Visst är det jobbigt att det finns en "allmän uppfattning" i samhället att man ska ha, eller ska vilja ha barn?
Jag och min man gifte oss nu i augusti, och kommentarerna har haglat!
"Nu saknas bara trampet av små fötter." "Jaså du har varit förkyld? Ja det blir så när man legat med ´magen bar´!"
Speciellt från hans sida släkten. Allra helst hans mamma, pappa och styvmamma.
Nu ska jag ju ärligt erkänna att han vill ha barn, medans jag inte känner någon som helst längtan ännu. För min del skulle vi kunna vänta 6-7 är, eller ännu längre, vad vet jag. Men så är han ju också några år äldre än vad jag är (jag är 24, han är 27). Men han har sagt att han förstår hur jag känner och vill inte stressa mig till något jag inte själv är säker på.
Jag kanske skulle kunna tänka mig barn, om detta var något andra gav f*n i att lägga sig i, och han och jag kunde disskutera och känna efter ifred, men att alla ska "ge oss råd" och stressa på oss gör mig förbannad! Vad vet dom om vad jag vill? Usch va trött jag blir!
Jag hoppas att detta inte kommer bli något som sliter oss isär i slutändan, eftersom vi älskar varandra och är rörande överens om det mesta annars i vår livssituation, Och vi har varit tillsammans i åtta är, så jag är ganska så trygg med att jag valt rätt man att leva med.
Kort sagt, för att svar på din fråga Sofie R: Mamma och pappa accepterar att jag inte är mogen att bli mamma, och att jag kanske aldrig blir det. Men min mans föräldrar säger bara att jag "larvar mig" eller att "det kommer" om jag säger att jag inte är mogen eller vill bli förälder. Och det är också den allmänna responesen man får. "Det finns ju ingen större glädje än att bli förälder!"
Blablabal...