• Allis

Min man tar pengar av mig

passionsblomman skrev 2013-12-05 09:13:24 följande:
    Ååååh-jag får vid sådana här tillfällen vatten på min kvarn och lite mer styrka att kämpa på i min egen uppfostran av pojken som just nu mer än allt vill ha en egen dator i julklapp-som vi inte har råd med. Trots mina egna värderingar, är det ibland svårt att stå ut med begränsningarna i ekonomin, besvikelsen och otåligheten hos barnet man älskar och allt det där.
    Men, att lära ut hur dyrbara  saker är, att det tar tid och kostar prioriteringar att spara ihop dem och att andras fickor inte är magiska hål man bara kan ösa ur, känns som en väldigt viktig uppgift för mig som förälder. Och jag tror att vi alla behöver hjälpas åt att på något sätt hejda lavinen som rasar fram-man kan inte göra allt, köpa allt och ta sig råd med allt-det är inte gratis, inte räntefritt och inte rimligt-man får betala förr eller senare-ofta för alltid. Och man behöver ta ansvar för sina egna kronor och ören.
    TACK, TACK, TACK för det inlägget! Jag kommer från en priviligerad uppväxt men om jag ville ha något svarade min mamma alltid "jaha, hur ska du se till att få det då?". Jag var jättearg på henne då....och extremt tacksam som vuxen för det var en ovärderlig hjälp till ett självständigt liv.

Min egen son har ganska modesta önskningar till jul och födelsedagar. Vill han ha mer än så får han helt sonika också hitta på saker som gör att han kan spara ihop till det själv. När han väl har gjort det så blir det helt plötsligt inte lika viktigt att köpa på sig obegränsade mängder fotbollskort....tänka sig :).
  • Allis
    passionsblomman skrev 2013-12-05 13:52:35 följande:
    Allis, tack själv! Jag behöver allt stöd jag kan få!
    När man ser och hör julklappsrapporterna i mellandagarna, är det lätt att känna att man kanske borde ha köpt den där datorn ändå (det går ju så lätt att få det på avbetalning...), eftersom alla andra ungar tycks ha senaste luren, plattan, datorn, spelkonsolen...
    ...hallå, vaffan HÄNDE med önskelistorna? Va??? Jag menar, nog för att det på listan stod "en hest" allra överst, men man fattade ju liksom att det inte skulle stå en häst i trädgården på julafton. Nu får barn en surfplatta " som uppmuntran för att de gått ut sexan" som ett exempel som den lokala ägaren till Audiovideo berättade när vi diskuterade just den här saken.
    Något har blivit allvarligt fel med oss-vad håller vi på med? Vad är det vi tror att vi lär och ger våra barn?
    Tja, det finns säkert många anledningar till tokköpen.

* Köpa bort sitt dåliga samvete
    * Köpa kärlek och uppmärksamhet
    * Överkompensera för att man själv tyckte att man fick för lite som barn
    * Prylar istället för tid etc etc

Min son går på fritidsaktivitet där det kanske är femton barn. Vi är samma tre föräldrar som kommer på alla repetitioner, alla uppvisningar. Så häromveckan hade ett av barnen fyllt år och fått TRE KASSAR paket och givetvis en ny telefon berättade h*n och jag tänkte, jaha, men vad hade det varit värt om din pappa hade stannat här en gång och tittat på er? Bara en gång liksom....

Allt handlar ju om prioriteringar.
Svar på tråden Min man tar pengar av mig