Anonym (Orolig) skrev 2013-10-09 23:29:36 följande:
Jag vill uppleva det som "alla andra/många andra" upplever.
Stort, vackert, storslaget bröllop! Som vi vill ha i 3 dagar.
Jag vill ha (nu är jag egoistisk):
Fin stor prinsessklänning med långt släp och slöja, vacker kyrka med en vigselförättare som vi tycker om, vackra inbjudningskort, vacker festvåning,
god fin mat, stor härlig bröllopstårta, bröllopsfilmare/fotograf, live band, lekar
och en massa "håll igång" och en massa annat som hör bröllop till.
Min "blivande" är min allra bästa vän som jag kan dela i princip ALLT! med.
Vi har väldigt kul tillsammans och bråkar sällan.
Jag ÄLSKAR honom som min allra BÄSTA VÄN!
Men just nu har vi en del problem som jag inte vill nämna här.
Och då tänkte jag att BRÖLLOP! är vår RÄDDNING!
Jag har varit "naiv" som kanske trott att äktenskapet blir bra och fixar sig när man gift sig. Kärleken kommer med "bröllopet".
Men jag och han pratade om detta idag. Och blivit mer tveksamma inför bröllop och att gifta sig. Han vet om mina tankar kring bröllop.
Detta kanske låter konstigt för er andra.
Men jag har nu faktiskt kommit fram till att bröllop/giftemål och sen skilsmässa inte är en bra grej att gå igenom. För skilsmässa är verkligen inget kul, säger många.
Och andra sidan misster jag den vackraste, finaste dagarna i mitt liv!
Vilket värker och gör verkligen ont i hela mig. Tro mig, jag menar det!
Alla par har problem, jag känner inte någon som levt i en långvarig relation där det inte varit några gupp i vägen. Men gemensamt för alla fnurror på tråden är att inget löser sig genom att man ignorerar det. Och att bli naiv och blåögd och tänka "Men vi gifter oss, det är ju romantiskt, då blir allt bra" är nog inte så ovanligt, men det löser heller ingenting.
Att ni har kommit fram till att ni ska skjuta på förlovning och bröllop innebär inte att det aldrig kommer att ske. Det innebär att ni har sagt att ni inte ska göra det just nu.
Min sambo och jag har planerat bröllop det senaste halvåret (ungefär), men kom fram till ganska nyligen att vi måste skjuta det på framtiden. Det var jobbigt, särskilt när vi bokat lokal, jag har provat klänningar ett tag och allt sådant. Men vi gör det av en vettig anledning. Att det inte är läge just nu. Om det sedan handlar om att vi har problem eller inte råd eller inte kan bestämma oss för hur vi vill göra eller vilka ringar vi vill ha - det är upp till oss att avgöra. Övriga får helt enkelt hänga tillbaka finkläderna i garderoben och vänta snällt ett tag till
För fem år sedan lämnade jag en långvarig relation, vi var förlovade men hade inte planerat bröllop (det hade däremot alla andra i vår omgivning, kändes det som). Det var fruktansvärt jobbigt, och på sätt och vis går det uppbrottet jämföra med en väldigt infekterad skilsmässa. Vi har idag ingen kontakt över huvud taget, och det enda jag kan säga om det är att jag är glad att det tog slut innan vi hade gift oss. Allt blev tillräckligt komplicerat ändå.