Inlägg från: Sjörå |Visa alla inlägg
  • Sjörå

Finns det flera frivilligt barnlösa här?

Vi är frivilligt barnlösa, vi vill inte ha barn. Känner ingen som helst längtan efter det, varken jag eller min man. Trots att jag är i den åldern då många av mina vänner skaffar barn. Vi kanske ändrar oss om några år men det kan lika gärna vara så att vi inte alls vill ha barn. Mina föräldrar vet om det och det gör mina svärföräldrar också. För dem är det inget som helst problem om vi avstår från barn. Jag är enda barnet och svärmor var 36 år när hon fick äldsta sonen (min man) så hon tycker att vi har gott om tid på oss. Jag är nyss fyllda 30. Det enda jag tycker verkar tråkigt med att inte skaffa barn är att jag inte kommer att få barnbarn. För jag vill ha barnbarn men inte barn. Och det är en rätt svår ekvation.

Läser en del trådar här där folk skriver saker som: "när du träffar rätt man/kvinna kommer du att vilja ha barn". Jag är 100 % säker på att jag har träffat rätt man men jag vill inte ha barn ändå 

• Sjörå
    Fröken fantastisk skrev 2013-10-07 10:10:34 följande:
    "Hur kan ni vara så själviska att han inte får syskon?"
    eller
    "Ska han behöva ta hand om er helt själv? Fy vad elakt"
    eller min favorit
    "Har man pippat till sig ett barn har man faktiskt ett ansvar. Ni kan ju inte avsluta ett halvfärdigt jobb" 
    Det där var bland det mesta elaka jag har hört. Klart att man bara kan ha ett barn. Jag är uppvuxen som ensambarn och det gick alldeles utmärkt. Förvisso blir man kanske lite mer egostisk då man ofta har föräldrarnas uppmärksamhet men å andra sidan blir man väldigt bra på att sysselsätta sig själv. 
  • Sjörå

Jag svarar det helt ärliga: Vi vill inte ha barn. Så slipper man alla diskussioner sen. Fast folk brukar titta lite konstigt på en, ungefär som jag precis erkände att jag mördar barn eller förgriper mig på dem.

Tror det är enklare när man är ärlig.  

Svar på tråden Finns det flera frivilligt barnlösa här?