Inlägg från: Mollee |Visa alla inlägg
  • Mollee

Funderingar kring bröllop på amerikanska bloggar

I princip alla präster, imamer, rabbiner, kyrkoherdar etc etc har vigselrätt. Och så en faslig massa andra också ;)

www.usmarriagelaws.com/search/united_states/officiants_requirements/

Det skiljer sig lite mellan staterna, men oftast skaffar du dig först en marriage license (lite som vår hindersprövning) på typ kommunkontoret, och den som viger er fyller i en del på den och skickar in till myndigheterna.

• Mollee

Ska väl tillägga att även om man gifter sig utomhus, kan man ta med sig prästen ut! Så det går att ha "kyrkbröllop" på fler ställen än kyrkan. Just på 4 Weddings är det väl präster utomhus rätt ofta?

Jag ska gifta mig i USA senare i höst/vinter, men vi kör väääldigt litet, typ in på lokala kommunalhuset för vigsel, sen ut och äta med några kompisar. (Fast m2b vill gärna ha halloweenbröllop med skräckvandring i trädgården... Tungan ute)

• Mollee

Hmm, den var lurig!

Tydligen finns det ingen nationell statistik på det. Hittade en 10 år gammal artikel som sa att bara 18 stater höll reda på hur folk gifte sig, och inte vilka stater det var heller. Det skiljer sig antagligen rätt mycket åt, kan tänka mig att det är fler "borgerliga" vigslar i storstadsregionerna, västkusten och nordost, och mer kyrkligt i södern och mellanvästern, om jag ska vara lite fördomsfull.

Siffror jag hittade verkar variera mellan 60 och 80% religiöst.

Det anses ju vara viktigt med åtskillnaden mellan kyrka och stat i USA, men det är alltså staten som ger dig tillåtelse att gifta dig - utfärdar er marriage license. Sen kan själva vigseln förrättas av präst, rabbin, kapten, Barney Stinson...

usatoday30.usatoday.com/news/nation/2003-10-06-civilmarriage-usat_x.htm
    www.patheos.com/blogs/hallq/2012/06/what-percentage-of-us-marriages-are-religious-ceremonies/

Sen har jag pratat med amerikaner som tycker att vi i Sverige är medeltida barbarer som hade en statlig kyrka ända fram till år 2000. Trots detta tycker i alla fall jag att religionen över lag har ett mycket starkare inflytande i USA än vad den haft här på många decennier. De behöver liksom ingen statskyrka, "alla" är ju religiösa ändå.

• Mollee
    Försommarbröllop skrev 2013-09-16 21:11:09 följande:
    Såg ditt andra inlägg först nu Mollee. Tack igen, det förklarar ju en hel del. Lycka till på ert bröllop! (Btw hur fasiken citerar och avbryter man från en läsplatta?)
    Tack så mycket! Det blev mycket tittande på 4 weddings när jag var mammaledig i USA förra sommaren, och det var mycket inspirerande på det sättet att jag absolut INTE skulle vilja ha ett mastodontbröllop. Vi har inte ens spikat datum än, får se när det blir...
Svar på tråden Funderingar kring bröllop på amerikanska bloggar