Här får du fråga precis vad du vill!
Anonym (upprörande?) skrev 2013-10-07 16:25:46 följande:
det är väl inte direkt en fråga men var och åt lunch idag och blev ganska upprörd, nu har jag inga barn själv så ska inte tycka och tänka för mycket, men brevid oss satt en mamma och ett barn, båda två var överviktiga, uppskattar barnets ålder till lite drygt 4 år, mamman sitter och pratar i telefon hela tiden och jag hör att hon nämner barnet och sitter och pratar över huvudet på det, sedan går hon iväg och lämnar barnet utan uppsikt för att hämta mer läsk,men det som jag blev så sur på var det hon gav barnet, barnet åt pasta och köttbullar och till detta hade barnet lingon, brunsås och ketchup i generösa mängder, och barnet drack läsk till samt fick en muffins med glasyr efter maten...Seriöst? är det bara jag som blir upprörd när barnet får äta så dåligt och övervikten visar ju på att det är ett vanligt problem i den familjen, okej jag är jättefördosfull men tänker på hur grymt jobbigt det måste vara för en 4 åring att vara tjock och om det desutom följer med upp i åldern sedan...hur vanligt är det att en 4 åring är så kraftigt överviktigt utan föräldrars påverkan...
Jag brukar tänka så här, man vet aldrig hur de äter i vanliga fall. Kanske har de varit på sjukhuset eller ngt annat och barnet fick välja precis vad hon ville just denna dagen.
Kanske mamman har haft det riktigt skit, med en våldam kille, dåligt med pengar ellervad osm helst osm bidrar till situationen.
Sen tycker inte jag att det är direkt farligt att llämna en fyraåring utan uppsikt 2 minuter för att hämta en läsk/dryck, det ser jag jämt i restaurangen på IKEA.
Sen kan ju övervikten absolut bero på att de äter fel och för mycket, men man får försöka att inte vara fördomsfull, utan se det för vad det är.
Dock blir jag också upprörd när små barn dricker läsk! Usch! Så ond är jag.
Men förstår precis vad du menar.