Äktenskapsförord? vad skriver man? Hur avancerat?
Min man och jag kommer skriva ett äktenskapsförord, men vi är väl inte riktigt överens om vad som är rättvist.
Han har en del pengar sedan tidigare (och också förlorat hälften i en skillsmässa innan), vi har likvärdiga utbildningar, men han har betydligt högre lön, hans lön kommer vara iaf dubbelt mot min efter skatt, eller än fler gånger högre. Jag är ganska mycket yngre och har givetvis möjligheten atta rbeta mig uppåt, men eftersom han har en hög position så kommer vi/jag mest troligt vara den som får göra avkall på min karriär för att gynna honoms (tex vad gäller flytta pga av jobb, VAB etc)
Vi har ett barn tillsammans och jag har barn sedan innan. Vad gäller vårt gemensamma så är det bara jag som är FL och kommer vara FL ganska länge och detta kommer givetvis påverka min karriär.
Hans första förslag var att vi överför lika mycket pengar till ett gemensamt konto och sedan så delar vi på det vi kan spara av detta. Vilket betyder att vi kommer leva upp hela min lön och enbart han kommer spara något.(det som överskjuter min lön)
Mitt motförslag var att om INGEN någonsin ger avkall på något vis så tycker jag att man kan få andel av det sparade kapitalet. Alltså jag ahr 1 del och han tex 2. Så jag får 33% och han får 66%. Dock kommer det ju vara världens jobb att räkna ut hur våra löner har ändrat sig under de åren vi varit gifta.
Personligen tycker jag att 50/50 är mest rättvist och givetvis att vad han ahde innan är hans provata egendom. Han tycker också att jag givetvis ska kompenseras för förlorad inkomst och karriär pga av barn, VAB, avkall för hans karriärmöjligheter. Men jag tror inte riktigt han förstår hur mycket det faktiskt rör sig om och att det faktiskt inte går att sätta en prislapp heller. För vem vet vem jag skulle kunna vara om 10 år? Givetvis kan det ske att jag kommer vara den som tjänar mest pengar i framtiden och jag kommer mest troligt jobba många år efter honom dessutom.
Men till frågan, hur skriver man ett äktenskapsförord och hur avancerat får/kan man eg göra det? Självklart är att hans pengar han haft innan, självklart ska dessa vara hans egen egendom, men kan man dra in procentsatser på förvärvat kapital under äktenskapet, som baseras på framtida inkomster och dess skillnader? Och hur får man det eg rättvist?