Inlägg från: tnoivles |Visa alla inlägg
  • tnoivles

Visa era ringar från Michael O'dwyer !

zero skrev 2013-10-20 14:06:52 följande:
    Som rubriken lyder så är jag enormt intresserad av att se era ringar skapade av denna smed.
    Funderar själv på att låta honom hjälpa mig med min ring i framtiden (föutsatt att han vill fatta min sten sas).

Så visa era bilder på hans ringar, gärna från fler vinklar/ avstånd Skrattande

Åh följer med stort intresse, min förlovningsring ska komma därifrån :) Har varit där och bestämt osv, nu väntar jag bara på frieriet :)
  • tnoivles
    zero skrev 2013-10-20 21:17:50 följande:
    Vad valde du för något? *nyfiken*

Bild lånad från odwyer.se.

Det blir denna (Finessé) men med något bredare skena och med mindre mittsten! Min enda farhåga är att stenen ska se för liten ut när jag får den :) har ju vant mig vid denna bilden nu, haha. Men det ska nog bli bra. Är också supernöjd med all service vi fått från Michael so far! Jag är extremt petig med detaljer och han gör verkligen allt för att man ska bli nöjd 
  • tnoivles
    Bride2b skrev 2013-10-21 07:41:37 följande:
    Här kommer våra förlovningsringar! Vi var hos flera guldsmeder innan vi bestämde oss för Michael och vi ångrar inte det för en enda sekund! Sällan träffat någon med så mycket tålamod och serviceinriktning! Vi gjorde om min ring 3 ggr och behövde aldrig betala för detta utan det enda dom vill, det dom sätter som första prioritering är att deras kunder ska vara 100 % nöjda oavsett vad! Han kommer att designa min vigselring oxå :) Våra ringar är i Platina, min är en eternity (helallians) med 0.06 diamneter hela vägen runt :) Bästa guldsmeden enligt mig Glad

Superfina! Vi valde att inte göra min sambos ring hos honom dock, eftersom han bara skulle ha en slät guldring och vi tyckte det var lite dyrt hos Michael! Han ska baraha en standard halvrundad :)
  • tnoivles
    zero skrev 2013-10-21 12:52:21 följande:
    Bride2b : Jättefin ring! :)

Tnoivles: Den är riktigt snygg,hur bred tog du den istället och med vilken storlek på mittenstenen?

Tokig: Ännu en fin ring. Hur bred är skenan på mittenringen? Samt hur stora är stenarna på skenan och i själva halon?

Jag försöker få mig en uppfattning om olika bredder på skenor.Jag har 3mm på en slät ring och 2- 2,2mm på förlovningsringen och på mig ser 3mm hemskt ut, så jag försöker få en uppfattning hur brett jag kan gå utan att det ser förjävligt ut.

Hade tänkt mig en halo runt stenen, lite som emelieringen, men stenen jag vill ha  har ju mer av en old mine cushion i formen så vetifarao hur det skulle se ut.
    Skulle vilja ha någonting som "händer" under ringen också (under halon alltså). Jag var så extremt sugen på att köra på en tacori 2620 men av att bara kolla på den så är jag relativt säker på att hela ringen skulle bli gravt deformerad med tiden och därför funderade jag på att låta någon smed i Sverige göra ringen istället och då fanns det bara ett val för mig eftersom jag avskyr klumpiga ringar.
    Problemet är ju att jag älskar designen på amerikanska, antikinspirerade ringar men vill samtidigt ha kvalitet, så jag undrar om man på något sätt kan komma på en lösning så att man får både och? hehe.
    Nu ska vi se här, det har varit en del turer fram och tillbaka då jag varit runt på mååååånga ställen och kollat och jämfört priser/service etc. Här är hur jag resonerat:

Kom fram till att jag först och främst vill ha en snygg ring, och jag gillar hyfsat nätta ringar. Näst efter det kommer hållbarheten. Det var det som gjorde att jag valde en svensk smed (eller ja, en smed som arbetar i Sverige), om något strular så vill jag kunna gå till en fysisk butik.

De rekommenderar ju även att man ser över ringen typ en gång om året, och Michael sa att de gör det gratis varje år, och kollar så att alla klor sitter bra och sådär. Det känns meckigt att köpa från utlandet vad gäller service osv, plus att det då inte är samma konsumentregler som gäller.

