Utbränd/deprimerad? + Frågor till er som varit det.
Innan jag ställer min fråga vill jag bara säga att jag vet att detta är ett bröllopsforum, men jag har sett många andra typer av frågor här och jag är inte medlem pånågot annat... Vet också att min fråga bör ställas till sjukvården, men vill först höra mig för bland fplk med erfarenhet.
Det är så att jag undrar om jag kan vara på väg att bli "utbränd" eller deprimerad. Grejen är att jag inte vet riktigt hur detta känns och dessutom är jag en sån som väldigt sällan söker vård, jag biter ihop och tänker att detta är väl normalt, om det mesta. Iallafall så vantrivs jag väldigt mycket på jobbigt och det gör mig väldigt ledsen och nere. Sen vet jag inte heller om det bara är jobbet och oron för detta som påverkar eller om det är mer. Allt annat i mitt liv är bra (familj, vänner, äktenskap). Jag kan ändå känna glädje och tillfredsställelse när jag gör nåt roligt och jag ser fram emot roliga / trevliga saker, som att umgås med vänner eller resor. Ibland känns det dock som om inget har nån mening, men så har jag alltid känt till och från och antar att alla gör. Jag är som sagt mycket nere och väldigt trött, kan sova hur länge som helst känns det som. Men jag kommer ju upp ur sängen och kan gå till jobbet liksom.
Nu vill jag veta lite från er som har erfarenhet av "utbrändhet"/depression. Min bild av det är ju liksom att man ligger i sängen oförmögen att gå upp och inte kan känna glädje över nåt. Samtidigt känns det inte normalt att må såhär. Vill få lite hum om det innan jag eventuellt går till en läkare, då jag inte vill riskera att inte bli tagen på allvar och avfärdad.