Skjuta upp mens, går det?
Jag skulle behöva skjuta upp min mens. Undar om det går? Jag skall ut och resa och vill inte ha det då.
Då vi skall bada en del också på resan.
Jag skulle behöva skjuta upp min mens. Undar om det går? Jag skall ut och resa och vill inte ha det då.
Då vi skall bada en del också på resan.
om du har preventinmedel (typ p-piller eller p-ring) så är det ju bara att fortsätta ta det, så kommer inte mensen. annars vet jag faktiskt inte hur man kan göra. det jag vet kan funka är att man tror att man är oplanerat gravid (och är orolig) för då dröjer mensen några dagar :P
Man kan be gynekologen / barnmorskan om tabletter med gulkroppshormon också. (kräver oftast en undersökning om man inte går regelbundet)
Det funkade bra för mig, men man kan få humörsvängningar, punktblödningar / spotting och andra biverkningar också.
har skjutit upp mensen två gånger pga av utlandsresa. båda gångerna fick jag cystor och en av dom gångerna behövde jag operera bort cystan från äggstocken. Det är ingen som säger att det är ett defenitivt samband mellan dom tabletterna (inte p-piller) och cystorna. Men två av två gånger räckte för mig för att se ett mönster.
Ja det går...jag har gjort det 4-5 ggr med hjälp av piller som man får utskrivet av läkaren. Har då ätit dom i närmare en månad vardera gång då jag vart iväg ungefär lika lång period i bland annat Thailand som ju är ett ställe som man badar mycket på.
Jag sköt upp min mens en vecka till mitt bröllop med hjälp av p-piller (utskrivet av läkare såklart).
Det stod väldigt tydligt på förpacningens bruksanvisning hur man skulle gå till väga. Jag pratade även med läkaren innan och det skulle inte vara några problem så länge man följde anvisningarna.
Det gick utmärkt att skuta upp mensen.
Jätte skönt att inte vara mitt uppe i sin menstration under sitt bröllop, speciellt inte om man har en stor kläning på sig, då det är jobbigt som det är att gå på toa iaf utan att hålla på att krångla med tamponger också. =P
Jag har flera gånger skjutit upp mensen genom att bara fortsätta på nästa karta p-piller när den första tagit slut. Det har aldrig varit några problem för mig, men då har jag ett stabilt lågt bloddtryck, ingen historik av blodproppar i släkten och i princip inga biverkningar av de p-piller jag äter.
Om man är orolig eller bara lite undrande så är det bättre att gå till BM och fråga än att testa själv. Oftast har de ju en dropin-tid för rådgivning gällande preventivmedel så det är inte ens säkert att man behöver boka en tid.
Primolut-Nor heter standardmedicinen för att skjuta upp mensen. Man ska börja ta den senaste tre dagar för förväntad mens. Gå till din barnmorska. Det är enklare än p-piller, om man inte redan har dem.
Det ar nog bast att skjuta upp den nagra manader innan, eller? Sa far man biverkningarna da istallet for pa brollopsdagen. Det verkar vara manga som tar tabletterna precis vid tillfallet, men det behover man val inte, eller?
(Min mens slutade lyckligtvis tva dagar innan brollopet av ren och skar tur... Jippi!!!)
Tydligen går det då fler har gjort det men jag kommer inte göra det för jag tycker inte man ska "leka" med kroppen.
:)
Kroppen innehåller många dåliga kompromisser. Vilken tur att vi kan styra dem lite så att vi funkar bättre!
Jag har gjort det förut och jag gör det igen, skaffa en menskopp. Känns inte, märks inte och du kan bada hur mycket du vill på resan. Framförallt nu om du inte borde flytta din mens enligt din läkare. Värt att titta upp i alla fall kanske :P
Det går ju även att bada med tampong, viktigt bara att tänka på att byta den direkt efter doppet för att slippa ev svampinfektioner pga att tampongen ev blir blöt, men det går, jag har gjort det när jag inte kunnat skjuta på mensen...
menskoppen.se har massa bra information. Man beställer den på nätet (finns säkert butiker som säljer dem också, men jag har inte sett den i butik någon gång).
Kostar mellan 200 och 300kr men sen håller den i 5-10 år också, så man kan spara massa pengar om man jämför med bindor och tamponger :)
Läste nu att de tydligen finns på apoteket :)
Tack så mycket Izredam och alla andra !!