• Anonym (TS / Tveksam)

Ska jag kämpa eller inte?

Jag och min fästman har varandras mailadresser så vi kan gå in och läsa varandras mail. Vilket har fungerat bra. Och vi har också en gemmensam mailadress.

Idag gick jag in på hans Ipad. Och såg att han hade mail. Det står hur många nya mail man har på mail appen. Han läste mailet. Sen sa han:
    "Jag har fått mail av min arbetskamrat och hon vill gå ut och dansa med mig.
    Är det okej för dig?" Jag svarade att det var okej. Men frågade en del om henne.
    Och han svarade på allt som jag frågade. Vilket kändes bra.

Men sen när jag i smyg (erkänner det, jag vet att det är fult att läsa andras mail i smyg. Men jag kunde inte låta bli, förlåt.) läste det mailet som hon skickat om att hon vill gå ut och dansa med min fästman och andra mail som han hade fått från henne.
    Så visade det sig att hon var rätt så intresserad av min fästman. Hon skrev typ:
    "Jag saknde dig i onsdags när du inte var på jobbet, och i torsdags då vi inte hann att ses. Kram och puss min prins".
    Sen skrev hon:
    "Hej! Kan vi duscha, dansa och äta ihop och....... på onsdag efter jobbet.
    Kan du?".
    Min fästman svarade:
    "Jag går gärna ut och äter och dansar med dig. Vill du ha sex? Så är det också okej. Ser fram emot onsdag".

Nu kanske ni tycker att jag är för jävlig som läst hans mail i smyg.
    Och visst det var inte så snyggt gjort, men jag kunde inte låta bli helt enkelt.

Min fråga är om jag skall försöka att "vinna" tillbaka min fästman?
    (Vi har ju inte gjort slut. Med ordet "vinna" menar jag.
    Att jag skall försöka göra så att han inte vill gå ut med henne).
    Eller göra slut? Eller inte bry mig om det?

Känns inte helt 100 att detta händer, då vi nyss börjat att planera bröllop.

Visst, jag är sjuk och orkar inte göra allt det som min fästman vill att vi skall göra.
    Han får ofta gå ut själv då jag inte orkar hänga på.  Vi är väldigt olika!
    Men vi respekterar varandras olikheter. Han älskar att ha sex, säger han.
    Jag vill inte ha sex föränn vi är gifta. (Gammalmodig, ja. Men det står jag för).

Så ja kan lite grann känna att hon har mer att erbjuda min fästman än vad jag kan erbjuda han.
    Hon är frisk och stark och orkar att hänga på sådant som han vill göra.
    Hon gillar att ha sex (enligt min fästman) och de har samma intressen.
    Vilket vi inte har så många, vi har många olika intressen, och bara några få gemensamma intressen.

Jag är förvirrad -:0.
    På ett sätt är det bättre att det tar slut nu innan man planerar för mycket och köper för mycket till bröllopet som skall vara 2015.
    Vi har redan tittat på bröllopskläder men inte köpt något än.

Men visst jag kan ju också! "vinna" hans intresse och jag kan bli friskare och starkare. Och orkar då göra mera roliga saker med han. Och vi kan få det fint och romantiskt tillsammans till bröllopet.

Hur skall jag göra??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-29 23:30
    Förtydligande:
    Vi har då tillgång till varandras mail konton.
    Men vi skall inte! heller gå in och läsa varandras mail, utan lov från den andre.

Vi har bestämt att vi skall informera varandra först, innan man läser den andres mail.

Så det att jag gick in och läste hans mail utan lov. Var inte enligt vår överenskommelse.

Men och andra sidan fick jag ju veta vad han skriver till andra bakom min rygg.

Jag tänker berätta detta för mina föräldrar. Och se hur de tycker om detta.
    De brukar kunna stötta mig då jag behöver det. Då jag är lindrigt intellektuellt handikappad och behöver hjälp med att förstå vissa saker ibland.

• Svar på tråden Ska jag kämpa eller inte?
  • Anonym (TS / Tveksam)
    Vichy skrev 2013-10-02 18:50:13 följande:
    Slippa såra honom? Han sårar ju dig så varför ska du ha dåligt samvete för att du inte vill vara med honom när han inte respekterar dig?

