• jools

Vad ångrar ni med era ringar?

Hej!

Jag håller som bäst på att försöka välja vigselring och tänker att det säkert finns saker som jag inte tänker på i min okunskap.

Jag hör ofta många säga att de önskar de vetat/tänkt på vissa saker när de köpt ring, till exempel att den inte skulle vara så hög, att de skulle valt en smalare/bredare eller satsat på en annan ring för de bara tog en som var trendig just då.

Så ös på med tips och råd vad man ska tänka på, vad ni önskar ni hade satsat på eller gjort annorlunda!
    Och skriv gärna också vad i älskar med er ring, varför just den är sinnessjukt bra :)

Ni får gärna bifoga bild om det är relevant, eller säga vart ni köpt ringen osv.

Tack!

• Svar på tråden Vad ångrar ni med era ringar?
  • karamell

Här är min vigselring.
    Jag fullständigt älskar den och ångrar ingenting med den =) Den är inte så hög så den fastnar inte så mkt, men det är en vanesak hursomheslt.
    Lycka till i ring-jakten!
  • CharliesChoice

Här är mina ringar, ångrar inget med dem nu men vägen till dessa ringar var lång o krokig.

Jag ångrar att jag inte gick direkt på riktig kvalitet i stället för att vara snål! Jag började med en guldfyndsring som väl var ok, men som blev för stor. Då minskade jag den och det klarade den inte utan sprack på insidan. I samma veva fick jag reda på att den var olämplig att sätta brevid en solitär då den hade små stenar långt ut i kanterna. Det var bara att skrota skiten och börja om. Då kände jag mig "låst" till hur den sett ut från början så designen blev väl lite.. Tja. Vi borde gått på att börja med ett vitt papper snarare än att försöka likna den gamla fast mer hållbar.

Hade jag skippat rundan runt guldfynd hade jag sparat mig tårar och pengar. Hursomhelst så fick jag sen tag på en riktigt fin sten och försökringsvärdet uppgår till nästan 40% mer än vad vi gett för ringarna.

• Chicita

Jag ångrar absolut inget med ringarna. Glad

Men jag har ändå några tips till dig.
    1- Om du funderar på en ring med en utstående sten och inte vet hur det kommer att funka i din vardag. Gå då och köp en billig silverring i den modell du tänkt dig och använd dagligen under en längre period.
    2- Välj en ring som är du och inget bara för att det är "trendigt" eller för att "alla andra du känner har sådana ringar". 
    3- Det gör ingenting om dina två ringar inte matchar. Det gör inte ens något om dina och makens ringar inte matchar. Ringarna är en del av din historia. När du förlovade dig kanske du hade en tanke och när du ska välja ut vigselringen kanske din syn på vad som är snyggt eller inte har ändrats totalt. Och det är ok
    4- Man kan byta ut ringen längre fram om man ångrar sig. Det är ju faktiskt bara ett smycke. Den andra ringen kan man då antingen använda på andra handen, göra till ett hängsmycke, örhängen eller använda som delbetalning för den nya (om det inte bara går att göra om den gamla helt enkelt...)

Lite bakgrundsinfo till hur vi valde våra ringar...
    Jag och maken hade vår första dejt till sagan om ringen (första filmen) så när vi förlovade oss ville vi ha "the one ring".
    Jag gjorde en hel del bakgrundsarbete och lyckades hitta ett ställe där jag kunde översätta text till alviska. Närmare bestämt till Tengwar (en alvisk dialekt Flört )
    Och både jag och maken har fått ett gemensamt medeltidsintresse - blandat med lite fantasy så när det kom till vigselringarna så ville maken bara lägga till datumet på sin ring (vi har gravyren på utsidan alltså) och jag ville ha en ring med texten "Amor Vincit Omnia / kärleken övervinnerr allt - men på alviska.
    Jag ville också ha en grön sten och en diamant. Det blev en grön diamant + en vanlig vit diamant.
    Stenarna representerar dels brudklänningen som var vit  med gröna dekorband, Men grönt är också en lugnande färg och den ska påminna mig om att jag inte behöver vara så hetsig alltid (hett temperament Flört )

• CoG

Jag hade olika önskemål då det gällde vigselringen.
    Vi hade släta titanringar som var förstora, de skulle bytas ut så jag hade ingen ring att matcha med.

Jag ville ha en hamrad ring,
    en slät ring,
    jag ville ha med ett hjärta,
    jag ville att det skulle finnas med en textrad stansat på kanten och lite stenar.

3 ringar beställdes
    En hamrad med text på kanten
    En hamrad med 6 stenar och
    en slät med ett hjärta som även överlapadde ringen intill.

Jag testade de här ringarna hemma lite då och då för att känna efter.
    Älskade kombinationen men tyckte att dom rörde sig lite för mycket på fingret.
    Sedan var inte ringen med stenarna bra gjord, stenar lossnade så jag fick skicka tillbaka den 2 ggr.
    Andra gången ville jag inte ha den tillbaka.

Då hade jag två ringar men saknade stenarna.
    Det slutade med att jag bad en lokad guldsmed att sätta in 6 stenar i den hamrade ringen med text, samt att punkta ihop ringarna så att de skulle sitta lika bra som endast en ring.

Jag är supernöjd med resultatet och mitt råd är att köpa hem ringarna i god tid så att du har möjlighet att testa dem och verkligen känna efter flera ggr och har tid på dig att göra vissa ändringar om det skulle behövas.

Svar på tråden Vad ångrar ni med era ringar?