• Försommarbröllop

Funderingar kring bröllop på amerikanska bloggar

Efter att ha hängt en hel del på Pinterest och amerikanska bröllopsbloggar har jag några funderingar kring amerikanska bröllop, och tänkte höra om någon av er har koll. Frågorna är bara ställda av ren nyfikenhet:

1. Hur kan så många bröllop vara så vansinnigt stora? 80 gäster verkar anses som ett litet intimt bröllop, och 300 gäster som en standardstorlek. Vilka är alla dessa människor? Nog för att amerikaner kanske generellt är lite mer gästfria och hänger i gäng, men det är ju väldigt mycket folk att känna.

2. Ofta verkar flera gäster komma klädda i fritidskläder, typ chinos och piké, medan andra är mer finklädda. Hur tänker man gällande dresscode om man inte har typ black tie?

3. Är det väldigt få som gifter sig i kyrkan? Jag tänker att amerikaner är ett rätt religiöst folk som ofta tillhör en kyrka, men de flesta bröllop verkar hållas på annan, vanlig, plats. Är det kanske främst utomhusbröllopen som visas upp eller finns det annan förklaring?

4. Är bordsservering något väldigt ovanligt på amerikanska bröllop? Är det rentav en svensk företeelse? Nästan alla tycks ha buffémat.   

• Svar på tråden Funderingar kring bröllop på amerikanska bloggar
  • yavanna81

Jag har ingen stor erfarenhet av amerikanska bröllop men en av mina väninnors föräldrar var på ett och jag tror det svarar på fråga 1. De kände varken brud eller brudgum. De blev inbjudna av brudens föräldrar som de träffat på semesterresor max 5 gånger. Själv tyckte de det var roligt, men lite knepigt att bli bjudna. Med svenska mått mätt skulle de aldrig någonsin kommit på tal, men i USA var det inte alls konstigt. Bjuder man så får man lätt ihop 300 personer.

• Försommarbröllop
    yavanna81 skrev 2013-09-16 16:53:39 följande:
    Jag har ingen stor erfarenhet av amerikanska bröllop men en av mina väninnors föräldrar var på ett och jag tror det svarar på fråga 1. De kände varken brud eller brudgum. De blev inbjudna av brudens föräldrar som de träffat på semesterresor max 5 gånger. Själv tyckte de det var roligt, men lite knepigt att bli bjudna. Med svenska mått mätt skulle de aldrig någonsin kommit på tal, men i USA var det inte alls konstigt. Bjuder man så får man lätt ihop 300 personer.
    Ja då kommer ju saken i ett annat läge, om bådas föräldrar får bjuda in såväl nära som inte så nära vänner. Ofta i USA är det väl föräldrarna som står för kalaset också, och därför ser det lite mer som sin fest där de har egna gästlistor.  

Du vet inte vad din vänninas föräldrar hade på sig? Glad
  • Vichy

Sen kan det väl bli många för de är vanligt att man får ta med sig en +1 om man vill och anmäler....

Sen tänkte jag på buffé.. HAr man nästan 300 gäster så tar det väldigt långtid att servera alla.. Så det kanske har blivit normen..

Sen tycker jag också ofta man hör på tillexempel four weddings och sånna program att alla kämpar för att det ska vara så unikt bröllops som möjligt.. kanske därför många väljer att gifta sig utomhus och liknande.... 

• sommar2014

Intressanta frågeställningar! Skrattande

När det gäller utomhusvigsel undrar jag om det kan ha att göra med vem som har vigselrätt? I Sverige har ju bl.a. Svenska kyrkan vigselrätt, men i en del länder tror jag inte att kyrkor/trossamfund har vigselrätt, åtminstone inte på samma sätt som i Sverige. Dvs man kan inte BARA ha en kyrkoceremoni och så är man gift som här, utan man måste komplettera den religiösa gudstjänsten med en civil ceremoni. Sök på Charlene Wittstock och Prins Alberts bröllop på YouTube så ser ni att de hade en juridisk och en religiös ceremoni.

Så, om man ändå måste ha en borgerlig ceremoni kanske fler väljer enbart det? Kanske är det bara de som är riktigt kristna som väljer att ha en religiös ceremoni också? OBS att jag inte vet vem som har vigselrätt i USA, bl.a. har ju Svenska kyrkan i New York vigselrätt så min teori kanske inte stämmer.