Om han älskar dig så mycket det låter som han gör skulle han inte vilja vara med någon annan..

Och när han nu har den attityden att du inte betyder så mycket att du är värd hans trohet så tror jag tyvär inte han skulle bli så sårad! Han kanske skulle låta sårad för att ännu en gång uttnyttja dig till att stanna kvar!

Lyssna inte på honom! Har man ett öppet förhållande är alla med på alla noter och det finns ingen tvekan vad som är fel...

Jag var i ett år utnyttjad av en äldra man när jag var 18.. Hela tiden var det löften om att det skulle bli vi men det enda han ville ha var sex. Men han fick mig att stanna pga det och pga att jag var rädd för att såra honom, men jag ville ha honom på samma gång.

Tillslut grep mina föräldrar in och hjälpte mig dumpa honom. Jobigt som sjutton, men han hade aldrig låtit mig gå annars! Och det är det bästa som hänt mig! Man ser inte allt det jobbiga och man ser deffinitivt inte utnyttjandet när man är mitt i smeten!
    Det var först när jag väl kom ur som jag såg helhets bilden! och fattade att det var inget att ha!

det är väldigt lätt att tänka att människor (särskillt sådana män) kan ändras och det kommer bli så mycket bättre bara vi lovar varandra trohet inför hela familjen. men har man inte troheten innan så går det väldigt lätt fort i stöpet!
    Skulle han ändras så kan det inte hända som ni har det nu! Kanske måste han förlora dig först för att  innse att han älskar dig och bara vill var med dig. MEN då måste han bevisa det tusen fallt!

Det är han som ska vinna tillbaka dig isof! Och det ska inte hända på en kvart! 
    Jag trodde att han skulle skärpa sig då vi planerar BRÖLLOP!
    Men det verkar inte så, och till och med jag! börjar att förstå.
    Att detta kanske inte kan sluta så lyckligt som jag vill.Gråter

Bra att dina föräldrar hjälpte dig, mina föräldrar hjälper mig nu.Hjärta
  • Anonym (inte ok)
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-02 23:32:41 följande:
    Till och med har förstått att jag kan vara lycklig utan han!Glad
    Har alltid tänkt att:
    "Jag har autismen och kan inte leva utan han. Han är smart, jag efterbliven".
    Snälla du, du är INTE efterbliven pga att du har autism...
    Han utnyttjar dig. Lyssna på dina föräldrar. Sluta genast städa i hans lägenhet.
    Kan du inte få hjälp, gå till en terapeut? Som kan få dig på fötter.
    Önskar dig all lycka.. va rädd om dig. 
  • Anonym (TS / Tveksam)
    stormhelen skrev 2013-10-02 19:36:57 följande:

Just det där med att han kan få könssjukdommar och göra någon gravid har jag också tänkt på. Situationen kan lätt bli ännu mer komplicerad än vad den är, och han verkar inte vara värd det besväret.

Jag utgick från början att ni var sambo och inte särbo. Då man fått den faktan är det ju klart att han inte vill att ni ska göra slut. Han har ju dig som tar hand om hans lägenhet medan han kan knulla runt med andra kvinnor.

Han utnyttjar dig. Du är värd något mycket bättre än det där kräket (som Anonym Dupma) uttyckte det.

Det är helt solklart att han vill behålla kakan och äta den själv.

Att dumpa honom är nog det bästa du kan göra.

Han sa idag att han inte kan leva utan sex. Och det kan jag!Flört
    Då jag är oskuld. Så därför kännse det ändå rätt att göra slut.
    Trotts massor av år bakom oss.Rynkar på näsan
  • Anonym (TS / Tveksam)
    Försommarbröllop skrev 2013-10-02 21:06:49 följande:
    TS - Om du resonerar med dig själv, vilka är då argumenten för att stanna kvar i den här relationen? Älskar du honom, och varför gör du det? Alltså vad hos honom gör att du älskar honom? Han verkar dessvärre inte ge dig någon trygghet eller visa förståelse för dig och dina behov. Vilka av hans egenskaper gör att du kan bortse från det? Önskar dig mod att gå vidare, för som alla sagt till dig är det nog det enda raka. All lycka och stor kram!
    Jag har nu efter allt skrivande i denna tråden, samt samtal med mina föräldrar.
    Tagit beslutet att lämna han. Men han blir nog ledsenGråter.
    För han tycker vi har det så fint ihopHjärta. Och det hade vi en gång med
  • Anonym (TS / Tveksam)
    Anonym (inte ok) skrev 2013-10-02 23:41:11 följande:
    Snälla du, du är INTE efterbliven pga att du har autism...
    Han utnyttjar dig. Lyssna på dina föräldrar. Sluta genast städa i hans lägenhet.
    Kan du inte få hjälp, gå till en terapeut? Som kan få dig på fötter.
    Önskar dig all lycka.. va rädd om dig. 
    Mina föräldrar hjälper mig, och jag skall få hjälp av en terapeut med.
    Tack för omtanken!{#emotions_dlg.flower}

