Äktenskapsförord? vad skriver man? Hur avancerat?
Hej,
Jag ville bara passa på att lämna min åsikt, så att ni har flera alternativ :)
Jag och min man tjänar också olika mycket. Vi gör som så att varje månad så att vi båda bidrar med 50 % av vår lön till ett gemensamt konto för räkningar, mat och så vidare. Detta innebär att en av oss "bidrar" med mer pengar än den andra, eftersom en av oss har högre lön. Men eftersom båda bidrar efter bästa förmåga (så att säga) är det bara rättvist att vi bidrar med lika många procent. Oftast blir det lite pengar kvar på detta konto i slutet av varje månad, då överför vi dessa till ett gemensamt sparkonto.
Sen så överför vi ytterligare ungefär 25 % av våra löner till ett gemensamt sparkonto (om något i huset går sönder, resor osv). Detta kontot tycker jag att man delar lika på vid en eventuell separation - oavsett vem som bidragit med mer pengar...
Då har vi ju lite pengar kvar på vardera lönekonton, som alltså är "våra egna" pengar. Detta innebär inte att den andra inte kan ta del av dessa pengar - hade vi behövt det så hade vi självklart delat även på dessa. Men vi båda tycker att det är skönt att ha lite "egna" pengar. Då blir det aldrig gnäll om "varför har du köpt nya skor när du har så många", "varför lägger du massa onödiga pengar på tv-spel" etc. som jag vet att flera av mina vänner har konflikter om. Tycker det är en bra uppdelning :) Detta innebär ju att den som tjänar mer även har mer pengar över till egna saker (dennes 25 %).
Jag tycker att man kan få spara "sin" del, sina 25 % som egen egendom om man nu vill det. Samt det man hade med sig in i förhållandet (pengar, företag etc.). Men i övrigt, enligt min åsikt så ska man ha samma levnadsstandard som sin partner och så vidare... samt det du är inne på, det ska inte påverka en negativt om man väljer att vara föräldraledig eller stå tillbaks för den andres karriär. "Hemmajobb" är lika mycket värt oavsett om man tjänar pengar eller ej.
Lycka till med vad ni än beslutar :)