Annars kan jag tänka mig att vädret är en anledning till fler utomhusvigslar, åtminstone i de delar av USA som är mer torra/varma. Nu har vi valt utomhusvigsel men vore det inte för det svenska sommarvädret hade vi inte ens tvekat liksom... Flört

• Försommarbröllop

Ja det här med +1 är också ett intressant fenomen... Är det bara en date som funkar eller även en vän? Jag tänker ju att man ändå har koll på de flesta av sina vänners partners, så +1 känns märkligt i mina öron. Sommar2014 - ja men det där med vigselrätt låter ju väldigt rimligt. I USA är det centralt att kyrkan är skild från staten. Tack för era tankar!

• Fjärilen

När jag var på kurs i USA så talade jag med en tjej där och hon berättade att man bjöd alla på sitt bröllop. Det var folk i från grundskolan upp till när de var vuxna. Jag frågade då hur de hade råd och svaret som jag fick var att de hade en billig buffé. Klädkod pratade vi inte om, men hon hade gift sig i kyrkan.

• Mollee

I princip alla präster, imamer, rabbiner, kyrkoherdar etc etc har vigselrätt. Och så en faslig massa andra också ;)

www.usmarriagelaws.com/search/united_states/officiants_requirements/

Det skiljer sig lite mellan staterna, men oftast skaffar du dig först en marriage license (lite som vår hindersprövning) på typ kommunkontoret, och den som viger er fyller i en del på den och skickar in till myndigheterna.

• Mollee

Ska väl tillägga att även om man gifter sig utomhus, kan man ta med sig prästen ut! Så det går att ha "kyrkbröllop" på fler ställen än kyrkan. Just på 4 Weddings är det väl präster utomhus rätt ofta?

Jag ska gifta mig i USA senare i höst/vinter, men vi kör väääldigt litet, typ in på lokala kommunalhuset för vigsel, sen ut och äta med några kompisar. (Fast m2b vill gärna ha halloweenbröllop med skräckvandring i trädgården... Tungan ute)

• Försommarbröllop

Mollee - tack, du verkar ha stenkoll. Vet du något om typ hur många som gifter sig i kyrkan/synagoga/moské vs civil plats också?

• Försommarbröllop

Såg ditt andra inlägg först nu Mollee. Tack igen, det förklarar ju en hel del. Lycka till på ert bröllop! (Btw hur fasiken citerar och avbryter man från en läsplatta?)

• Mollee

Hmm, den var lurig!

Tydligen finns det ingen nationell statistik på det. Hittade en 10 år gammal artikel som sa att bara 18 stater höll reda på hur folk gifte sig, och inte vilka stater det var heller. Det skiljer sig antagligen rätt mycket åt, kan tänka mig att det är fler "borgerliga" vigslar i storstadsregionerna, västkusten och nordost, och mer kyrkligt i södern och mellanvästern, om jag ska vara lite fördomsfull.

Siffror jag hittade verkar variera mellan 60 och 80% religiöst.

Det anses ju vara viktigt med åtskillnaden mellan kyrka och stat i USA, men det är alltså staten som ger dig tillåtelse att gifta dig - utfärdar er marriage license. Sen kan själva vigseln förrättas av präst, rabbin, kapten, Barney Stinson...

usatoday30.usatoday.com/news/nation/2003-10-06-civilmarriage-usat_x.htm
    www.patheos.com/blogs/hallq/2012/06/what-percentage-of-us-marriages-are-religious-ceremonies/

Sen har jag pratat med amerikaner som tycker att vi i Sverige är medeltida barbarer som hade en statlig kyrka ända fram till år 2000. Trots detta tycker i alla fall jag att religionen över lag har ett mycket starkare inflytande i USA än vad den haft här på många decennier. De behöver liksom ingen statskyrka, "alla" är ju religiösa ändå.

• Mollee
    Försommarbröllop skrev 2013-09-16 21:11:09 följande:
    Såg ditt andra inlägg först nu Mollee. Tack igen, det förklarar ju en hel del. Lycka till på ert bröllop! (Btw hur fasiken citerar och avbryter man från en läsplatta?)
    Tack så mycket! Det blev mycket tittande på 4 weddings när jag var mammaledig i USA förra sommaren, och det var mycket inspirerande på det sättet att jag absolut INTE skulle vilja ha ett mastodontbröllop. Vi har inte ens spikat datum än, får se när det blir...
Svar på tråden Funderingar kring bröllop på amerikanska bloggar