Funderingar kring bröllop på amerikanska bloggar
Intressanta frågeställningar!
När det gäller utomhusvigsel undrar jag om det kan ha att göra med vem som har vigselrätt? I Sverige har ju bl.a. Svenska kyrkan vigselrätt, men i en del länder tror jag inte att kyrkor/trossamfund har vigselrätt, åtminstone inte på samma sätt som i Sverige. Dvs man kan inte BARA ha en kyrkoceremoni och så är man gift som här, utan man måste komplettera den religiösa gudstjänsten med en civil ceremoni. Sök på Charlene Wittstock och Prins Alberts bröllop på YouTube så ser ni att de hade en juridisk och en religiös ceremoni.
Så, om man ändå måste ha en borgerlig ceremoni kanske fler väljer enbart det? Kanske är det bara de som är riktigt kristna som väljer att ha en religiös ceremoni också? OBS att jag inte vet vem som har vigselrätt i USA, bl.a. har ju Svenska kyrkan i New York vigselrätt så min teori kanske inte stämmer.
Annars kan jag tänka mig att vädret är en anledning till fler utomhusvigslar, åtminstone i de delar av USA som är mer torra/varma. Nu har vi valt utomhusvigsel men vore det inte för det svenska sommarvädret hade vi inte ens tvekat liksom...