• Jeanette438

Vad gjorde ni i väntan på att få åka till festen?

Vi har vigseln kl 16 på eftermiddagen och har därför valt att fotograferas innan vigseln. Det vi funderar på nu är att vi hört att brudparet ska ju anlända till festen sist. Vad ska vi då hitta på i väntan på att alla gäster ska anlända? och när alla har anlänt ska det finnas välkomstdrink alt brudskålen och snittar. Ska gästerna få vara själva under välkomstdrinken och snittarna eller ska vi anlända när alla gäster kommit och vara med under snittarna och ha ev brudskålen då oxå? Man funderar mycket :)

• Svar på tråden Vad gjorde ni i väntan på att få åka till festen?
  • Mathildatiger

Ska och ska, man gör väl som man vill. Vi funderar på att gå från vigseln till festen tillsammans med våra gäster (om det inte blir för långt, har inte helt bestämt vigselplats än) så då anländer ju alla samtidigt. 

Fundera på hur ni vill ha det helt enkelt.  

• Alyllyra

Vi gick gemensamt med gästerna till lokalen där vi hade brudskål och snittar, skålade och minglade lite. Sen fick gästerna lite "fri tid" då de kunde byta om (några hade folkdräkt under vigseln men ville inte ha det hela festen), några tog sig en fördrink, några tog en liten tupplur.
    Min pappa och morbror satt sig och kollade på hockey Leksand-Brynäs och jag stirrade också en stund på TV:n trots att jag inte alls tycker om hockey... Sen satt vi och pratade med mina föräldrar ett tag innan de gick bort till festlokalen.
    Då tog vi några minuter att bara andas och prata vi två och sen gick vi också bort till festlokalen och körde igång festen!

Men allt beror på vilket upplägg ni vill ha! Jag tyckte ju att det var härligt att få skåla med alla våra gäster, och jag tror även att man förväntar sig det som gäst att få skåla med brudparet. Och vänta i så fall inte för länge med att anlända till skålen, vi tog några familjebilder vilket resulterade i att nästan ingen hade nån dricka kvar när vi kom in...  

• Chicita

Vi gick också tillsammans med gästerna till lokalen eftersom den låg typ 50-100 meter från kyrkan.
    På vägen stannade vi vid klockstapeln för fotografering (gästerna ville ju fota det nygifta brudparet + resten av följet liksom) och grattiskramar, och sen började gästerna troppa av för att gå mot lokalen (toastmastern började styra bort dom lite) så att det slutade med att vi kom bland dom sista eftersläntrarna.

Sen var det bara att köra.
    Vi behövde varenda minut under dagen för att hinna prata med så många som möjligt Glad 

• stormhelen

Efter vigseln tog vi lite kort utanför kyrkan och skulle sedan åka en liten omväg till festlokalen från kyrkan, dels så att vi skulle komma lite senare än våra gäster samt att en halvmara gick av stapeln samtidigt i just den stadsdelen vi hade både vigsel och festen på.

Detta medförde att en massa vägar var avstängda - vi hade kollatupp detta på en karta innan - men som trotts det gjorde att vi inte kom fram på den planerade rutten dels pga avspärrningar, återvändsgränder samt att veteranbilen som vi hyrt inte kunde köra överallt pga att underredet var för lågt att stora gupp och liknande gjorde att vi inte kunde ta oss fram på de vägarna, och måste då välja andra vägar. Många gator som man ville köra in på var dessutom enkelriktade vilket inte står på kartorna. =P

Det hela slutade med att vi blev 45 min sena till vår egen fest.

Vi fick hoppa ut ur bilen och gå de sista kvateren till festlokalen då den gatan som lokalen låg på var avspärrad (vilket vi viste, men vi hade trott att det skulle ha gått att köra lite närmare, men det gjorde det inte pga att den gatan var enkelriktad). =P

Men det gjorde inget. Våra gäster minglade på och drak skumpa och hade det hur trevligt som helst. Jag och min man hade det jätte trevligt i bilen och fick vinka en massa till folk som rörde sig inne i stan (det var ju extra mycket tack vare halvmaran), man kände sig nästa kunglig då många vinkade, tutade och pekade. =)

Det här var det enda som gick "fel" på vår dag, och vi hade räknat med att det kunde hända just för att det var en halvmara. Vi tyckte mest att det var lite roligt och störde oss inte på det hela, och nu i efterhand så blev det ju en rolig "historia." ^_^

• Vichy

Jag kan känna att det nog kommer vara skönt att få kanske åka en lite omväg, kanske ta några extra bilder eller bara gömma sig en liten stund bara vi två, för resten av delen av dagen kommer vi inte ha en lugn stund eller en stund att bara fokusera på varandra och andas lite förän vi stupar i säng... 

Sen kommer jag behöva den andningspausen med för att samla mig efter alla lykokänslor och att fått ha kramat alla gästerna... 

Svar på tråden Vad gjorde ni i väntan på att få åka till festen?