Jag har bestämmt mig att lämna han efter skrivande här, samt efter samtal med mina föräldrar. Men han blir nog ledsen.Gråter Men det är inget att göra åt.
    Jag är också! ledsen och sårad när jag tänker efter på mina känslor.
    Och inte bara tänker på hans bästa och hans känslor.
  • Anonym (inte ok)
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-02 23:49:49 följande:
    Det är aldrig lätt att lämna någon som man levt med länge, men du måste följa ditt hjärta och förstå att du förtjänar bättre. Var stark nu när du går igenom detta och sök tröst hos dina föräldrar. Stor kram!{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (TS / Tveksam)
    Anonym (inte ok) skrev 2013-10-02 23:53:22 följande:
    Det är aldrig lätt att lämna någon som man levt med länge, men du måste följa ditt hjärta och förstå att du förtjänar bättre. Var stark nu när du går igenom detta och sök tröst hos dina föräldrar. Stor kram!{#emotions_dlg.flower}
    Tack så mycket för din omtanke.Hjärta Jag får vara stark nu, för en gång skullFlört.
  • stormhelen
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-02 23:49:49 följande:

Det är aldrig lätt att bryta ett förhållande, men du är super stark som tar det här steget.

Det viktigaste är att du mår bra och att du är lycklig. Ibland får (och ska vara) man vara självisk och tänka på vad som är bäst för en själv.

Du verkar ha jätte fin stöttning från dina föräldrar så sök tröst och stöd hos dem.

Jag tror att du kommit fram till ett bra beslut. Följ ditt hjärta och tänk på dig och vad som är bäst för dig.

• Aniara4
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-02 23:52:22 följande:
    Mina föräldrar hjälper mig, och jag skall få hjälp av en terapeut med.
    Tack för omtanken!{#emotions_dlg.flower}

Jag har bestämmt mig att lämna han efter skrivande här, samt efter samtal med mina föräldrar. Men han blir nog ledsen.Gråter Men det är inget att göra åt.
    Jag är också! ledsen och sårad när jag tänker efter på mina känslor.
    Och inte bara tänker på hans bästa och hans känslor.
    Det låter som om du har kommit fram till ett bra beslut. Vad bra att du har stöd både från dina föräldrar och snart från någon professionell. Det är inte roligt att inse att en relation som man investerat en massa tid och känslor i, och hoppats skulle leda till en fin framtid, inte blev så bra som man trodde.

För honom har det ju varit väldigt bra. Du har tagit hand om hans lägenhet och brytt dig om honom, samtidigt som han kunnat ha sex med andra. Men du verkar inte ha mått så bra av det, även om det tog lite tid för dig att komma fram till hur det egentligen kändes. Så det är klart att han blir ledsen när han inte får din kärlek och omtanke längre. Och kanske också för att han tycker om dig och kommer att sakna dig. Men om han inte bryr sig tillräckligt mycket om hur du känner för att ändra sitt beteende och vara trogen, så får han skylla sig själv.

Det kommer att kännas väldigt ensamt och ledsamt i början, men man kommer över det. Försök göra saker som du mår bra av och träffa dina föräldrar och andra människor som tycker om dig. Var stark och ångra inte ditt beslut även om du känner dig ensam! Det går över!

Lycka till!
  • Chicita

Det har redan sagt så bra, bland annat aniara4 skrev det jag tänkt.
    Så jag skickar bara en styrkekram Solig 

Svar på tråden Ska jag kämpa eller inte?