• PiaB igen

Vill fira min dotters förlovning

Min dotter och hennes pojkvän sedan 6 år har förlovat sig. Jag är jätteglad för deras skull och skulle vilja göra något för dem. Någon som har något tips? Inget jättstort. Funderar på typ öppethus med snittar och bubbel, eller är det för mycket? De har ju inte gift sig Eller ska jag köpa en present? Bjuda dem på restaurang? Jag är alltså inte ute efter svar som "du behöver inte göra något alls", det vet jag. Men jag vill

• Svar på tråden Vill fira min dotters förlovning
  • Chicita

Kul Glad 
    Grattis

Jag skulle nog försöka att inte göra allt för mycket, inte ut på restaurang osv.
    Men jag skulle nog ha bjudit på en god hemlagad middag (vanlig typ söndagsmiddag) kanske med ett glas bubbel (billigare variant eller alkoholfri / cider funkar bra) och kanske gett dom en kvast blommor om du tycker att det känns som att du ändå vill ge något.
    Den bästa gåvan för dom just nu är nog att veta att ni är glada för deras skull. Men det finns ingen anledning att gå i taket och fira sådär "amerikansk-snyftrulle-aktigt" Flört 

• Förälskade

När jag förlovade mig med min sons pappa, fick vi en videokamera, var visserligen gravid då. Men bjud på en god hemlagad middag, gott att dricka och härligt sällskap. så länge det är gjort med kärlek går det alltid hem!

• PiaB igen

Tack för era svar. Lite så jag tänker, att det kan bli för mycket. Jag drar gärna iväg i planeringen och vill för mycket. En middag med deras favoritmat och dryck blir nog mer än bra

• Chicita

Det är lätt hänt att saker växer en över huvudet när man börjar planera. Så det är nog bra att tänka ut vart man har "taket" ja Glad

• Rebbs

Jag tycker ett öppethus med snittar och bubbel låter jätteroligt! Jag hade uppskattat det otroligt mycket om någon anordnat något sånt för mig. Personligen ser jag giftemål det största som kommer hända i livet (bortsett från att få barn) så det är klart man kan fira förlovningen! Att  ordna ett lite större firande för fler personer än bara paret, innebär ju inte att man går i taket. Kan släkten ses varje år för jul eller när någon fyller år blir ju en förlovning en annan härlig anledning att ses, umgås och vara glada tillsammans :) Ett öppet hus som du nämnde gör ju också det hela lite mer casual! 

Det viktigaste är väl bara att anpassa "aktiviteten" efter din dotters och fästmans personligheter. Gillar de lite mer action så kan ju ett "kalas" bli hur kul som helst! Är de lite lugare typer kan en söndagsmiddag som Chicita skrev bli jättemysigt det med Glad 

Och undrade du om presenter... Jag hatar krystade gåvor som är påtvingade, t.ex när man ska fira jul med någon avlägsen släkting som man ser en gång varannat år men man ändå måste komma på en passande gåva till. Det brukar per automatik bli rätt opersonlig och tråkigt. Däremot är det underbart att få ge när man ger en present till någon som man står nära och verkligen vill göra glad! Då blir gesten mer genuin och personlig.

Vad sägs om ett handskrivet brev om hur glad du är för deras skull och att han officiellt blir en del av familjen nu? Eller kanske ett fotoalbum av något slag? Kanske som en scrapbook med bilder men också goda råd! Till exempel "mitt bästa tips för ett lyckligt äktenskap" från dig, mormor, bästa vännen osv. Annars kan du ju tänka på vad du vill ge dem i bröllopspresent när de väl gifter sig. Låt oss säga att du vill ge dem porslin från någon serie som de samlar på... Då kan du ge dem lite nu och mer då! Eller kanske lite handgjorda presentkort? T.ex. "jag kan bidra med en del av kostnaden till din bröllopsklänning" eller "jag kan hjälpa er med disken på bröllopet".

Hur som helst, ett stort grattis! Vad kul för dig och din familj Skrattande 

• PiaB igen

Rebbs; nu hör de till skaran som förlovar sig utan att ha nämnt ordet bröllop. Båda mina döttrar och den här killen flyttade hemifrån i somras och bor ihop alla tre nu. Så de kände att det var dags att gå ett steg till nu när de bor ihop. Så presenter är inga problem att hitta på, bara att köpa något till hemmet Så att slå på stort för att de ska gifta sig skulle bli jättefel. De har förlovat sig och förmodligen gifter de sig i framtiden, men nu vill jag mer fira deras kärlek

• frkmaria

Grattis!

Vi förlovade oss i Paris i somras och när vi kom hem ordnade mamma stormiddag (det var typ 5 rätter, kommer inte ihåg), det var kanapér med gåslever och bubbel till, kantarellpaj som förrät, jättegod middag, ostbricka och slutligen nån glassefterrätt. Det var supermysigt och jag blev jätteglad över det! Min mamma är en hejare på mat och älskar att laga mat och är väldigt noga med att fira saker och lagar gärna middag till. Jag hade blivit lika glad för en vanlig middag, det viktiga tyckte jag var att mina föräldrar visade att de delade vår glädje och att de tycker om min fästman. :) Vi fick också en blomma, ett kort och lite pengar, men som sagt. Det var inte nödvändigt. Blev jätteglad att de firade oss. Min storasyster och hennes man och barn kom också förbi till middagen så blev glad att de faktiskt tog allt så "seriöst". Det var nästan så jag då insåg vad jag hade gjort! ;) Haha. 

Sen tror jag man enligt tradition (om man nu måste gå på det) förlovar sig och sen har förlovningsmiddag med båda familjerna. Men vi hade ju bara med en del av min familj (har två syskon till som inte kunde närvara) och det gick lika bra det!

Lycka till med planerna! :)

• Emelie87

Något som vi fick när vi förlovade oss som var mycket uppskattat var presentkort för att gå ut på fin restaurang. Då var jag student och fästmannen hade inte någon jättelön så restaurangbesök var inget vi kunde unna oss själva. Om döttrarna och dotterns fästman bor tillsammans alla tre kanske det kan vara trevligt för paret att kunna gå på restaurang eller få en hotellnatt där de kan vara lite för sig själva?

• Bianca
    Förälskade skrev 2013-10-04 17:17:08 följande:
    När jag förlovade mig med min sons pappa, fick vi en videokamera, var visserligen gravid då. Men bjud på en god hemlagad middag, gott att dricka och härligt sällskap. så länge det är gjort med kärlek går det alltid hem!
    Vilken underbar present! Riktigt fint ju :) 
Svar på tråden Vill fira min dotters förlovning