Inlägg från: Alyllyra |Visa alla inlägg
  • Alyllyra

Vad tycker du om 5:2-dieten?

Det kanske kan funka men det verkar lite knepigt...

Allt där man behöver planera och "fixera" på maten tror jag är svårt att hålla i längden. Snarare då att man äter normalt men kanske tänker på att röra sig mer, eller gör det till en vana att bara äta godis på lördagar etc.
    Saker som är lätta att hålla därför att de blir en del av ens normala vanor. 

• Alyllyra
    Sessan67 skrev 2013-08-27 08:29:51 följande:
    Ser det här som ett perfekt sätt för min del, men man är ju olika. Själv kan jag tänka mig att fortsätta så här på lång sikt. Att slippa tänka på vad jag äter och räkna kalorier, kunna ta ett glas vin på helgen och äta goda såser under 5 dagar i veckan väger helt och hållet upp den lilla planering och eventuella hungerskänsklor under de 2 fastedagarna. Har dock inte alls lidit av någon hunger under de första 2 veckorna.
    Jag tycker det svåra verkar vara att hålla hela planerings-grejen.

Man planerar att fasta tisdag och torsdag, fast just det, kompisarna ville gå ut och ta en AW på tisdag. Då får det bli måndag då. Fast då var det ju det där träningspasset och det är dumt att inte äta före/efter det. Onsdag, nja, då skulle dottern för en gångs skull laga mat och det vill man ju kunna äta... Lördag? Nej, på helgen vill man ju unna sig... Osv. 

Det kanske bara är så här för mig, men jag tycker att livet brukar komma emellan alla dietplaner. Semestrar, barn, kompisplaner etc. gör det svårt att hålla sitt schema och det slutar med att man gör fler undantag än håller dieten.

Jag säger inte att det inte funkar, för det finns alldeles för korta perioder av  forskningsdata som stöder varken den ena eller den andra sidan. Jag tror bara att det är svårt att hålla i långa loppet utan att känna att man undanhåller en del av livet för sig själv.
Svar på tråden Vad tycker du om 5:2-dieten?