Det är ju dock klart dyrare att köpa i Sverige, så jag fick gå ner i storlek på mittsten från vad jag hade kunnat få utomlands, men jag tyckte det var värt det med hänvisning till ovanstående, (ska dock köpa diamantörhängen till bröllopet från en utländsk sida, inte lika stor risk att ett par diamantörhängen går sönder som en ring med en uppstickande diamant som man ska ha på fingret varje dag).

Jag ville även ha skandinaviskt guld guld vilket bara används vid tillverkning i Sverige, vilket var ytterligare en anledning att välja ett ställe i Sverige. 

Mittstenen kommer att vara en 46 ct diamant, tror att den på bilden är 0.5 ct. Angående bredden så valde jag 0.025 ct diamanter (tror jag), vet inte vad det ger för bredd men det borde man kunna räkna ut. Jag testade med 0.03 men det tyckte jag blev för brett.

Ville inte heller ha en för smal ring (0.02 typ) eftersom jag vill ha en alliansring när jag gifter mig och jag tycker inte att det är snyggt med en mycket tjockare allians brevid en smal enstensring men det blir så himla liten alliansring om den ska vara lika smal som förlovringsringen. så därför ville jag ha en liite tjockare. Ska lägga upp bild när jag blir friad till ;);)  
  • tnoivles
    zero skrev 2013-10-21 18:04:03 följande:
    Tnoivles: Det verkar ju bra att han ställer upp och kollar den gratis. Har iof en lokalsmed som inte heller brukar ta betalt för det. Om jag köper från MO så har jag en bit och resa dock, typ 60 mil eller så hehe. Så allt känns ju långt bort oavsett. MEN! Precis som du säger så vill man ju ändå prova och känna ringen i fysisk butik, det kan ju dessutom bidra till massor av inspiration. det är ju inte så värst stor skillnad på 0,46 och 0,5 ganska skitsamma och dessutom billigare :) 

Jag har ju bara 0,01 i min förlovningsring så det ser kanske skumt ut att ha större i vigselringen då. Vet inte alls hur jag ska göra där riktigt.
    Har för mig att Michael själv sa att han tyckte det var snyggt att ha en lite bredare alliansring än enstensringen, men jag tycker personligen inte att detta är snyggt. Vill ha exakt lika breda! Men det är ju i högsta grad en smaksak :)
  • tnoivles
    zero skrev 2013-10-21 18:04:03 följande:
    Tnoivles: Det verkar ju bra att han ställer upp och kollar den gratis. Har iof en lokalsmed som inte heller brukar ta betalt för det. Om jag köper från MO så har jag en bit och resa dock, typ 60 mil eller så hehe. Så allt känns ju långt bort oavsett. MEN! Precis som du säger så vill man ju ändå prova och känna ringen i fysisk butik, det kan ju dessutom bidra till massor av inspiration. det är ju inte så värst stor skillnad på 0,46 och 0,5 ganska skitsamma och dessutom billigare :) 

Jag har ju bara 0,01 i min förlovningsring så det ser kanske skumt ut att ha större i vigselringen då. Vet inte alls hur jag ska göra där riktigt.
    Detta är den ring jag fick testa i butiken och jag tror det är samma som den som är på hemsidan. Tog alltså 0.005 ct större sidostenar och 0.04 ct mindre mittsten

• tnoivles
    zero skrev 2013-10-21 18:34:17 följande:
    Min allians kommer ju med all säkrhet att vara tunnare så jag vet inte om jag ska byta hand eller vad jag ska göra. För oavsett vilket så lär ju designen bli helt olika.
    Vill så gärna veta hur höga MO´s ringar är generellt också.
    Höjden beror väl uteslutande på hur stor mittsten som ska infattas, ju större sten desto högre måste skenan vara för att ringen ska bli hållbar. Har sett att hans ringar är lägre på sidan också och så blir de liksom högre mittpå vid fattningen av stenen! Finns några bilder av det på hemsidan
  • tnoivles
    zero skrev 2013-10-21 19:49:40 följande:
    Höjden är ju också relativt viktig om ringen är smalare (och på tex platina). Alltså som jag skrev tidigare så blir platina lättare deformerat då metallen flyttar på sig. Jag vet inte alls hur stor min sten kommer att vara men någonstans mellan 1ct-1,5 ct och jag blir så osäker på om ringen blir såpass hög att jag inte kan ha förlovningsringen på samma finger ( den är ca 1,9mm hög.)
    Aha! Ja det är ju en rejäl sten :) Då krävs det nog bredare och/eller högre. Bäst är väl att maila Michael och se vad han säger!
Svar på tråden Visa era ringar från Michael O'dwyer !