• Sheltiegirl

Tjejkompis som best man? Hur gör man?

Min blivande man har nästan enbart tjejkompisar och hans absolut bästa vän är en tjej. Än så länge har han 2 marshalkar (männ)till vårt bröllop och han vill även fråga sin tjejkompis, Elin,  om hon vill vara hans Bestman. Är det något annat par som har haft en tjej som bestman? För mig är det inga problem alls, jag tycker att han ska ha dem han värkligen vill ha med, oavsett om de är män eller kvinnor.

Det jag funderar på är mest hur ser det ut att jag har 3 tjejer på min sida om min man har 2 män och 1 tjej på sin sida? Hur gör man med kläder? Jag har funderat på att alla mina tärnor ska ha samma klänning men olika färger, (färgtema rött, orange, gult med inslag av vitt och ljusgrönt) ska då även Elin ha en färgglad klänning ex ljusgrön eller svart om övriga marshalkar är svartklädda?  En svart klänning borde passa in bäst på hennes "position" men vet inte om det känns rätt med helsvart på ett färgglatt bröllop..

Och blommor, ska hon ha en croasage (stavning) eller en handbukett som mina tärnor?

uscha jag vet inte vad jag själv tycker, allra hellst hade jag velat se bilder på andra som haft det likadant. Hur hade ni gjort med kläder och blommor?

• Svar på tråden Tjejkompis som best man? Hur gör man?
  • daniiel
    Sheltiegirl skrev 2013-09-18 15:32:36 följande:
    Smart med ett svart band, och ja jag tycker dom ska ha färg på slipsarna, är nog snyggast med Sage till svart & vitt jämfört med röd-gula skalan.

Har nog inte skrivit chiffong men det stämmer, hur visste du det? Glad Ja precis, Daffodil, Orange & Red. Tror ni att de passar ihop, är rädd att Daffodil är mkt svagare än de andra 2 i kulören?
    Ja, jag älskar sage-färgen. Den är väldigt vacker och behaglig, men inte färglös och tråkig :) Och jag tror att det skulle bli väldigt fint om marskalkerna hade någon färg på slipsarna :)

Länken du la in till färgkartorna avslutades med ordet chiffong, så jag gissade ;) Jag tänker också att daffodil är mer lik sage, lite mjukare i färgen än den ganska hårda/skarpa oranga och röda. Har ni något specifikt färgtema eller är ni ganska fria i valet av färger? :)

Tänk nu inte på klänningsmodellerna, utan enbart färgerna. Först är det orange, gul, röd och grön. Hur tänker du? Tycker du att dom passar bra ihop? Det är ju alltså chiffongklänningar från Jenjen i dom färgerna du tänkt dig.

Här är ett annat alternativ, där den röda är utbytt mot färgen som heter "watermelon".

Men sådär kan du ju leka med färgerna och kombinera olika tills du kommer fram till vad du tycker passar ihop och vad du tycker blir fint :)
  • Sheltiegirl

Jag tittade på Watermelon också men är rädd att den orange då blir ensam om att vara stark i färgen och det skulle inte vara lika fint.

Min bukett kommer vara röd, orange & gul plus ljusgrön & kanske lite vitt för att inte den ska se ut som att den brinner, färgtemat utgår ifrån buketten men de dominerande färgerna kommer vara röd, orange & gul.

En tanke för att dämpa den röda och orange klänningarna lite så kan man kanske utesluta klänningens egna färg i buketten och bara använda de andra, alla tärnor ska ha en liten variant av min bukett, alltså skulle den som bär röd klänning ha en bukett helt utan rött = med en ljusare bukett som bryter av det starka klänningen. Kanske även minska ner mängden orange samtidigt, så att den med orange klänning har utan orange och bara lite rött. vad tror ni? Glad

Jag bokstavligen älskar färger och lite annurlunda ideer så om detta är ovanligt blir jag bara glad hihi.

• Chicita

En "gulare gul" annars då? Så balanserar det upp det röda och orangea? Glad

Så kan dom ha likadana buketter alla tre sen? 

• daniiel

Det finns tyvärr ingen gulare gul i Jenjens chiffongsortiment, annars håller jag med om att det hade varit ett bra alternativ :) Haha svarar jag som om det vore jag som skulle beställa klänningarna :P

Jag håller dock litegrann med om att dom kanske ska ha likadana buketter? Eftersom det är olika färger på klänningarna, så är det redan.. inte rörigt, men mkt färg, och med olika buketter blir det ännu mer.. olika.
    Med tanke på hur lika det kommer vara ändå på motsatt sida, alltså marskalkerna, då det där kommer gå i grönt och svart, så tror jag att det nästan kan komma att se ut som två sidor från två olika bröllop..

Haha nu är ju jag sån som person som tycker om det lite mer enhetliga och det är ju inte alla som gör det...

• Sheltiegirl
    daniiel skrev 2013-09-18 16:39:49 följande:
    Jag håller dock litegrann med om att dom kanske ska ha likadana buketter? Eftersom det är olika färger på klänningarna, så är det redan.. inte rörigt, men mkt färg, och med olika buketter blir det ännu mer.. olika.
    Med tanke på hur lika det kommer vara ändå på motsatt sida, alltså marskalkerna, då det där kommer gå i grönt och svart, så tror jag att det nästan kan komma att se ut som två sidor från två olika bröllop..

Haha nu är ju jag sån som person som tycker om det lite mer enhetliga och det är ju inte alla som gör det...
    Hm jag vet inte om jag håller med er om att det blir för mycket, jag tror att det kan matta ner den röda och orange samt piffa upp det gula och gröna. Det kommer vara grönt i alla 4 buketter isf. helheten av varje person blir mer lik varandra då tror jag. Marshalkarna kommer ha röd, orange, gula corsager så de ska absolut inte bli "gröna & röda sidan"

Skulle elin ha en svart klänning skulle uppdelningen bli mkt mindre och det skulle bli lättare att passa ihop färgerna på alla när man inte blir så beroende av det gröna.
  • Sara1991

Hej :)

Jag har googlat runt lite och hittat dessa inspirationsbilderna som visar hur andra har gjort med så kallade "groomsmaids" . Kanske kan vara lite lättare att tänka om man kan se lite exempel framför sig :)

Om hon ska stå på mannens sida ihop med marsalkarna så skulle jag personligen tycka att de finaste vore att hon hade en klänning som matchar med marsalkarnas kläder . Ska dem ha svart kostym och grön slips så vore ju en svart klänning med grönt midjeband väldigt passande så som flera tipsat om tidigare :) Jag tycker personligen att de känns bättre för mig att dela upp det i tjejer och killar och inte skilja på dina och mina . Alla marsalkar kommer stå på min killes sida och tärnorna på min sida och de kommer att vara blandat av både mina och hand kompisar på båda sidor :) De känns mest naturligt för oss. Men ni ska självklart göra det som känns bäst för just er :)

Svar på tråden Tjejkompis som best man? Hur gör man?