Vad för mat på bröllop?
Får se om jag får med allt nu :)
Till förrätt hade vi fetaostpajer med plommontomater på ruccola, lite grön dressing därtill. Sen kom själva buffén:
* Rökt hjort
* Vildsvin
* Serrano
* Pata negra
* Rökt tupp
* Rökt sommarskinka
* Ljummen potatissallad
* Rödbetor med parmesan
* Broccoli i citron
* Salsa fresca
* Kryddiga kikärtor
* Grönsallad (spenat, rödbetsblad. lite ruccola)
* Tomat och mozarella
* Bönsalsa
* Solskenssallad
* Blomkål
* Oliver
* Tapenad
* Tranbärssås
* Pepparrotssås
* Hummus
* Hemmagjord pesto
* Ärtpesto
* Rödlöksdressing
* Grön dressing
* Småfrallor av det saltare slaget
* Frökex
* Ostar
Allt utom potatissalladen var kall. Ska du ha buffé är det bra att undvika saker som innehåller majonäs och ägg. Varmrökt kött ska skäras upp så sent som möjligt så att det inte blir torrt. Jag räknade inte in alla dekorationer men ett större berg meloner och annan frukt är både gott och ser trevligt ut. Rökt kött är ofta väldigt salt så det är bra med tillbehör som är lite snällare - och mycket dryck förstås :)
Sen blev det nog tiotalet olika tårtor som gästerna kom med. Jag vet inte riktigt vad slutnotan blev, vi lagade nästan allt själva men köttet gick på ett par tusen (elva kilo till 72 personer) Vickningen skulle ha blivit knäckebröd med Gustavskorv och en svindyr men vansinnigt god ost fast den glömde vi bort hahahaha! Det blev brunchmat istället.
En annan bra sak att tänka på om man ska ha buffé tycker jag är att se vad som kan användas i flera olika rätter. Jag ville ha bra kvalité, mestadels närproducerat och eko och det gjorde förstås att det blev dyrare men jösses så gott det var!