Rädslan av att närmaste familjen skulle Kunna förstöra vårat bröllop..är de värt det??
Jag förstår ditt dilemma! Gud vad jobbigt. Såklart vill man ha med sin familj, det ser man ju som en självklarhet på bröllop! Jag har en syster som försökte övertyga oss om att vi skulle ha ett "exakt likadant bröllop som deras för deras var så bra" när vi berättade att vi förlovat oss. Hon gifte sig vid väldigt ungt. Det var typ 12 st på bröllopet. Dagen efter hade de en "fest" på verandan hemma hos mamma och pappa (där även bröllopsmiddagen var) för hennes barndomsvänner (min svåger är från ett annat land därav frånvaro från hans familj och vänner). Min syster tycker som sagt att vi ska ha ett budgetbröllop som de hade (vilket vi också vill ha) men skillnaden är att jag vill ha budget för att ha råd att bjuda vännerna som vi vill bjuda, hon tycker bara vi ska bjuda max 30-40 och typ bjuda på snacks om jag förstod henne rätt, för varför ska man lägga ner pengar på en bröllopsfest? Jag har planer på att få hjälp av familjen att göra så mycket som möjligt av buffén själv, men jag är rädd att hon, och mina två andra syskon, inte kommer hjälpa till speciellt mycket vilket känns tråkigt!
Min andra syster har svårt för det sociala och hon klarar inte riktigt av sådana här sammankomster, men jag MÅSTE bjuda min familj. Jag pratar knappt med henne längre eftersom hon betett sig så dåligt och sårat mig väldigt mycket flera gånger med hennes beteende och ALLTID kommer hon undan för att "det är synd om henne" för hon har sina diagnoser. Jag hävdar dock att hon är vuxen och att hon inte kan bli ursäktad i all evighet. Hursom.
Jag tror inte mina föräldrar bryr sig om HUR vi gifter oss. Om vi väljer stort eller litet. Dyrt eller billigt. Och jag är så himla glad över det eftersom jag tror mina syskon kommer reagera precis som dina föräldrar/svärisar. Jag tycker dock det är viktigare att ha föräldrarna med sig så jag förstår att ditt problem är "värre". Bl.a. kommer ju mina syskon reagera på om jag får hjälp med den ekonomiska biten, det vet jag i förväg (dock betalade mina föräldrar hela min systers bröllop är jag nästan säker på, utom ev. deras kläder/ringar + att de fick en bil i bröllopspresent och dessutom har min mamma alltid dåligt samvete för att "de andra" (aka syskonen) alltid får så mycket mer pengar och tjänster än vad jag får och hon alltid sticker undan lite pengar till mig när jag hälsar på under bordet (så länge jag är tyst så de andra inte blir sura). Dessutom är mina föräldrar alltid väldigt generösa när de har fester, bjuder många och med mycket mat och alkohol, engagemang och gästvänlighet så jag vet att de kommer haka på och hjälpa till när vi väljer vår bufféfest!
Hur mina föräldrar går ihop med svärföräldrarna och hur mina svärföräldrar beter sig på bröllopet (skilda och min m2bs pappa är väldigt gubbig och tycker inte saker ska kosta) bryr jag mig blanka om. Jag vet dock att mina föräldrar och min blivande svärmor kommer sköta sig perfekt mot varandra oavsett vad de tycker, däremot är jag osäker på svärfar! Hursom så vet jag att min m2b inte bryr sig det minsta om detta. Han är väldigt lugn med varandra tycker och det rör honom aldrig ryggen. Det är lite det jag tycker om med honom att han är så trygg med sig själv på något vis och inte reagerar över om folk beter sig illa så länge han har kul (jag önskar jag kunde stänga av folks dåliga beteende så lätt!).
Nu lägger jag ut en massa om mig själv istället för att råda dig. Men vill bara visa att jag är i båten bredvid. Visst förstår jag att ditt problem är större än mitt. Men. Jag har också saker som oroar mig med bröllopsval (ska jag ta emot pengar från mina föräldrar och ev. mina gudföräldrar (att jag fick de gudföräldrarna, som varit de mest generösa av syskonens sticker väldigt mycket i ögonen på mina syskon. de har dessutom inga egna barn så jag är lite som deras extrabarn och jag tror säkert att de skulle hjälpa till om vi la ut frågan lite snyggt) även om jag vet att det kommer bli sura miner från mina syskon och ska jag fixa buffé själv eller ska jag be om hjälp med det och iordningställande av lokal.) och jag tror det finns fler därute som har sina egna dilemman med vänner och familj! Jag hoppas min familj (och då främst mina syskon) skärper sig på dagen och inser att den är VÅR och att de gör allt jag skulle göra för dem ifall det var deras dag!
Och jag hoppas att dina föräldrar och svärföräldrar gör samma sak och att du, om de inte gör det, gör som min m2b och struntar i det. Det är din dag och du ska ha fantastiskt kul och fokusera annars på dina vänner och de som är där för att fira ER dag och gör den fantastisk! :)