filibustern skrev 2013-10-04 12:16:24 följande:
det är så svårt att säga vad du bör eller inte bör göra, då det är DU som måste känna efter. orkar du detta tror DU? ja tänkte eftersom du gått in i väggen en gång redan.. då kan man ju vara lite extra känslig för att göra det igen.. hur känner du just nu? går det bra eller börjar det bli övermäktigt? vilken fart är kursen på? finns möjlighet att dra mer på tempot på den?
Jag brukar känna när det närmar sig gränsen för vad jag klarar av. Då säger jag stopp. Och båda mina chefer (jag har två jobb på samma ställe) vet om att jag har massor att göra just nu.
Än så länge fungerar det, men jag har inte riktigt hunnit börja jobba med alltihop fullt ut. Det känns som att det kommer bli riktigt kämpigt, men jag pratade med en av mina chefer och hon sa att vi skulle prova under oktober, sedan utvärdera. Hon hade också varit ung, sa hon
Kursen går på kvartsfart och distans, så det är upp till mig att se till att det fungerar. Just nu har jag bara gjort det jag måste för att klara deadlines, inte skrivit en bokstav mer än så.
marolo skrev 2013-10-04 12:28:52 följande:
du måste känna efter så det inte blir för mycket, under mina första år på universitetet jobbade jag 50 % samtidigt som jag pendlade och pluggade 100%, var så trött så jag inte ens kunde knya av mig skorna när jag kom hem på kvällen, det fungerar kortsiktigt men inte långsiktigt för du kommer bli utbränd, även om man tycker om högt tempo måste det vara "rätt" tempo, nu pluggar jag istället 150 % och jobbar kanske 5-10% vilket är samma sysselsättningsgrad men lättare då det inte är så stor omställning mellan plugg och plugg än plugg och arbete.
Mitt mål är ju att plugga vilket ochkså är det jag måste prioritera, men är ditt mål att plugga eller att jobba? vart kommer kursen leda till? vad kommer jobben leda till?
även om det är svårt skala av och prioritera det som är bäst för framtiden
Jag har också pluggat mer än 100 % förut, och jag tycker det är skitjobbigt eftersom man gör ett halvbra jobb, aldrig ett strålande. Jobben kan leda till antingen en projektanställning på heltid i fyra år efter jul, alternativt ett vik på ett halvår. Eftersom min sambo är visstidsanställd och ensam försörjt oss under sommaren känns det som att jag måste ta de chanser som ges. Plugget är motsvarande en c-uppsats inom lärarprogrammet, något jag behöver för att kunna undervisa i ämnet. Vilket jag gör just nu, som ett tillfälligt jobb.
Målet är att få ett jobb jag får behålla eftersom jag redan har pluggat i fem år, därför vågar jag inte säga nej när jag blir erbjuden jobb med chans till mer. Det har varit en lång sommar, och det vore skönt att kunna betala sina egna räkningar igen...