-26 15:21:15 följande:
    En sak till, varför finns valet: Vet inte? Frågan är ju var man tror, något måste man tro. Antingen det ena eller det andra...

Bara en tanke! Glad
    Det kan inte vara för dom som inte hört talas om den och inte vet tillräckligt för att tycka varken bu eller bä och inte vill göra en gissning? :)
Svar på tråden Vad tycker du om 5:2-dieten?