20140222 skrev 2013-10-04 21:40:54 följande:
Varför tänker många människor på sig själv först? (Säger ej att alla gör det).
För att ingen annan kommer att tänka på dig först. Så det enda sättet att få någon att göra det är att göra det själv.
Nej, jag kan egentligen inte svara på varför det är så. Tycker själv att samhället är ganska egosistiskt och att det runt om mig vimlar av folk som bara tänker på sig själva. Bor i och för sig i Stockholm, vilket kan vara en bidragande orsak. Folk som inte ger plats åt andra på tunnelbanan, som inte bemödar andra med en blick eller ett tack, som stannar precis när de klivit av rulltrappan, som inte håller hissar etc. är ju vardagsmat här.
Och det värsta är att man blir likadan själv. För om ingen annan säger tack, varför ska då jag göra det? Det är ett gift som är svårt att kämpa emot utan att känna en trötthet och uppgivenhet.
Men jag tror också att man ibland MÅSTE tänka på sig själv och sin egen lycka. För det är det enda sättet att hjälpa sig själv till att må bra. Och nu menar jag inte ang. små artighetsgrejer som de jag räknat upp ovan, sånt är bara oförskämt. Utan om stora grejer som relationer till andra och kompromisser i hur man vill leva sitt liv.
Det kostar mig ingenting att hålla upp dörren för den som kommer bakom på gymet, men det kostar mig jäkligt mycket att säga att jag kan tänka mig att flytta till en specifik del av landet för min partners skull när jag inte alls vill det och kommer att vantrivas. Och i sådana beslut
måste man stå upp för sig själv och vara egoistisk, annars kommer man till slut ha kompromissat bort sin person.