• Madicken

Hårdaste materialet till ringarna?

Hejsan! 
    Jag tittar på ringar men blir inte klok på vad som är det hårdaste och mest tåliga materialet! Platina bör väl vara tåligast?
    Finns det någon som är insatt i ämnet?

• Svar på tråden Hårdaste materialet till ringarna?
  • filibustern

försökte söka på vickersskalan (som tydligen är en skala för att mäta hårdhet i metaller) men hittade inget vettigt. det jag ev. hitta är att platina och volfram är bland de absolut hårdaste metallerna. det som kanske är lite negativt med platina är att det är rätt så dyrt. den dyraste ädelmetallen som används i smyckestillverkning idag. men fin är den! annars kan jag slå ett slag för titan! 

• Pixi

Titan och volfram är det hårdaste vad jag vet. Med tanke på att det fortfarande finns titanringar som inte ens går att klippa sönder ens vid olyckor, något de modernare ringarna faktiskt går att göra det med.

• Madicken

Tack för hjälpen tjejer!! {#emotions_dlg.flower}
    Har också försökt googla, men blir liksom inte mkt klokare av det hahaha!
    Ja platina är dyrt, men det viktigaste för mig och oss är att ringarna håller och att man inte behöver hålla på att lämna in dom som med vitt guld.
    Volfram är väl bara svart? Känns inte aktuellt. Titan ska jag kolla upp!

• filibustern
    Madicken skrev 2014-01-19 17:41:35 följande:
    Tack för hjälpen tjejer!! {#emotions_dlg.flower}
    Har också försökt googla, men blir liksom inte mkt klokare av det hahaha!
    Ja platina är dyrt, men det viktigaste för mig och oss är att ringarna håller och att man inte behöver hålla på att lämna in dom som med vitt guld.
    Volfram är väl bara svart? Känns inte aktuellt. Titan ska jag kolla upp!
    volfram är ursprungligen grått, men kan göras svart. samma med titan. det finns svarta titanringar. som sagt jag rekommenderar titan. hårt och tåligt, men kan klippas om det händer något (förutsatt att ringen är så ren i titanet som möjligt) har haft min i 4 år och visst syns det att den inte är ny. men den är förbaskat fin och slät ändå! 
  • filibustern

dessutom är titan (tycker jag) rätt så billigt! jag och min fästmans  förlovningsringar (med två guldinlägg i) gick på 3000kr sammanlagt! bara slät titanring går på 300-1000kr oftast. 

• Madicken

Tack filibustern.
    Undrar även vad ni tror om att ha en ring i platina och en i typ volfram eller titan? Skulle dom klara det eller skaver dom sönder varandra?
    Ojojoj, det är många frågetecken när man letar ringar!! 

• filibustern
    Madicken skrev 2014-01-19 23:58:11 följande:
    Tack filibustern.
    Undrar även vad ni tror om att ha en ring i platina och en i typ volfram eller titan? Skulle dom klara det eller skaver dom sönder varandra?
    Ojojoj, det är många frågetecken när man letar ringar!! 
    en del säger ju att en mjuk metall och en hård , då skavs den mjuka sönder lättare. men tydligen, enl. titanringar.com, så om man har t.ex enguld och en titan, nöter det MINDRE än om man har två i guld. hade nåt med joner och göra eller nåt. :P 

men just i ditt exempel, så är bägge väldigt hårda, så jag tror inte det är några som helst problem med sånt faktiskt :)  
  • Madicken

Hm.. Har ett tag på mig att fundera som tur är!! Detta är sjukt svårt. Finns så mycket fint!

Skulle även behöva tips på vart man kan köpa ringar på nätet, tex från UK. 
    Känner till 77diamonds, Kodega

• filibustern
    Madicken skrev 2014-01-20 13:06:38 följande:
    Hm.. Har ett tag på mig att fundera som tur är!! Detta är sjukt svårt. Finns så mycket fint!

Skulle även behöva tips på vart man kan köpa ringar på nätet, tex från UK. 
    Känner till 77diamonds, Kodega
    är tyvärr urusel på utländska ställen. men googla! annars är titanringar.com en rekommendation :) hoppas du finner vad du söker! 

• Madicken

Jag har ju faktiskt köpt titan örhängen från dom när jag tänker efter
    Allergivänligt och bra.  

Svar på tråden Hårdaste materialet till ringarna?