• Sheltiegirl

Tjejkompis som best man? Hur gör man?

Min blivande man har nästan enbart tjejkompisar och hans absolut bästa vän är en tjej. Än så länge har han 2 marshalkar (männ)till vårt bröllop och han vill även fråga sin tjejkompis, Elin,  om hon vill vara hans Bestman. Är det något annat par som har haft en tjej som bestman? För mig är det inga problem alls, jag tycker att han ska ha dem han värkligen vill ha med, oavsett om de är män eller kvinnor.

Det jag funderar på är mest hur ser det ut att jag har 3 tjejer på min sida om min man har 2 män och 1 tjej på sin sida? Hur gör man med kläder? Jag har funderat på att alla mina tärnor ska ha samma klänning men olika färger, (färgtema rött, orange, gult med inslag av vitt och ljusgrönt) ska då även Elin ha en färgglad klänning ex ljusgrön eller svart om övriga marshalkar är svartklädda?  En svart klänning borde passa in bäst på hennes "position" men vet inte om det känns rätt med helsvart på ett färgglatt bröllop..

Och blommor, ska hon ha en croasage (stavning) eller en handbukett som mina tärnor?

uscha jag vet inte vad jag själv tycker, allra hellst hade jag velat se bilder på andra som haft det likadant. Hur hade ni gjort med kläder och blommor?

• Svar på tråden Tjejkompis som best man? Hur gör man?
  • Sheltiegirl
    sommar2014 skrev 2013-09-18 12:29:58 följande:
    .Svart är i Sverige en ovanlig färg för kvinnor på bröllop, kanske grönt passar bättre då? Tycker det låter fint att markera att hon är brudgummens tärna genom att hon har en handledsbukett, eller så kör hon samma sorts bukett som de övriga tärnorna.
    Jo sant men jag tänkte att vissa brudar väljer att ha svart klänning, inte så värst vanligt men det förekommer ju, så vfr inte en tärna. men kan nog vara fint med grönt också, måste se till att det gröna går igenom på blommorna bara eftersom det inte är på samma färgskala som de andra tärnornas.

kanske lite överdrivet att hon ska ha svart, hm är det någon som vet vart man kan hitta bilder på när det står någon tärna på mannens sida?
  • Chicita

Det finns rätt många bilder på tärnor i svart. Men jag försökte hitta en bild i går på en groomsmaid. Men hittade inget...

Men hade inte det här varit fint på henne?
    Svart klänning med grönt band och så låta det gröna gå igen i alla tärnors buketter / handledsbuketter / corsages Glad 

• ThereseV
    Sheltiegirl skrev 2013-09-18 09:51:51 följande:
    Tycker om din syn på saken Daniiel, hur ska hon annars presentera sig för andra gäster, blir knäppt om hon säger att hon är marshalk. Är nog bäst om hon är en tärna hon med fast inte min tärna
    Så hade faktiskt vi nu när jag tänker efter, fast det var en av marskalkerna som var mest "min":) 
    Det blev mer som att vi delade upp män och kvinnor istället för "mina" på min sida och hans på den andra.  
  • Chicita

Det viktigaste av allt är ju att hon känner sig bekväm och att hon trivs.
    Hon kanske inte har något alls emot att ha en färgglad klänning, men hon kanske hellre hade stått bland dom andra tärnorna då...
    Eller hon kanske absolut vill smälta in bland grabbarna och helst av allt har kostym med byxor...

Jag har fokuserat på biten med om hon vill smälta in bland killarna.
    Men samtidigt försökt hitta sätt att få in det färgglada även på den sidan.

Ska marskalkerna ha slipsar i samma färger som tärnornas klänningar exempelvis?
    För det kan ju också bli riktigt snyggt Glad 
    och det är ett sätt att få in mer färg på deras sida.

Annars om ni ska ha grönt som tema, varför inte låta tärnorna ha klänningar i olika gröna nyanser men i samma färgskala? Glad 
    (alltså exempelvis - olika mörka olivgröna klänningar) 

• a ring on my finger

Jag hade tyckt det var skitsnyggt att ha henne bland marchalkerna i svart klänning och likadan bukett som tärnorna.
    Om det är hans vän tycker jag det är snyggt att hon står på "hans" sida och smälter in med männen men samtidigt får vara kvinnlig och smälta ihop med tärnorna via buketten.

Jag håller med om att kaval och kjol på tjejer oftast ser lite stramt ut, lite för mycket buisness för ett bröllop enligt min smak.

Roligt att ni går ifrån det klassiska och tänker mer på att det blir rätt person för jobbet! Glad

• Sheltiegirl
    a ring on my finger skrev 2013-09-18 14:09:03 följande:
    Roligt att ni går ifrån det klassiska och tänker mer på att det blir rätt person för jobbet! Glad
    Klassiskt har aldrig varit min grej Tungan ute

Ni missar en sak med färgerna flera av er, "mina" tärnor ska ha röd, orange & gul klänning troligen och "min blivandes" tärna ska ha svart eller grön beroende på om hon ska smälta in bland marshalkarna eller vara mer lik mina 3 tärnor fast endå med tydlig markering att hon är hans tärna. oavsett färg blir det samma modell som övriga tärnor.

jag diskuterade alternativet att alla mina 3 har ex gul klänning men mer orange, rött & grönt i buketten men hon tyckte att 3 olika färger på klänningarna skulle vara snyggare och mer mig Glad
  • Sheltiegirl
    ThereseV skrev 2013-09-18 13:30:55 följande:
    Så hade faktiskt vi nu när jag tänker efter, fast det var en av marskalkerna som var mest "min":) 
    Det blev mer som att vi delade upp män och kvinnor istället för "mina" på min sida och hans på den andra.  
    Min bliviande vill att vi ska ha lika många på var sida så alla tärnor på en sida och alla marshalkar på en sida fungerar tyvärr inte då vi båda har mest tjejvänner.
  • daniiel

Jag tycker det lät fint att låta henne, den kvinnliga marskalken, ha en ljusgrön (sage) klänning. Kanske de manliga marskalkerna kan ha ljusgröna slipsar? Och den kvinnliga svart band i midjan, för att knyta ihop det lite mer med dom manliga.

Vilka färger hade du tänkt till dina tärnor? Är det "daffodil", "orange" och "red"? Visst var det chiffongtygerna du kikar på?

• Sheltiegirl
    daniiel skrev 2013-09-18 15:21:47 följande:
    Jag tycker det lät fint att låta henne, den kvinnliga marskalken, ha en ljusgrön (sage) klänning. Kanske de manliga marskalkerna kan ha ljusgröna slipsar? Och den kvinnliga svart band i midjan, för att knyta ihop det lite mer med dom manliga.

Vilka färger hade du tänkt till dina tärnor? Är det "daffodil", "orange" och "red"? Visst var det chiffongtygerna du kikar på?
    Smart med ett svart band, och ja jag tycker dom ska ha färg på slipsarna, är nog snyggast med Sage till svart & vitt jämfört med röd-gula skalan.

Har nog inte skrivit chiffong men det stämmer, hur visste du det? Glad Ja precis, Daffodil, Orange & Red. Tror ni att de passar ihop, är rädd att Daffodil är mkt svagare än de andra 2 i kulören?
Svar på tråden Tjejkompis som best man? Hur gör man?