jeanettejohansson skrev 2013-10-11 12:08:26 följande:
Jag tror nog att en viktig sak är att båda förstår att den ena inte bara "hjälper till", utan att hushållet är bådas, gemensamma ansvar alltid. Förklara för din sambo att du vägrar bo med en bortskämd unge och kräver att bo med en riktig partner ;)
Min relation jag har nu är nog den första relation som jag haft där jag inte gnällt och tjatat ;). Jag tror att det beror på att min sambo bott själv några år innan vi flyttade ihop och att han är lite lagom pedant. Han ligger på soffan/sitter vid datorn max en timme på kvällen när det inte finns något annat att fixa med
Båda tar vi de ansvarsområdena som vi gillar bäst, och att ingen av oss "ligger på soffan" medans den andre sliter. Ex. så städar, sköter djur. diskar och tvättar jag medans mannen röjer i skogen, klipper gräset, eldar, sköter maskinerna och slår hö m.m.. Jag har inget emot att diska eller sköta djuren när jag vet att han samtidigt fixar i trädgården (han är så duktig, vår trädgård ser alltid ut som en välskött park). När det är större arbeten ex. ved eller måla om stallet så hjälps vi åt :)
Jag tror att problemet kommer när man själv känner sig som en gnällig hushållerska samtidigt som sambon bor i soffan. Jag har haft sådana relationer tidigare och jag har aldrig lyckats lösa problemet. Jag sliter gärna med hemmet om jag vet att min sambo sliter lika mycket.
ja det är väl det som är problemet.. han bodde hos sin mamma tills han var... 22? sen kom jag med in i bilden ganska snart efter det. han sitter framför datorn typ.. 7 timmar/dag skulle jag tro.. han hjälper till om jag ber honom, men han kan inte liksom se själv vad som behövs göras. t.ex idag så sa jag att det luktar lite i köket (var ganska stökigt) och han sa att ja det gjorde det. då kan ju jag tycka att han faktiskt kunde ha städat lite t.ex när jag var och handla? men det kopplar inte riktigt för honom faktiskt. det är som att han saknar den analytiska förmågan när det kommer till städning.
jag har inget emot att städa och göra mycket själv, men jag vill inte vara den ENDA som tänker på hur det syns i huset.
idag när jag kom hem med handlingen så tog han det och ställde in i kyl osv. och så bad ja han tömma diskmaskinen, som han också gjorde, medan jag handdiskade lite större grejer. jag ställde det uppepå diskmaskinen (vi har en som är på bänken) och det gjorde att skåpet där talrikarna var inte gick att öppna. ja då när karln skulle öppna den så ides han inte ta bort grytorna utan öppnade bara, jag fick ju "ta emot" allt. kanske förvirrande, men då vart jag förbannad, han kunde väl för f*n flytta på grejerna innan?! så jävla jobbigt är det väl ändå inte?!